Publicația industriei TECH regionale

Mai este Europa Centrală și de Est suficient de atractivă?

Romek Lubaczewski, GBS lider al PriceWaterhouseCooper (PwC) pentru Europa Centrală și de Est, în intervenția sa de la Gala PIN Awards

Pandemia a slăbit sentimentul de loialitate al angajaților față de companiile la care lucrează, iar acest lucru poate avea un major impact negativ asupra afacerilor. 

Plecarea unui angajat vechi și înlocuirea sa cu unul nou poate costa o firmă până la 35 de mii de dolari. Soluția? Întoarcerea angajaților la birouri. 

Romek Lubaczewski, GBS lider al companiei PwC pe Europa Centrală și de Est și-a exprimat această convingere în cadrul Galei Pin Awards 2022 și a îndemnat pe toți cei care conduc afacerile să nu aștepte alte modele de urmat, pentru că pierderile pot fi însemnate. 

GBS este prescurtarea de la Global Business Services, iar industria GBS se concentrează pe crearea de fluxuri de procese end-to-end digitalizate, centrate pe client, în toate funcțiile și în toate zonele geografice. 

Acesta include unități operaționale agile care sunt dirijate la nivel global și independent de unitățile de afaceri tradiționale. 

Iar PwC este o companie globală de servicii profesionale, prezentă în 156 de țări, cu 295.000 de angajați pe cinci continente, care se descrie ca fiind “o comunitate de oameni cu soluții care combină ingeniozitatea umană, experiența și inovația tehnologică pentru a obține rezultate durabile și pentru a crea încredere”.

În calitatea sa de lider al zonei CEE, Romek Lubaczewski s-a referit la schimbările abrupte apărute în mediul de afaceri ca urmare a pandemiei și susține că acum, mai mult ca oricând, este cel mai bun moment pentru companiile care oferă servicii profesionale globale. 

Sunt întrebat mereu dacă au un viitor aceste servicii. În cei 25 de ani de activitate în industrie este probabil cel mai bun moment pentru GBS de care îmi amintesc. Mă aștept cu siguranță la o creștere mare a volumului de muncă în următorii trei sau poate cinci ani. În zona serviciilor de consultanță suntem foarte ocupați, cu foarte mulți clienți noi. Dar acolo unde văd o super-creștere este faptul că pandemia a dovedit că nu avem nevoie de echipe în New York, în Londra sau în Paris. Munca de acasă a funcționat în ultimii doi ani și jumătate. A funcționat bine, excelent chiar, așa că de ce ar fi nevoie să muți echipe în locuri foarte scumpe, când poți face aceeași muncă de la Iași? Economisești 40% la salarii, poate mai mult. Aici văd o super creștere”, a subliniat Lubaczewski înainte de a trece la al doilea subiect, din cele trei pe care a anunțat de la început că are de gând să le abordeze. 

 Tendințe vechi și tendințe noi

Munca la distanță a schimbat obiceiurile de lucru ale angajaților și ale angajatorilor. 

“În ultimii doi ani, dar în special în ultimul an, a fost o schimbare destul de mare. Văd două noi tipuri de locații populare pentru noile centre de servicii. 

  • E tipul de locație în care am să încadrez orașe ca Istanbul și Cairo – aceste două orașe devin tot mai interesante pentru clienții noștri. Văd asta, simt asta și o mulțime de clienți îmi cer un punct de vedere legat de Istanbul și Cairo. 
  • Apoi sunt două centre vechi, care erau favorite în urmă cu 15-20 de ani și care redevin “la modă”, sunt hot (en. pentru fierbinte) – Lisabona și Barcelona. Acestea devin din nou super fierbinți. Fierbinți în ambele sensuri, fierbinți pentru industria noastră și fierbinți pentru a merge în vacanță”, și-a informat Romek Lubaczewski audiența de la Iași, pe care însă a liniștit-o imediat: 

“Sincer, nu văd aceste locații ca pe o concurență directă pentru Cracovia, Iași și Vilnius. Cred că avem nevoie de aceste noi locații. Dacă am fost de acord la primul punct că urmează o super-creștere, atunci nu vom putea face față la toate ofertele de muncă ce vin. Și cred că avem nevoie de mai multe centre, cred că avem nevoie de orașe noi, dar nu cred că ele vor concura cu noi. Dacă ne gândim la centrul de la Iași, care este dezvoltat, are experiență de 5 – 10 ani, unde credeți că vor trimite clienții de lucru? Dacă sunt servicii ușor de făcut, pot să înțeleg că acel client se va duce la Cairo. Dar majoritatea cererilor care vin, sunt mai complexe. Iar clienții nu îți vor deschide un nou centru pentru aceste proiecte complexe, ci se vor îndrepata spre zonele în care acestea pot fi preluate și îndeplinite cu succes, către Iași, Cracovia și Vilnius. Avem competențele potrivite, avem prețul potrivit și mai ales suntem pregătiți pentru o muncă mai sofisticată și mai complexă”. 

Însă, spune liderul PwC CEE, asta înseamnă și că managerii din Europa de Est trebuie să fie ia măsuri pentru păstrarea angajaților și pentru pregătirea lor, astfel încât aceștia să fie relevanți pentru clienții din toată lumea

Cum să își mai construiască firmele strategii de loialitate dacă angajații nu sunt la birou?

Pentru finalul intervenției sale, Romek Lubaczewski a păstrat subiectul pe care îl consideră cel mai îngrijorător. 

Noul mod de lucru de acasă, care nu mai permite corporațiilor să își construiască strategia de loialitate a angajaților. 

Practic, susține el, va urma o perioadă de doi ani în care liderii trebuie să pășească foarte hotărâți în pantofii de lider, să facă în plan și să îi readucă pe angajați în birouri: 

„Fiecare companie este diferită, fiecare afacere este diferită și fiecare perioadă a anului este diferită. Când este foarte însorit, vin mai mulți oameni la birou, dacă plouă sau ninge, vin mai puțini. Sunt atât de mulți factori! Dar văd că aceasta este provocarea numărul 1 pentru industria noastră și văd că este provocarea numărul 1 pentru voi toți”

Însă un birou plin cu angajați va face destul de repede diferența, iar liderii care reușeasc să își facă un plan în acest sens, sunt cei care vor trece cu succes peste perioada de criză. 

“Aud mulți mulți oameni spunând  <Nu contează, angajații pot lucra de oriunde. De fapt, așa chiar îmi pot reduce costurile cu chiria> Aceste argumente sunt absolut greșite. Nouă, oamenilor, ne place să fim cu alți oameni. Ne place să fim împreună. Tânjim după interacțiunea cu ceilalți. Și nu după cea de la telefon, sau cea în care mă poți vedea, dar nu-s acolo prezent fizic. 

Cea mai mare îngrijorare a mea care e acum e ca 20-30% dintre oamenii noștri nu sunt la birou, nu și-au cunoscut colegii, nu au băut o cafea împreună, nu au purtat o discuție unul cu altul. Unde mai este loialitatea față de companie? Unde se va ajunge?” 

35,000 de dolari să aduci un alt angajat în locul unui plecat

Se va ajunge în punctul în care un angajat care lucrează de acasă pleacă de la actualul loc de muncă îndată ce primește o ofertă de salariu cu 20% mai mare. „De aș sta? Nu-mi pasă dacă muncesc de acasă pentru compania X sau pentru compania Y. Acesta este marele diferențiator. Dar ca să obții loialitatea angajaților și să recâștigi spiritul de echipă, ar trebui să ai echipa la birou. Trebuie să fii în birou ca să poți să ai un schimb de idei, să te distrezi, să înveți împreună cu ceilalți și să îți placă colegii, să îți placă atmosfera și ei să iubească firma la care lucrează”. 

„Am văzut pe cineva calculând săptămâna trecută că o persoană care pleacă și e înlocuită de un nou angajat, costă firma 35.000 de dolari pe angajat. Aici intră costurile cu plecarea vechiului angajat, cu venirea celui nou, cu performanțe mai slabe, cu necesarul de pregătire. Nu știu dacă acel calcul este corect. Dar și dacă am lua în considerare jumătate din sumă, tot sunt o grămadă de bani. 

Deci, lideri, rolul vostru numărul unu pentru următorii doi de ani este să construiți un mod de lucru care vă aduce angajații înapoi în birou”

Iar schimbarea trebuie să pornească de la lideri. Ei sunt primii care trebuie să se reîntoarcă la birou, susține Romek Lubaczewski care și-a încheiat discursul de la PIN AWARDS 2022 cu un îndemn pentru liderii de afaceri: 

„Nu așteptați prea mult. Văd o mare creștere pentru GBS, dar vor fi doi ani grei pentru liderii companiilor, cu sarcini noi, ceea ce bine, și cu noi provocări, ceea ce e mai puțin plăcut. Faceți un plan, implementați-l, acceptați ideea că poate va trebui să îl mai modificați, dar vă rog, faceți un plan!”. 

Distribuie și tu:

RECOMANDATE

Articole similare

7 ani de #FabLab în Iași

Asociatia Fab Lab Iași sărbătorește 7 ani de la deschiderea primului său spațiu de coworking, timp în care a devenit un catalizator al inovației tehnologice,