V

VITESCO – investiție de 20 milioane de euro la Iași

Vitesco_Iasi_investie_20_milioane_euro_lansare_iasi_pinmagazine

O investiție de 20 de milioane de euro a fost lansată la Iași de Vitesco Technologies, care a inaugurat un centru de testare pentru produsele de electrificare în industria auto. 

Compania, cu sediul central în Germania, are aproximativ 50 de filiale în întreaga lume. În România, are sediul social la Timișoara, dar își desfășoară activitățile de inginerie, cercetare și dezvoltare în Sibiu, Timișoara și Iași, iar la Brașov desfășoară activități de producție. În filiala ieșeană lucrează 900 de angajați, iar centrul de testare inaugurat miercuri, 2 noiembrie, este primul de acest fel din România.

Energie de puterea unui fulger

“Energia pe care o utilizăm aici, în mediu controlat, este egală cu energia fulgerelor. Și asta fac inginerii noștri, controlează energia și o transformă în mișcare”, a explicat Volker Eichenseher, șef al departamentului de inginerie, sosit din Germania pentru evenimentul de lansare a centrului.

Vitesco_Iasi_investitie_20_milioane_euro_la_iasi_pinmagazine

„Avem 3,5 MW în aceasta infrastructură implementată, în așa fel încât să putem să facem toate testele. Această energie este comparabilă oarecum cu puterea fulgerului”, a explicat metafora lui Volker Eichenseher Raluca Pintilie, care a fost responsabilă cu implementarea proiectului Centrului de Testare Vitesco Technologies: „Acesta este primul centru de Testare din România. Al doilea se va deschide în Timișoara, în cursul anului viitor și va fi tot specializat pe partea de validare a produselor de electrificare. Sunt mai multe centre în familia Vitesco, centrul de la Iași e comparabil cu cele din Regensburg, Nuernberg și Berlin”.

Proiectul Centrului de testare a demarat anul trecut, pe o suprafață de aproape 2300 de metri pătrați, în spatele clădirii în care Vitesco Technologies își desfășura deja o parte din activități, pe Calea Chișinăului. Iar investiția în infrastructură și echipamente a fost de 20 de milioane de euro.

Vitesco_Iasi_investitie_20_milioane_euro_lansare_iasi_pinmagazine

“Practic, pe fiecare metru pătrat pe care îl vedeți aici s-au investit 10.000 euro”, a făcut un calcul rapid primarul Iașului, Mihai Chirica, prezent la inaugurare, care a concluzionat: „Asta înseamnă că ni s-a acordat foarte multă încredere ca tot ceea ce facem să fie de foarte bună calitate. Și cred, trecând peste aspectele economice și tehnice ale echipamentelor pe care le folosiți, cele mai importante părți ale acestei investiții sunteți voi, oamenii”.

Vitesco Technologies se prezintă ca “furnizor și producător internațional de top pentru tehnologii de propulsie de ultimă generație destinate mobilității sustenabile”, iar Iașul este unul dintre centrele principale pentru produse de electrificare, ce sunt menite să transforme mașinile actuale, care sunt pe diesel și benzină, în mașini micro hibride, mild hibrid, plug-in hibrid sau full electrice, a explicat Constantin Bogza, coordonator Vitesco Technologies Iași.

Teste la condiţii extreme şi anduranţă

“Noi suntem, în Iași, un centru care conduce două din produsele Vitesco Technologies: convertoarele DC/DC care transformă tensiunea înaltă în tensiune joasă, tensiune joasă în tensiune înaltă. Și tehnologia din interiorul acestor produse e făcută aici, local, la noi. Avem ca exemplu două mașini pe care noi avem convertoarele noastre, pe care noi tocmai le-am terminat anul trecut și anul ăsta, un BMW care are 48 Volți DC/DC converter și Ford Puma, de asemenea 48 Volți DC/DC converter, care au fost construite în proporție de 98% aici”.

În Centrul de Testare, produsele Vitesco vor fi supuse unor teste „de robustețe”. Așa numește Constantin Bogza o parte din activitatea care se va desfășura în cadrul centrului: “noi dovedim robustețea produselor noastre, în sensul că peste 15 ani produsul testat încă funcționează. E mai mult decât testare. Avem și testare funcțională, dar avem și parte de validare, separat, de design. Avem mai multe discipline, mecanică, electronică, software development system”.
Produsele testate în centrul Vitesco vor fi supuse și unor probe de anduranță, în afara testelor uzuale, a completat Raluca Pintilie: “Testăm produsele la temperaturi minime și maxime, la presiune, astfel încât să ne asigurăm într-un timp foarte scurt, de la trei la șase luni, cât durează un ciclu de validare a produsului, că acele produse vor rezista pe mașină conform cerințelor producătorului.

Pentru că cerințele producătorilor pot varia, între 10-15-20 de ani. Și în funcție de cerințele lor, noi ne gândim cum am putea testa acel produs, astfel încât să ne asigurăm că va fi funcțional și după acea perioadă de timp”. Piesele produse vor fi testate la temperaturi de -40 grade Celsius sau plus 125, + 140 grade Celsius, la vibrații puternice, la presiuni diferite, umiditate, dar se va verifica și „funcționarea efectivă a produsului în cicluri scurte start-stop, astfel încât să facem un ciclu de 5000 de porniri și opriri, să ne asigurăm că funcționează în continuare. Există și un test în care produsul se introduce în apă, astfel încât să ne asigurăm că nu intră apa în componente, că nu se strică, nu se face scurt-circuit, că totul funcționează la fel și când este scos din lichid”.

Mai uşor aduci infrastructura decât să găseşti angajaţii potriviţi

Înregistrată sub codul CAEN 6201 “ Activităţi de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client)”, Vitesco Technologies Engineering Romania a realizat anul trecut o cifră de afaceri de aproape 907 milioane lei, un profit de 13 milioane de lei și a avut 1900 de angajați, din care 900 la Iași. Iar angajările vor continua, dă asigurări Armin Gottschaller, șef al Laboratoarelor Vitesco Technologies: care spune că “până la sfârșitul anului viitor, 25% din forța de muncă a Vitesco va fi din România, din Iași și din Timișoara.

Avem buget pentru asta, provocarea va fi să găsim oamenii potriviți”. E chiar mai greu, susține acesta, să găsești angajații potriviți, decât să aduci echipamente și infrastructură într-o regiune fără autostradă. “Ca să aduci echipamente și infrastructura aici e, într-adevăr, o provocare. Dar odată ce ai reușit să treci peste asta, problema principală nu mai e infrastructura, ci să reușești să recrutezi oamenii potriviți și să-i ții motivați. Pentru că uneori apar aici noi companii atractive, cum ar fi Google, de exemplu, și atunci trebuie să îi poți convinge pe oameni să rămână. Nu găsim atâția oameni câți am avea nevoie. Nu e ușor să găsești oameni experimentați, iar competiția e uriașă în România”.
De competiție vorbește și Cristiana Oprea, prima româncă pilot din campionatul mondial de raliuri. Cristiana este susținuță de Vitesco și a venit la lansarea de la Iași în salopeta de raliu.
„Nu sunt singura femeie pilot din România, și mă bucur să spun asta, chiar am fondat platforma FemeiînMotorSport.ro, ca să arăt că suntem mult mai multe decât cred oamenii. Anul acesta am reușit să mai dobor o barieră. După ce în 2019 am fost prima româncă pilot care a concurat în campionatul european de raliuri, la o etapă în afara României, anul acesta am devenit prima româncă pilot din campionatul mondial de raliuri.
Pilotaj pe mașini electrice fac mulțumită Vitesco. Le-am propus la începutul anului acest format de sezon hibrid, în care am participat și cu o mașină convențională, în etape europene de raliu, dar, pentru prima dată, mi-am zis să accept și provocarea asta, a motor sportului 100% electric și să concurez în Opel Cup, care e o competiție internațională. Am participat la cinci raliuri în Germania, Austria și Franța, pe o mașină 100% electrică de raliu.
E mult mai simplu să pilotezi o mașină electrică. Nu mai ai ambreiaj, cutie de viteze, nu trebuie să-ți mai bați capul cu toate celelalte lucruri specifice motoarelor termice. M-am concentrat foarte mult pe accelerare, frână, pe tot ce ține de pilotaj. A fost, într-adevăr, o provocare să duc viteză cu mine cu o mașină atât de grea, pentru că asta cred că e principala diferență, mașina noastră electrică de curse are 1,6 tone și, fiind mult mai grea decât o mașină convențională de raliu, cumva se schimbă anumite abordări ale virajelor”. 

Autor: Cristina Petrache

CategoriesTehnologii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *