În Republica Moldova, în ultimii ani, dezvoltarea domeniului IT și-a croit propriul traseu „în amonte”,aparte de celelalte industrii cu creștere mai lentă, stagnare sau regres. Acest fenomen însă nu exclude dificultățile „din culise”, ce țin de insuficiența specialiștilor în domeniu, care reprezintă creierul acestei mașinării, pe de o parte și diversificarea tehnologiilor informaționale și volumul de muncă în continuă creștere per angajat, pe de altă parte.
Cu toate acestea, aș vrea să subliniez din start că sector IT în Republica Moldova are mari perspective, or piața locală a IT va crește în anii următori din ce în ce mai mult, pentru că există și pot replicate bune practice în domeniu ale unor companii de IT, care au personal calificat și profesioniști implicați în ciclul complet de viață al unui produs software, începând cu proiectarea lui și strategia tehnică și finalizând cu producerea și testarea.
Industria IT din Moldova este în căutare de tineri talentați în permanență. Pentru a angaja specialiști, companiile IT elaborează și aplică diverse strategii de recrutare, cum ar fi atragerea tinerilor specialiști de la alte companii prin înaintarea de oferte mult mai atractive, organizarea de internshipuri pentru doritorii de a se lansa în acest domeniu, participarea la târgurile de cariere, organizarea de concursuri pentru liceenii și studenții din universități care sunt pasionați de IT.
Deja este atestată tendința ca după angajare în majoritatea companiilor existente pe piața IT din Moldova să apară riscul ca cei mai talentați specialiști să plece către alte companii cu oferte mult mai consistente și atunci acestea sunt nevoite să-și pună la punct diverse sisteme de retenție, cu programe de motivare și cu investire de resurse suplimentare pentru a-și ține „copiii” acasă.
Deși investițiile în personal cresc de la an la an, profitul companiilor IT nu scade, dimpotrivă crește, ceea ce demonstrează că deocamdată strategiile de retenție aplicate dau rezultate pozitive. Din propria experiență, am remarcat că cel mai des tinerii specialiști IT rămân fideli companiilor care le oferă un salariu și condiții de muncă bune, o viziune clară de creștere profesională și o cultură organizațională aproape sufletului lor.
O problemă a pieței tinerelor talente IT din Moldova este că, deși mai multe companii de IT s-au extins și numărul angajaților a crescut simțitor, acesta nu este încă suficient pentru acoperirea cererii mereu crescânde. Mai mult decât atât, invadarea frecventă a pieței IT din Moldova de către companiile din țările străine, duce la golirea bazinului cu specialiști talentați după migrarea lor către alte țări, fiind atrași de ofertele generoase ale acestor companii.
În aceste condiții, riscul de a rămâne cu prea puțini tineri talentați și specialiști seniori în țară determină companiile locale să crească cheltuielile pentru a reține angajații. Drept urmare, în unele dintre companiile locale nivelul de salarizare este similar nivelului din Occident. De exemplu un specialist Junior primește de la 400$ în sus, iar un specialist Senior ajunge să primească de la 1500$ și mai mult.
O altă problemă cu care se confruntă piața IT din Moldova este calitatea pregătirii tinerilor specialiști. Pentru a suplini bazinul cu talente, companiile IT recrutează frecvent tineri din rândul studenților, mulți dintre care încep să lucreze din anii de facultate, chiar dacă nivelul lor de cunoștințe, abilitățile de comunicare în limba engleză și cele de lucru în echipă nu corespund așteptărilor acestora. O soluție la această problemă o reprezintă lansarea mai multor școli gratuite, care oferă tinerilor posibilitatea de a se instrui, a-și dezvolta competențele și de a face o carieră de succes în IT.
Piața tinerilor talente IT din Moldova are potențial și va deveni mai atractivă pe plan intern și extern, pentru că are profesioniști dedicați, iar Republica Moldova oferă un șir de beneficii companiilor, implicit și clienților acestora (scutiri de impozite, salarii mai mici, viteză bună la internet, etc.). În această ordine de idei, se impune, cât de curând posibil, elaborarea și implementarea unor strategii de antrenare și de promovare a creativității tinerilor cu abilități în domeniul IT ca să poată genera și dezvolta idei de proiecte inovative și sustenabile.
Carmen Ciulacu, CEO şi Co-fondator, Digital Stack – dezvoltator de cursuri personalizate de IT pentru angajaţi: „Oamenii sunt în centrul activității noastre. Am reușit să redefinim educația în IT din România”
Digital Stack a devenit, încă din 2019 – anul lansării, un partener esențial pentru companiile care își doresc să rămână competitive într-un mediu aflat în