Marius Adam conduce noul centru de proiectare și dezvoltare automotive deschis de compania globală HELLA, operațională sub brand-ul FORVIA, în Iași. În contextul unei piețe competitive, Marius Adam vorbește despre provocările în procesul construirii unei echipe de la zero. De asemenea, povestește despre produsele HELLA din domeniul conducerii autonome.
HELLA Technical Center Iași are deja o echipă de bază, care este implicată în proiectele companiei. Ce ne puteți spune despre produsele dezvoltate aici?
Activitatea noastră presupune dezvoltarea familiei de produse radar ale HELLA, atât în frecvența de 24GHz, cât și 77-79GHz. Folosim tehnologii inovatoare, dezvoltând un produs cu responsabilitate pentru siguranța funcțională, ”corner radar”. Produsul nostru stă la baza conducerii autonome, iar platforma prin care îl dezvoltăm înseamnă că oferim soluții conform cerințelor actuale ale clienților, dar și celor care vor determina un nivel mai ridicat de Autonomous Driving (AD), 4 sau chiar 5. Pot spune că produsele din toate cele trei subcategorii sunt fiabile, robuste, și contribuie la evoluția megatrendului mașinii autonome. În plus, acestea reprezintă o soluție complexă, cu partea de algoritm și funcționalitate realizate direct în senzorul nostru.
Marius Adam, Technical Center Director Hella Iasi
Cum sunt folosite sistemele și produsele la care lucrați pentru mașinile în circulație?
Concret, funcția principală a familiei de radare dezvoltate de HELLA este de detecție a ceea ce se întâmplă în mediul înconjurător, atât a obiectelor staționare, cât și a celor în mișcare (pietoni, bicicliști, animale etc.). Au deci responsabilitatea de siguranță funcțională pentru toți participanții la trafic, nu doar pentru șofer. Trendul în industria automotive, atât de la marii producători de vehicule, cât și de la autoritățile de omologare și certificare în siguranța funcțională, este de a crește nivelul de protecție. Nu întâmplător, la ora actuală, testul de AEB (automated emergency braking) a devenit obligatoriu la NCAP. Produsul nostru este astfel tot mai solicitat pe piața automotive pentru diverse platforme la diferiți clienți. Lucrurile evoluează foarte rapid: dacă în 2018-2019, doar mașinile premium de pe o platformă erau dotate cu minimum două radare (de obicei, în bara din față), acum majoritatea mașinilor de pe o platformă necesită cel puțin patru radare. Cele premium pot ajunge și la sapte – opt.
Cu o astfel de evoluție, cum se vor regăsi produsele dezvoltate la Iași în mașina viitorului?
Aș pune accent, în primul rând, pe contextul pieței automotive. Aici, nevoia de a oferi siguranță sporită și un grad de precizie mai mare impulsionează crearea unui produs superior, cu o arie de detecție extinsă și acuratețe perfecționată. Cerința clienților noștri este de a avea, în viitor, o detecție de 360 de grade a mediului din proximitatea autovehiculului.
Iar în mașina viitorului, radarul va fi una din metodele înglobate, cu un minimum de șase – șapte senzori pe autoturismele cu dotări medii. Acest tip de produs nu doar va detecta, ci va și analiza, transmite informații mașinii. Pentru unii din clienții nostri, chiar va determina diferite acțiuni autonome ale autovehiculelor.
Un termen posibil pentru comercializarea unei astfel de mașini cu dotări autonome către clientul final este aproximativ 2030. Radarele HELLA îndeplindesc standardele de securitate cibernetică impuse de clienți, având integrat în procesor un modul HSM (hardware security module), astfel încât să răspundem cu succes acestei cerințe.
Ce competențe, abilități au nevoie specialiștii HELLA Technical Center Iași pentru dezvoltarea acestui produs?
Într-o piață atât de competitivă în zona dezvoltării în automotive cum e cea din Iași, suntem norocoși să avem în echipă colegi cu experiență, jumătate au în portofoliu peste cinci ani de lucru în domeniu. Echipa HELLA Technical Center Iași e structurată pe trei domenii: system engineering, programare software și testare (de system și software).
Angajații centrului tehnic au competențe în ariile menționate și lucrează pe proiecte pentru constructori de mașini de top, alături de colegii din HELLA Technical Center Timișoara. Avem deja o echipă competentă, cu responsabilități precum system architect, system test management sau software project management. Creștem, cu perspectiva să atingem cifra de 200 de angajați în maximum trei ani.
Care sunt provocările cu care vă confruntați în a atrage oameni în dezvoltarea echipei? Cum răspundeți nevoilor pieței muncii pornind de la felul în care pandemia a schimbat modul de lucru în companii?
Ne-am coagulat ca echipă când pandemia începea să devină amintire. Astfel, am moștenit doar ce a fost bun din acea perioadă: flexibilitatea în muncă, oportunitatea de a le oferi angajaților libertatea de a face performanță într-o dinamică de lucru mai fluidă, cu marele avantaj de a-și echilibra mai bine cariera și viața de după job.
Compania asigură echipament IT complet și pentru lucrul de acasă. În același timp, ne bucurăm să ne întâlnim la birou, mai ales că lucrăm într-un spațiu la standarde înalte, în Iași Palas CAMPUS, și beneficiem de condiții de lucru superioare, de la echipamente la conceptul de office-design. Și exteriorul, cu zonele verzi suspendate sau locurile de socializare, contribuie la atmosfera specială datorită căreia ne întâlnim fizic oricât de des preferă anagajații noștri.
Concurența este mare în Iași în zona tech (IT, inginerie etc.). Ce le oferiți angajaților în HELLA Technical Center Iași, oamenilor cu care veți construi mai departe echipa?
În primul rând, e atracția ineditului: o companie nouă în oraș, care vine cu o mentalitate nouă. Apoi, este provocarea profesională. HELLA are tehnologii inovatoare (patente) care o poziționeaza în primii top 3 în tehnologie radar la nivel mondial.
Revenind la mentalitate, cea a organizației noastre promovează omul înainte de toate. Pentru că tot ce avem facem cu oameni, și abia apoi cu soft-uri, roboți, calculatoare. Iar de aici derivă grija pentru echilibrul dintre muncă și viața personală, sprijinul în echipă și cultura colaborării. Angajații au la dispoziție un pachet diversificat de beneficii, iar una dintre particularități la HELLA este programul scurt de vineri, care se încheie la 14.30.
Beneficiem de sprijinul colegilor de la Timișoara, prin programul Digital expat, în cadrul căruia câte un coleg din Iași este integrat digital (de la distanță) în echipe din HELLA Technical Center Timișoara. Această abordare asigură o acomodare mai ușoară, astfel încât oamenii să-și asume responsabilitățile în cel mai scurt timp. Iar noi, ca echipă, să atingem un nivel de autonomie ridicat.
HELLA este prezentă în România din 2005. Are cinci centre de proiectare și dezvoltare, un centru administrativ și trei unități de producție în Timișoara, Arad, Lugoj, Craiova, Oradea și Iași. Peste 5000 de angajați lucrează azi în HELLA România. În calitate de furnizor de top la nivel mondial, operațional sub brand-ul umbrelă FORVIA, HELLA dezvoltă tehnologii inovatoare, contribuind la creșterea a trei tendințe majore din industrie: electrificarea și managementul energiei, conducerea autonomă în siguranță, precum și experiența unui habitaclu digitalizat și sustenabil.
Multe din produsele dezvoltate în centrele de proiectare românești sunt apoi fabricate în unitățile proprii din țară și din rețeaua globală: componente și sisteme electronice, produse superioare de iluminat.
Despre HELLA
HELLA este o companie listată la bursă, operațională sub brandul umbrelă FORVIA. În cadrul acestui grup, HELLA reprezintă înalta performanță în tehnologia de iluminat și electronică în industria auto. În același timp, compania acoperă un portofoliu larg de servicii și produse pentru ateliere și magazine de piese auto, precum și pentru constructorii de vehicule speciale prin intermediul Business Group Lifecycle Solutions. HELLA are 36.000 de angajați în mai mult de 125 de locații în întreaga lume și a generat vânzări de 4,4 miliarde de euro, în anul fiscal scurt 2022 (iunie – decembrie).
Despre FORVIA
FORVIA îmbină tehnologia complementară și avantajele industriale ale Faurecia și HELLA. Cu peste 300 de zone industriale și 77 de centre de proiectare și dezvoltare, 150.000 de angajați, printre care 35.000 de ingineri în mai mult de 40 de țări, FORVIA oferă o abordare unică și cuprinzătoare a provocărilor prezentului și viitorului din domeniu. Compusă din șase grupuri de business cu 24 de linii de produse și cu un portofoliu puternic de peste 14.000 de patente, FORVIA se pregătește să devină un partener orientat în zona inovației și a integrării pentru constructorii de top de mașini din lume. FORVIA își propune să determine transformarea mobilității, prin proiecte vizionare.