„Știi bancul cu <we need to talk>?” începe Dinu prima sesiune de coaching de după vacanță- „Wife to husband: when you finish watering the plants we need to talk. Four days later, husband is still watering the plants”.
Dinu evită să vorbească „pe șleau” cu cei din echipa sa. Spune că nu vrea să-i rănească, ori să-i pună în defensivă. De fapt, nu-i place cum se simte el atunci când ceilalți ripostează, ori își spun direct, opinia.
E suficient să citești câteva comentarii la o postare pe Facebook și să-ți dai seama ce ușor este să muști din momeala sarcasmului, ironiilor sau înjurăturilor și să te trezești în cu totul altă conversație decât cea pe care ai deschis-o.
Cu atât mai minat emoțional este terenul atunci când în fața ta sunt colegii cu lucrezi în echipă și, de teamă să nu-i superi, îți dregi vocea, îți cauți cuvintele și te străduiești să-ți aduci aminte care este formula feedback-ului constructiv.
Nu mai bine udăm noi niște plante?
Asta până când îți dai seama că doar tu ești responsabil de felul în care te simți și nu mai trebuie să mergi ca pe coji de ouă. Nu pe ceilalți îi protejezi, ci pe tine.
Ce-i de făcut?
Clarifică atent:
- situația:
- ce anume se întâmplă și nu ar trebui să se întâmple,
- ce anume nu se întâmplă și ar trebui să se întâmple,
- care sunt efectele asupra relației, asupra a ceea ce facem împreună, asupra rezultatului.
Mulți dintre noi ne grăbim să oferim o soluție fără să clarificăm ce anume se întâmplă și ce nu se întâmplă. Pe drum apar tot felul de confuzii și, când nu înțelegem realitatea, ne este mai simplu să credem în conspirații, intenții ascunse sau în iele.
- intenția.
Așa vei reuși să nu te confiște emoțiile ce ți se vor arăta pe durata întâlnirii. Intenția este mai puternică și are mai multe fațete decât obiectivul în sine. Consideră intenția ca pe un obiectiv însuflețit, căci intenția ia în seamă și binele tău, dar și pe al celuilalt, al echipei și al conversației în sine. Obiectivul se referă la rezultat. Și intenția este despre rezultat, dar poartă cu sine și întrebarea despre ce vreau eu să fie această experiență emoțională. Odată ce transmiți celuilalt intenția ta, îi spui, practic, în ce direcție se îndreaptă discuția, astfel încât să nu se îngrijoreze și să poată fi prezent în conversație. Construiești siguranță psihologică și arăți Nordul: mergem înspre acolo, dar, dacă ne rătăcim, căutăm împreună Nordul.
Primul pas:
Atenție la terenul minat:
Înainte de a-ți exprima intenția asigură-te de igiena ta emoțională. Dacă încă păstrezi ranchiună, dacă încă ești nervos sau frustrat din pricină că se comportă agresiv, că te-a nedreptățit sau că nu și-a documentat suficient raportul înainte de a-l preda, atunci nu ești pregătit să conduci o discuție dificilă. Curăță-te de resentimente, de nervi, de vină, de reproșuri înainte de a-i „ajuta”.
Al doilea pas:
„Vară dragă, ai sosit/Cu grâul îngălbenit,/Cu cireșe roșioare/Coapte și gustoase(…)/Tu aduci căldură mare/Și mult soare zi de zi.”
După modelul lui Vasile Alecsandri, descrie comportamentele și nu da sentințe:
Percepții | Comportament |
Ești agresiv/ă | L-ai întrerupt pe Carol de trei ori la ultima ședință. |
Nu te interesează | În timp ce discutam, ai scris la computer. |
Ai tupeu | Ai depășit termenele de predare de două ori în ultima etapă de proiect. |
Al treilea pas:
Vorbește despre ce vrei să obții:
Deseori ne concentrăm pe obstacole, în loc să exprimăm ceea ce vrem să obținem, ne plângem de prețul benzinei, în loc să vorbim despre ce ne face să plecăm împreună în vacanță, și reflectăm asta în cuvinte:
Nu vreau să ne certăm | -> | Vreau să găsim o soluție |
Nu vreau să-i mai iei de sus pe colegi | -> | Vreau să-i încurajezi pe colegi să |
Nu vreau să te mai aud bodogănind | -> | Vreau să aud ideile și soluțiile tale |
Sigur, așa ne-am obișnuit, și când te surprinzi spunând „nu vreau să…”, fă o piruetă și adaugă ” ceea ce vreau, însă, este să…”
„Tibi, intenția mea este să vorbim despre cum să lucrăm bine împreună. Am observat că, atunci când intervine Alma, îți dai ochii peste cap, începi o propoziție în șoaptă și o lași neterminată. Nu vreau să te simți inconfortabil în fața colegilor, însă ce vreau este să avem discuții mai deschise și cu substanță.”
Obișnuiește-te să gândești în termeni de oameni, productivitate, profit
Și ce dacă Tibi își dă ochii peste cap, Carol întârzie, iar Alma nu se documentează suficient înainte de a trimite raportul? Doar pentru că te irită pe tine nu înseamnă că ai suficiente motive să cheltui atâta energie cât să pornești o conversație care se anunță dificilă. Poți foarte bine să lucrezi cu percepțiile tale, să înțelegi diferențele dintre un stil de lucru și altul, să empatizezi, să asculți mai mult. Dacă însă toate cele de mai sus au un impact asupra relațiilor din echipă sau asupra rezultatelor echipei, atunci știi că astfel de comportamente induc un climat toxic care va eroda încrederea, că întârzierile alimentează nemulțumirea clienților și că documentațiile incomplete pot costa întreaga afacere.
Întocmește o listă cu 4-5 obiective importante pentru organizația ta, în legătură cu:
– climatul de lucru,
– vânzări/ profit,
– brand, reputație, loialitate,
– risc, siguranță.
Întoarce-te la clarificarea situației: este o problemă de comportament sau de performanță? Decide în ce fel afectează obiectivele pe care le considerați prioritare în organizație/echipă. Clarifică Nordul și formulează-l curat. We need to talk 🙂
Letiția Lucescu, PhD
Cognitive Behavioral Coaching, MCC