„Credem în prezența în clasă a doi profesori: unul uman și unul virtual“
Codifun este o platformă smart education care combină cele mai bune practici psiho-pedagogice cu soluțiile IT.
Toate astea pentru o eficiență maximă în instruirea elevilor, studenților, angajaților, viitorilor angajați chiar și a funcționarilor publici.
Proiectul a apărut pe piața din Republica Moldova în septembrie, anul trecut. În prezent la platformă lucrează 12 persoane cu experiență în pedagogie, psihologie, design, animație, programare dar și un grup de colaboratori care îi ajută să traducă și să dea voce lecțiilor.
De ce a apărut CodiFun
Veaceslav Caburgan, fondatorul proiectului, spune că nu doar cunoștințele acumulate la finalul unei instruiri contează. Iar investiția timpului în cunoștințe așa cum se face în educația tradițională e o investiție cu rezultate minime.
Memoria nu este un hard disk de stocare a informației, în două săptămâni 90 la sută din cunoștințele primite sunt pur și simplu șterse, ne convinge acesta.
Ceea ce contează în viitor sunt anumite abilități, care pot fi dezvoltate în o perioadă scurtă de timp. Pe astfel de rezultat pune accent platforma CodiFun.
Datorita platformei se reduc costurile pentru instruirea, recalificarea angajaților companiilor, vorbim aici de cei din instituțiile bancare, comunicații și IT sau funcționarii publici.
,,Credem în schimbările care au loc în educație. În viitorul apropiat se vor reduce orele clasice de studii și se va produce alternarea lor cu activități practice. Credem în prezența în clasă a doi profesori: unul virtual și altul real. Cel virtual sa preia partea birocratică a procesului educațional, predarea, analiza și sistematizarea rezultatelor iar cel real să devină mentor, să transmită experiență, emoții, să organizeze activități practice’’, menționează Veaceslav Caburgan.
Cum funcționează platforma? Depinde cine sunt utilizatorii
- Dacă ești o persoana care dorește să învețe o profesie din domeniul IT fără texte plictisitoare, fără stres și folosind cele mai inovative metode de predare, evaluare și consolidare atunci vei intra cu contul de User.
Zilnic ai o misiune formată din câteva sarcini la un anumit subiect din profesia aleasă. La evaluare ai câteva sarcini, iar consolidarea cunoștințelor o faci prin joc și nu durează mai mult de 15 minute.
O misiune pe zi pentru a fi siguri că cele câteva idei la subiectul respectiv vor fi bine fixate în memorie. Evoluția o observi într-un CV care se completează automat și care apoi poate fi trimis la angajatori.
- Dacă ai cont de companie atunci ai parte de o aplicație separată în care îți gestionezi singur procesul educațional, îți formezi clase între angajați, oferi subiecte actuale fiecărui grup de angajați și le urmărești progresul.
La fel compania își poate crea propria academie, să accepte viitori angajați în academie și să le permită astfel să se adapteze la necesitățile companiei.
Acum implementăm și analiza psihologică a angajaților, pentru a vedea cine are capacitatea de a avansa.
- Dacă ai cont de instituție de învățământ, poți folosi platforma pentru a oferi cursuri suplimentare și cele din program sub formă de lecții video interactive, teme extrașcolare, a pregăti viitorii studenți în propriile academii.
Deoarece crearea conținutului interactiv presupune totuși anumite costuri, aplicația va permite schimb de subiecte și programe între instituții. Acum lucrăm la aceasta cu câteva colegii și universități.
- Iar dacă ai cont de academie îți poți monetiza cunoștințele sau pur și simplu poți deveni un manager de academie oferind cursanților lecții pentru cele mai solicitate profesii.
Veaceslav Caburgan, fondator, CodiFun
,,Nu vom uita niciodată prima clasă formată din 30 de studenți. A fost o plăcere să vezi cum modul lor de a gândi se schimbă, cum se orientează spre o carieră IT, tineri care până la acel moment poate nu s-au gândit să facă asta. Am avut o experiență fructuoasă cu compania Orange. În doar trei luni de instruire online și o lună offline s-a reușit însușirea profesiei Software Tester – adaptată la necesitățile companiei. O parte din tineri au început a activa în companie la finalul instruirii. În luna noiembrie vom relua acest program și vom selecta alți tineri pentru această profesie.’’
Au avut un început dificil. Spre deosebire de alte start-upuri care își permit luxul de a testa o perioadă mai lungă produsul, să dezvolte fără să aibă încasări, în cazul lor a fost necesar să găsească soluții imediate de monetizare a proiectului pentru a acoperi costurile și salariile angajaților.
Au reușit să facă asta, iar acum se bucură de proiecte frumoase.
Unul dintre ele este un program de instruire realizat de Asociația Națională a Companiilor din Domeniul TIC cu sprijinul financiar al Guvernului Suediei și UN Women.
Peste o mie de femei din Republica Moldova au început de curând să își dezvolte abilitățile necesare poziției de Front End Developer.
Programul de instruire include sesiuni online timp de șase luni pe platforma Codifun și offline, timp de două luni, împreuna cu mentorii Codifun.
Ce urmează? O perioadă de provocări și noi produse
,,Luna octombrie și noiembrie este o perioadă importantă pentru noi. Odată cu introducerea conturilor pentru companii și instituții școlare încheiem a doua etapă a proiectului. Până la sfârșitul anului vom avea pe platformă câteva mii de studenți de la instituții de învățământ și trebuie să producem conținut pentru ei. Și sperăm să avem și colaborări cu companii din domeniul IT, bănci și alte companii care au nevoie de instruirea angajaților. În a treia etapă vom introduce aplicații noi pentru CV automatizat bazate pe inteligența artificială, vom introduce noțiuni noi de evaluare a cognitive skils, personal și social skills atât pentru companii cât și instituții de învățământ. Vom adapta platforma pentru necesitățile profesorilor și a părinților. Vom pune accent pe profesii noi cum ar fi printare 3D, machine learning’’, ne mărturisește cu entuziasm Veaceslav Caburgan.
Au reușit să lanseze
CodiFun în Ucraina în limba ucraineană și rusă. Își doresc să penetreze și mai mult piața din România
,,În România nu am avut până acum o activitate intensă, nu din lipsă de interes, ci pentru că eram limitați în a lua studenți în platformă în prima perioadă de dezvoltare.
Acum discutăm cu posibili parteneri care vor dori ca cursanții CodiFun să fie parte a companiei lor. Noi le propunem să investească în propriile academii resurse cu mult mai mici decât ar investi în publicitate pentru a găsi angajați. Pe lângă faptul că procesul de selecție e mult mai rapid, îi poate pregăti din timp pentru necesitățile companiei’’, spune fondatorul platformei.
Cât costă cursurile?
Au ales să schimbe viața a zeci de mii de persoane la un preț accesibil, decât să instruiască sute de persoane la un preț de piață.
,,Prețul unui abonament lunar pentru un utilizator simplu este de 10 euro. A fost o provocare, deoarece pentru a face față a trebuit să automatizăm multe procese și astfel să reducem costurile, inclusiv cele de creare a unor lecții interactive prin animație, care de obicei au un preț mult mai mare’’.
Mihaela Ursu
Au avut până acum peste două mii de cursanți de diferite vârste. 90 la sută învață profesii din domeniul IT: frontend web developer, software tester, backend developer și marketing digital. Iar în curând iese 3D printing. Dornici de instruiri au fost și persoane de peste 50 de ani, ceea ce demonstrează că totul este posibil dacă îți dorești cu adevărat.
Veaceslav Caburgan, fondator, CodiFun
,,Noi am intuit corect care vor fi trendurile anului în e-learning și educație cum ar fi edutainment, microlearning, game based learning, video interactive learning, social and personal learning, workforce enablement și am trecut la acțiune. Ne dorim să realizăm o platformă pentru Smart City. Una din cele șase caracteristici ale orașelor inteligente este Smart People. Nu cred ca educația tradițională așa cum o știm noi poate satisface această categorie. Tehnologia transformă educația și ne dorim să fim parte a acestei transformări.’’