Publicația industriei TECH regionale

Un fenomen în plină explozie în Europa de Est – industriile creative

Cine și unde? Un raport relevant despre evoluția unuia dintre pilonii acestei dezvoltări – hub-urile și spațiile de coworking.

” Dezvoltarea spațiilor de coworking dintr-un oraș este în strânsă legătură cu indicatorii economici ai acelui oraș, regiune sau țară. Fenomenul de co-working este de asemenea un liant socioprofesional care previne izolarea freelancer-ilor, care de cele mai multe ori lucrează de acasă, și care duce la creșterea calității muncii depuse. De asemenea, raportul dintre capitală și orașele regionale, atunci când luăm în considerare spațiile de coworking, reprezintă un indicator al sănătății dezvoltării economice naționale. ” -George Țurcănașu lector dr., CUGUAT – T.I.G.R.I.S. Departamentul de Geografie al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.

Explorarea industriilor creative

A fi creativ, ca și proces, subliniază modul în care noi lucrăm, abordarea noastră și modul în care acționăm și gândim: cum facem față provocărilor legate de crearea unui model de afaceri durabil, de medii de lucru dinamice sau de comunități bogate și diverse.
A lucra într-un mediu creativ ne face de cele mai multe ori să uităm de faptul că lucrăm, și că suntem implicați în sistemul de muncă.
Pentru organizații internaționale precum UNESCO și GATT, industriile creative (cunoscute și ca industrii culturale)combină creația, producția și distribuția de bunuri și servicii care sunt de natură culturală și sunt de obicei protejate de drepturile de proprietate intelectuală.
Industriile creative reprezintă deja un sector important al economiei în țările OECD, cu o creștere anuală aflată între 5 și 20%.

Două aspecte fundamentale

Industriile creative reprezintă o sumă de domenii aparent deconectate din punctul de vedere al taxonomiilor economice clasice.
Aceste domenii au în comun faptul că sunt animate de creativi, iar produsele lor, impregnate de creativitate, sunt adesea personalizate.
Standardizarea, specifică industriilor tradiționale, nu reprezintă neapărat un obiectiv al creativilor. Mai mult, creativii nu rămân captivi ai rutinei!
Studiile realizate asupra industriilor creative, domenii aflate în expansiune, dar încă departe de a fi imprimat maturitatea structurilor economice spațializate, sunt de data recentă. Ultimul deceniu al secolului trecut reprezintă debutul (relativ timid) al acestora.
Începând cu 2015, Departamentul pentru cultură, Media și Sport al Guvernului Marii Britanii recunoaște 9 sectoare creative:
Începând cu 2015, Departamentul pentru cultură, Media și Sport al Guvernului Marii Britanii recunoaște 9 sectoare creative:
1. publicitate și marketing,
2. arhitectură,
3. artizanat,
4. design: grafică și fashion design, film, televiziune, video, radio și fotografie;
5. IT, software și servicii informatice,
6. edituri,
7. muzee,
8. galerii
9. biblioteci.
Cele 3 decenii de analize, mai degrabă de nișă științifică, într-o fază inițială, au generat câteva contribuții privind industriile creative și economia bazată pe cunoaștere.
Acestea se concentrează pe câteva aspecte fundamentale:
1. Spațiile urbane ca motoare ale noilor economii;
2.  Politicile industriilor creative ca tehnologii de stat care vizează exploatarea economică;
(Raportul complet poate fi citit pe coworking2018.fablabiasi.ro)
În martie 2018 existau 1.167 huburi și spații de coworking în Ariile Urbane Funcționale (>50 000 locuitori) din Centrul și Estul Europei (spații independente sau afiliate cu rețele globale precum Fab Lab sau Impact Hub) și locații noi se deschid în fiecare lună în toată regiunea.
„Au trecut aproximativ 20 de ani de la apariția noțiunii de coworking și abia acum instituțiile, organizațiile și oamenii par să conștientizeze și să înțeleagă ce este un hub sau potențialul pe care acesta îl are” (How work works, Relja Bobić, despre industriile creative).

Acest raport a fost realizat de către echipele PIN Maps (Harta birourilor moderne din Iași, o inițiativă de impact pentru industria IT & Outsourcing) și Fab Lab Iași (un spațiu de coworking de 700 mp, deschis în 2017).

Aici poți afla mai multe detalii despre IT & Outsourcing din Regiunea Moldovei și nu numai.

Distribuie și tu:

START Nominalizări PIN AWARDS 2024!

Industria regională de TECH se pregătește să celebreze o nouă serie de recunoașteri prin Gala PIN AWARDS 2024, care va avea loc joi, 23 mai

RECOMANDATE

Articole similare

George_SmartEU

BCR extinde serviciile pentru antreprenori din George și lansează George SmartEU, o funcționalitate care facilitează accesul la informații despre programele de finanțare din fonduri europene sau naționale

București, 18 aprilie 2024. Banca Comercială Română anunță o nouă extindere a ecosistemului digital George prin lansarea George SmartEU, funcționalitate care facilitează accesul antreprenorilor la informații complete despre programele de finanțare din fonduri europene sau naționale.

FORVIA - Hella - TUIASI

FORVIA HELLA România modernizează un laborator de studiu pentru studenți în Iași 

Furnizorul automotive internațional FORVIA HELLA continuă să sprijine educația în universitățile partenere din România, în orașele în care își desfășoară activitatea. La mai bine de un an de la inaugurarea centrului tehnic de la Iași, compania a finalizat un laborator, spațiu de studiu pentru studenții Facultății de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Tehnice ”Gheorghe Asachi” Iași.

PIN magazine - IT și Pisica lui Schrodinger

Industria IT și pisica lui Schrödinger

În 2024, dacă întrebi 100 de manageri IT cum va arăta piața și tendințele din industrie, vei primi tot atâtea răspunsuri paradoxale precum „pisica lui Schrödinger” – unii vor spune că piața dă semne de revenire, alții vor spune că se fac încă disponibilizări și că există presiuni din partea clienților privitoare la proiectele în derulare. Cu alte cuvinte, din perspectiva unora, în 2024 industria IT își va reveni, ne vom întoarce la birou (mai mult sau mai puțin forțați) încurajați de faptul că se reiau angajările și se deschid proiecte noi.