Potrivit articolului 35 (Protecția Sănătății) al cartei Agenției Uniunii Europene Pentru Drepturi Fundamentale: „orice persoană are dreptul de acces la asistența medicală preventivă și de a beneficia de îngrijiri medicale”.
Cu toate acestea, conform Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), mai mult de jumătate din populaţia Terrei nu are acces la serviciile medicale de bază şi aproximativ o sută de milioane de oameni trăiesc în condiţii de sărăcie extremă, din pricina faptului că sunt nevoiţi să plătească, permanent, tratamente medicale deosebit de costisitoare, care depășesc posibilitățile lor financiare.
Câți dintre acești oameni, care îngroașă an de an statisticile OMS mai sus menționate trăiesc de fapt în România?
Balotat de furtunile dramelor umanitare „sacadat” petrecute de la Revoluție încoace, sistemul medical din România pare să fie marcat de o sălbatecă maledicţie. După fiecare tragedie ce numără vieți pierdute doar sub forma unor reci și anoste statistici instituționale, ni se explică doct că … de fiecare dată … cauzele țin de: erori umane grave; mecanisme corupte; dotări improprii în spitale; fonduri insuficiente; medici prea puțini și … câte și mai câte.
Felul în care funcționează salvarea (a se citi ambulanța) în Romania pare să explice și rațiunea pentru care salvarea sistemului medical întârzie de mai bine de 30 de ani. Fără creșterea semnificativă a fiabilității, mobilității și calității serviciilor medicale, în paralel cu menținerea costurilor sănătății la un nivel permisiv pentru marea masă a populației, românii vor continua să se confrunte cu adevărate drame sociale, rata îngrijorătoare a deceselor cauzate de problemele de sănătate continuând să crească într-un ritm care ajunge să depășească până și statisticile de coșmar existente pe durata celor două Războaie Mondiale.
Cele mai importante medii academice și de cercetare din lume subscriu, una câte una, la concluzia potrivit căreia, singura și reala șansă a umanității de a asigura servicii medico-sociale accesibile și de calitate pentru întreaga populație a Terrei este aceea care presupune apelul la așa-numita e-Sănătate („Smart Health„), prin utilizarea – la scară largă – a tehnologiei informației și comunicațiilor (TIC) în medicină.
Sub influența „Smart Health” se discută deja de trecerea de la serviciile medicale „de criză” (concentrate pe tratarea „per se” a multiplelor boli și afecțiuni cu care se confruntă oamenii) la serviciile de sănătate din sfera menținerii stării de bine („wellbeing”) a populației, căci numai apelul la tehnologie poate permite medicilor să constate, din timp, ce se petrece cu adevărat în corpurile noastre.
Accesul la metode eficiente de diagnostic medical precoce a fost – cu siguranță – dat de apelul la tehnologie. Practic, tehnologia a permis evoluții fără precedent în toate segmentele medicale, de la neonatologie la geriatrie și telemedicină, aducând beneficii incontestabile atât personalului medical cât și pacienților.
Din păcate însă, în România, comunitățile „Smart Health” sunt încă la o fază incipientă de dezvoltare, deși managementul TIC, prin aplicații dezvoltate în colaborare de experții IT și cei din zona medicală, poate reprezenta un atu important în depășirea unor dificultăți majore cu care se confruntă sistemul de sănătate din țara noastră.
Între puținii exponenți ai celor care și-au propus să abordeze domeniul „Smart Health” și la noi în țară, se numără reprezentanții comunității Asociației „Smart Health Cluster”, înființată în anul 2020 prin efortul unei coaliții de nivel național, care au reușit să reunească la masa de lucru specialiști, experți și practicieni din diverse domenii, precum: medicină, IT, educație, management de programe, resurse umane sau consilieri în finanțare, proveniți din centre urbane și universitare importante precum: Cluj-Napoca, București, Craiova sau Iași.
Este cert că pentru mișcarea „Smart Health” din România cheia succesului va fi dată însă de colaborarea dintre mai mulți parteneri strategici de pe plan local, regional, național și internațional, inclusiv autorități publice, mediul universitar, centre de cercetare, poli de competitivitate și, nu în ultimul rând, societatea civilă.
Într-o astfel de înțelegere a lucrurilor a fost demarat și proiectul intitulat „Sănătate pentru toți”, la nivelul unui grup de inițiativă compus din HyperMedia (provider de soluții de TeleMedicină), Asociația Smart Health Cluster și mai multe Cluburi Rotary din țară, dintre care menționăm: Clubul Rotary Câmpia Turzii (inițiator al demersului), Clubul Rotary Turda, Clubul Rotary „Floare de colț” Abrud – Câmpeni, Clubul Rotary Aiud, Clubul Rotary Dej și nu în ultimul rând Clubul Rotary Gherla. Partenerii media ai proiectului sunt: Știrile Transilvaniei, Digitalio, Today Software Magazine și desigur PIN magazine.
„În majoritatea dezbaterilor privitoare la provocările sistemului de sănătate din România, concentrarea celor chemați să îndrepte lucrurile într-o direcție bună este asupra problemelor sistemice și nicidecum asupra omului. Ei bine, în credința noastră, omul trebuie să fie cel în jurul căruia orice sistem de sănătate trebuie să graviteze, căci sistemul trebuie să fie creat pentru a servi pacientul și nu invers.”, a precizat domnul Adrian Toth, fost președinte al Clubului Rotary Câmpia Turzii, actual Asistent al Guvernatorului ROTARY District 2241 România și Republica Moldova.
Scopul proiectului „Sănătate pentru toți” este asigurarea accesului populației din zone izolate ale țării la servicii de asistență medicală mediată cu ajutorul medicilor voluntari identificați de către Cluburi Rotary dornice să sprijine acest demers și desfășurate (de la distanță) prin intermediul soluției de Telemedicină oferită de către HyperMedia (MedDesk).
„Am răspuns cu bucurie solicitării primite din partea Clubului Rotary Câmpia Turzii și oferim organizatorilor demersului (în regim pro-bono) platforma noastră, astfel încât un număr cât mai mare de persoane ce fac parte din categorii sociale vulnerabile să poată beneficia de servicii medicale profesioniste și gratuite.”, a declarat Cosmin Porumb, COO HyperMedia.
Platforma este dezvoltată în baza unor tehnologii moderne și permite cadrelor medicale să asiste la distanță, prin intermediul instrumentelor de video-comunicare, respectiv colectare și interpretare a parametrilor medicali, o gamă variată de pacienți, indiferent de patologie. MedDesk este o platformă web cu o interfață grafică intuitivă și ușor de folosit, serviciile oferite fiind accesibile prin intermediul navigatoarelor web (web browser) indiferent de tipul de dispozitiv, sistem de operare sau dimensiune a ecranului.
Lista medicilor dornici să doneze din timpul și priceperea lor în slujba unei cauze nobile este încă deschisă, așadar toți cei interesați de implicarea în proiectul „Sănătate pentru toți” pot să intre în legătură cu inițiatorii demersului utilizând datele de contact prezente pe website-ul Clubului Rotary Câmpia Turzii.
Autor: Mihai Talpos