Publicația industriei TECH regionale

CINETic: Locul unde tehnologiile dansează, cântă și joacă teatru

Nu te aștepți ca tehnologiile VR&AR să fie studiate și într-o instituție de stat. Dar acest lucru se face, și încă la nivel de performanță.
CINETic explorează în ce zone tehnologia împinge arta
Una din cele mai futuriste și tehnologizate instituții din România este cu siguranță CINETic, un department de cercetare și inovare a Universității Naționale de Artă Teatrală și Cinematografică (UNATC).
Centrul Internațional de Educare și Cercetare în Tehnologii Inovativ Creative (CINETic) funcționează într-o clădire cu trei etaje din spatele Teatrului Național din București și deține 6 laboratoare, dotate cu 10 linii complexe de echipamente de cercetare științifică și 10 tehnologii inovativ-creative de vârf în domeniul audiovizualului.
Centrul e deschis de un an și jumătate și derulează proiecte de cercetare în dezvoltarea Virtual Reality și a capacității de a studia impactul VR-ului asupra utilizatorului, în domeniul interacțiunii dintre lumină și sunet pentru noile experiențe de performance, cu utilizarea inteligenței artificiale etc.
Scopul CINETic este ca, prin cercetare, să împingă frontierele cunoașterii în domeniul performance, punând în interacțiune lumina, sunetul, realitatea virtuală, animația, să creeze noi experiențe de teatru, noi experiențe de film sau artistice.

Alexandru Berceanu, directorul CINETic: „Știința și cunoștințele evoluează, la fel și tehnologia, și noi dorim de să lărgim capacitatea de a oferi programe educaționale UNATC. Domeniul audio-vizual este intr-o revoluție foarte profundă in ultimii 10-20 de ani, și toate aceste medii își formează un tip nou de narațiune, un tip nou de experiențe, un tip nou de public; CINETIC urmărește și explorează unde se duce arta si prin programele sale crează cadre didactice care să dezvolte programe educationale inovative, în trendul global”.
Privești teatrul prin ochelarii stereoscopici
„Este o problemă reală, adaugă Alexandru Berceanu – de altfel, un cunoscut regizor independent, cu multe spectacole și premii la activ, atras de proiectele interdisciplinare din domeniul vizual -, și anume că nu artiștii pot împinge înainte aceste lucruri, e nevoie de acțiune combinată, integrată, de adunare la un loc a oamenilor cu capacitate tehnică și abilități tehnologice cu artiștii, regizorii, creatorii de film”.
În cadrul CINETic, studenții pot învăța metode de creație utilizând echipamente și softuri performante, de la filmarea și redarea 3D la generarea de decoruri virtuale sau capturarea mișcării pentru includerea ei în generarea de personaje virtuale.
Într-o mică sală, la parter, un setup tehnologic pentru acte artistice: un spațiu delimitat de trei ecrane-pereți, cu sisteme optice proprii, și o podea specială, în tot spațiul proiectându-se imagini generate de computer pentru a deveni o scenă virtuală, iar spectatorul, cu ochelarii stereoscopici la ochi poate vedea actrița jucând și interacționând cu mediul virtual proiectat.
„După părerea mea, spectacolul de teatru al viitorului va merge foarte mult pe acest drum. Acum și cel mai mic teatru are un videoproiector pentru a crea decoruri virtuale. În viitor, toate decorurile teatrale vor fi virtuale, proiectate”, este convins Alexandru Berceanu.
O aplicație prin care dansatorul generează muzica
În laboratorul de interacțiune digitală sunet-lumină a fost dezvoltat un proiect de aplicație prin care, cu ajutorul inteligenței artificiale, poate fi detecta mișcarea între anumiți parametri și transformată în timp real în sunete, în muzică. Dansezi și generezi muzică. O altă aplicație bazată pe AI creează un toboșar virtual, care detectează tempoul trupei ce cântă în timp real și începe sa acompanieze formația. Dacă formația improvizează, toboșarul se adaptează la improvizație.
De ce e unic CINETic?
„Este o structură unică la nivel european și poate și internațional. Există școli foarte înzestrate tehnologic pe animație sau pe cinematografie, dar ele sunt departamente de sine stătătoare, la noi ține de UNATC.
Pe de altă parte, ce nu au alții este laboratorul de dezvoltare psihologică prin experiențe imersive, care este un laborator de neuroștiințe aplicate, ce își propune să lărgească cunoștințele despre mediile imersive tradiționale, cum ar fi teatrul sau filmul, sau despre medii imersive noi. Pe lângă căștile pentru encefalogramă, ce măsoară activitatea cerebrală, aceste laborator are și camere high-speed, care pot înregistra și mișcările feței în timpul experimentului pentru a vedea un raport intre mișcare și undele encefalogramei, necesar studiilor cognitive.”
Acum se derulează un proiect de cercetare pe patru ani, finanțat din fonduri europene. Director de proiect este o cercetătoare în neuroștiințe, româncă, de la Langone Medical School, New York University. „Urmărim să validăm o terapie prin teatru, care să fie activă la nivelul a doi neurohormoni – cortizolul și oxitocina. Printr-o suită de exerciții de actorie, să crești nivelul de oxitocină și să inhibi cortizolul”.
O gașcă pestriță – electroniști, informaticieni, medici, regizori, psihologi, actori, ingineri de sunet, creatori de animație
CINETic este baza noilor masterate inovative de la UNATC – a fost creat un Masterat pentru programare în artă, unde masteranzii vor învăța softuri de programare, sound design, cu accentul pe perfomance în timp real, având și capacitatea de a dezvolta aplicații noi, devenind și creatori de tehnologie.
Există un Masterat nou de terapie prin artă, un Masterat de imagine pentru VR, în curind un Masterat de VFX (efecte speciale de film), un Masterat de gaming.
„Strategia noastră e o strategie de tip top-down, precizează Alexandru Berceanu, aici se specializează niște oameni pentru a fi viitori profesori – vin din Politehnică, de la Medicină, de la Psihologie -, unii au doctorate, mulți au trecut prin research și dezvoltare, iar mai apoi ei vor crea cursuri noi, masterate noi, linii de educație duse la bază, la anul întâi”.


La CINETic există patru fluxuri tehnologice de cercetare inovativă, unice în România:

  • motion capture (capturarea mișcării pe baza de senzori);
  • măsurarea calitativă a luminii continue și discontinue;
  • crearea fluxului integral pentru producție 3D în domeniul animației și al generării de decor virtual;
  • măsurarea parametrilor de activare cerebrală prin intermediul unui sistem de achiziție de date biometrice

La CINETic există 6 laboratoare

  • Laborator de tehnici digitale creative în cinematografie
  • Laborator de interacțiune digitală Sunet-Lumină
  • Laborator de animație digital
  • Laborator de design virtual și realitate augmentată
  • Laborator de interacțiune digitală
  • Laborator de Dezvoltare Cognitivă și Psihologie Aplicată prin Experiențe Imersive

Proiectul a costat aproximativ 8 milioane de euro, din care 90% au fost fonduri europene atrase printr-un proiect ambițios de proiectare a artelor teatrale și cinematografice în viitorul tehnologic.

Distribuie și tu:

START Nominalizări PIN AWARDS 2024!

Industria regională de TECH se pregătește să celebreze o nouă serie de recunoașteri prin Gala PIN AWARDS 2024, care va avea loc joi, 23 mai

RECOMANDATE

Articole similare

FORVIA - Hella - TUIASI

FORVIA HELLA România modernizează un laborator de studiu pentru studenți în Iași 

Furnizorul automotive internațional FORVIA HELLA continuă să sprijine educația în universitățile partenere din România, în orașele în care își desfășoară activitatea. La mai bine de un an de la inaugurarea centrului tehnic de la Iași, compania a finalizat un laborator, spațiu de studiu pentru studenții Facultății de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Tehnice ”Gheorghe Asachi” Iași.

PIN magazine - IT și Pisica lui Schrodinger

Industria IT și pisica lui Schrödinger

În 2024, dacă întrebi 100 de manageri IT cum va arăta piața și tendințele din industrie, vei primi tot atâtea răspunsuri paradoxale precum „pisica lui Schrödinger” – unii vor spune că piața dă semne de revenire, alții vor spune că se fac încă disponibilizări și că există presiuni din partea clienților privitoare la proiectele în derulare. Cu alte cuvinte, din perspectiva unora, în 2024 industria IT își va reveni, ne vom întoarce la birou (mai mult sau mai puțin forțați) încurajați de faptul că se reiau angajările și se deschid proiecte noi.