StarNet Moldova: 120 de mii de clienți, peste 600 de angajați și o cifră de afaceri în 2017 de 18 milioane de euro
Grupul de tehnologie StarNet prestează servicii de Internet prin tehnologiile ADSL și FTTB, televiziune digitală și telefonie fixă. Un proiect sută la sută local, gândit acum 15 ani de directorul companiei, Alexandru Machedon, și câțiva tineri entuziaști, care au vrut să aducă în casele oamenilor informația.
A fost un succes uluitor pentru acele timpuri
„Proiectul StarNet nu a fost conceput drept o afacere propriu-zisă, ne-am dorit să oferim oamenilor acces liber la informație, prin intermediul internetului de viteză înaltă. Am lansat proiectul pilot la 18 ani alături de un grup de tineri, cu ajutorul cărora am conectat 5 licee din Chișinău într-o rețea unică. A fost un succes amețitor pe acele timpuri, iar ulterior la 23 de ani am lansat oficial, pe piață, brandul StarNet”, ne spune Alexandru Machedon, directorul și fondatorul companiei.
„Cererea de noi conectări creștea zi de zi, astfel am decis să extindem rețeaua”
Au inițiat afacerea ca un startup, care a fost privit foarte sceptic atât de autorități, cât și de concurenți. Au fost nevoiți să depună eforturi mari pentru a le demonstra că nu sunt doar tineri cu ambiții, dar că într-adevăr sunt capabili să aducă progresul și noile tehnologii în Republica Moldova.
„La 2 ani de la lansarea proiectului am pus accent pe dezvoltarea rețelei de acces în baza tehnologiei ADSL2+, iar în 2006 ne bucuram de primii 3000 de clienți conectați, fiind creat și primul canal alternativ de Internet din Republica Moldova, cu o capacitate de 155 Mbps.
În 2009 StarNet a fost prima companie care a traversat frontiera cu magistrala optică proprie, interconectând rețelele optice ale Uniunii Europene cu Republica Moldova.
În 2012, compania a adus pe piață cele mai inovatoare tehnologii și echipamente IPTV și a revoluționat noțiunea de televiziune din țară.
Extinderea regională a continuat cu deschiderea în fiecare oraș a zonelor cu Wi-Fi gratuit.”
Timp de 15 ani, compania Starnet a reușit să devină primul operator privat cu capital local și cu cea mai mare cotă pe piață. La început, principalul operator național deținea peste 95% din servicii. La acest moment, compania lui Alexandru Machedon deține 25% din piața comunicațiilor fixe.
„Nu există nicio rețetă magică de ascensiune vertiginoasă, unicul mod de a câștiga încrederea și respectul clienților este de a le oferi anume ceea ce le-ai promis.
Iar motorul care ne-a asigurat creșterea au fost serviciile calitative, tehnologiile moderne și munca titanică depusă de toată echipa.
Acum, la cei 15 ani de activitate, concernul StarNet se poate mândri cu peste 600 de angajați și peste 120 de mii de clienți din 16 regiuni ale Republicii Moldova.
Nu ne oprim aici, în viitorul apropiat planificăm să fim prezenți în toate cele 32 de raioane din stânga Prutului.”
„Mereu am încercat să fiu cel mai bun în ceea ce fac, fără a aplica vreun grad de comparație”
În toți acești ani, compania a avut diverse incidente, atât de ordin intern, cât și extern. Alexandru Machedon spune însă că a știut să gestioneze problemele cu calm, corect și prompt.
Omul de afaceri știe că atunci când conduci o afacere îți asumi și anumite riscuri. Ceea ce nu te doboară te face mai puternic, spune directorul StarNet. Ambiția sa este demonstrată și de cifra de afaceri din 2017, care a ajuns la 18 milioane de euro.
Digital Park
Cel mai ambițios proiect înființat de Starnet este Digital Park, un complex care va găzdui companiile IT locale și internaționale care promovează inovația și creativitatea.
„Complexul va oferi circa 30.000 mp pentru birouri, 3.000 mp pentru săli de conferințe și zone comune pentru rezidenți, 3.000 mp de spații de coworking, 9.200 mp pentru un parc cu un havuz și o zonă de recreere, 4.300 mp pentru terase, 400 locuri de parcare, un complex sportiv de 2.000 mp, un centru cultural cu un auditoriu care va avea o capacitate de 500 persoane, 1.700 mp pentru cafenele și restaurante.
Digital Park va fi dat în exploatare în acest an, iar cei dornici de a face parte din acest ecosistem pot să-și rezerveze un loc de pe acum”, îndeamnă entuziasmat cel care a reușit să revoluționeze domeniul telecomunicațiilor în Republica Moldova.
„În acest an compania împlinește 15 ani de activitate. În acest timp, concernul a reușit să dezvolte în Republica Moldova un șir de servicii de ultimă generație:acces la internet rapid și transport date prin fibră optică, rețea metropolitană Wi-fi, rețele corporative, servicii Data Centru, servicii de IP tranzit pentru alți operatori, telefonie fixă NGN prin rețele de generație nouă, televiziune digitală interactivă cu opțiuni revoluționare, soluții licențiate de protecție a calculatoarelor și multe altele.”
Lipsa de specialiști IT, soluționată prin programe educaționale interne
„Probabil nu este un secret faptul că specialiștii buni sunt greu de găsit. Odată ajunși în companie însă, aceștia beneficiază nu doar de un salariu decent, dar și de un program de dezvoltare. Ne-am propus să avem cei mai bine instruiți specialiști de pe piață, astfel am creat programe educaționale interne, care ne ajută să atingem acest obiectiv.
La fel, susținem Fundația Youth Development for Innovation care implementează programe educaționale în domeniul IT, economic, social, antreprenorial atât pentru tineri, adolescenți, cât și pentru copii.
Ne dorim să creștem o generație inteligentă și investim mult în asta.”
E clar: în 15 ani, piața IT din Republica Moldova s-a schimbat radical.
„Dacă în 2003 unii abia aflau ce înseamnă internet, acum suntem a treia țară din lume, după Singapore și Coreea de Sud, cu cel mai rapid internet. Iar 80 la sută din populație are acces la internet, în mai multe regiuni conexiunea acasă ajunge până la 1Gbps. Totodată, în RM avem câteva sute de companii IT și peste 10 mii de angajați în acest domeniu.”
Concurența este un factor motivațional, care te împinge înainte și nu-ți oferă posibilitate să renunți, spune Alexandru Machedon.
Nu poate spune însă că în Republica Moldova are parte de condiții concurențiale echitabile. Încearcă însă să se implice și să schimbe anumite sisteme ce blochează antreprenorii cinstiți să-și facă onest munca. Apreciază însă eforturile autorităților de a mișca lucrurile, cel puțin pe hârtie.
Acum se încearcă crearea unui mediu favorabil pentru dezvoltarea afacerilor IT, pentru atragerea investițiilor și a specialiștilor calificați pentru crearea produselor și serviciilor IT competitive.
Pornind de la acest obiectiv a fost creată Legea Parcurilor IT, care oferă anumite beneficii rezidenților și anume achitarea unui impozit unic în volum de 7 la sută din venit.
Pe lângă aceasta sunt create centre educaționale, care sunt finanțate de USAID și Guvernul Suediei, locații unde tinerii pot să dobândească noi abilități atât de necesare în era digitalizării.
Dacă vrei să afli mai multe noutăți, click aici.