Articol scris de Cristina Petrache
Fondatorii de startup-uri digitale sau de tehnologie din Iași și din regiunea de Dezvoltare Nord-Est, precum și studenți care dezvoltă idei de produse din domeniul tehnologic, și-au dat întâlnire la FabLab, la invitația Launch – „o mișcare națională“ din tehnologie, creată cu scopul de a-I ajuta pe fondatori să parcurgă mai ușor traseul de la idee, la crearea unui produs. Iar câteva dintre ideile expuse de fondatorii din regiunea Iașului au stârnit admirația participanților.
Ce își propun startup-urile ajunse la Launch
Galerii de artă digitale, transpuse în realitate augmentată, soluții pentru reciclarea deșeurilor, pentru organizarea fluxurilor de documente, organizarea activităților în cadrul căminelor de bătrâni, o mănușă care poate detecta tremuratul asociat cu boala Parkinson sunt doar câteva dintre proiectele prezentate de startup-urile de tehnologie sau de studenții ieșeni în cadrul întâlnirilor comunității Launch.
„Sunt foarte multe start-upuri – unul este o rețea socială dedicată oamenilor de știință. ClientZen e un fel de tool care ajută businessurile să înțeleagă feedbackul utilizatorilor. Cei de la ArtLink creează un fel de galerii de artă digitale, dar trebuie să le experimentezi, pentru că sunt atât de faine. Literalmente. Gândiți-vă, vă aflați într-un spațiu public, cum e grădina de la Palas și acolo cu o tabletă poți să te uiți la tablouri. Dar nu numai asta. Au avut, de exemplu, o promoție în care au avut cărți poștale. Dacă te uitai la ele cu telefonul, se mișcau chestii în cartea poștală. Adică în loc să vezi o poză, vedeai o secvență de film. Dar mai sunt și altele, sunt destul de multe start-upuri în sală. Unii sotează deșeuri, alții sunt un fel de piață pentru asseturi pe blockchain, criptomonede, NFT-uri, cei de la Planable sunt un tool de marketing, cei de la Solo sunt un tool digital care te ajută să înființezi PFA-uri și te ajută să-ți ții contabilitatea PFA-ului“, a răspuns entuziast Andrei Cojan, community manager Launch când i s-a propus să aleagă ce l-a impresionat.
Comunitatea Launch este o mișcare tânără, apărută la inițiativa How To Web, Google for Startups și InnoviX BCR, cu scopul de a susține startup-urile din România aflate în faza timpurie de dezvoltare, în creșterea șanselor de reușită.
Sau, așa cum explică Andrei Cojan, „este o comunitate care se adresează fondatorilor de startupuri digitale sau de tehnologie, este o mișcare națională. O parte din echipă e din București, o parte din Sibiu, Timișoara, suntem din mai multe orașe din țară. Dar mergem prin toată țara și încercăm să facem evenimente de genul acesta. Iar ea, ca și comunitate, este o comunitate digitală, cu fondatori din toate orașele, din Constanța până în Oradea, din București la Cluj“.
Un turneu prin toată țara
„Noi facem Conferința How to Web, dar facem și comunitatea Launch. Mai facem și un alt proiect, care se numește HTW Institute“, a explicat Alexandru Agatinei, CEO How To Web, ajuns la Iași după un adevărat turneu prin România, în căutarea startup-urilor din tehnologie.
„Realitatea augmentată mi s-a părut wow și rapid m-am gândit oare cum aș putea să-l ajut pe băiatul ăsta? De asta am i-am sugerat să intre în contact cu organizatorii Esports“, a mărturisit și Cezar Cernat, director zonal BCR, bancă parteneră în proiectul Launch, care se declară pregătit în primul rând să ajute tinerii antreprenori din tehnologie să își pregătească planurile de business: „Spunea cineva aici, că orice startup trebuie să producă bani. Eu sunt aici tocmai ca să-i ajut ca la un moment dat să producă acei bani. Eu urmăresc aceste idei, și zona de consultanță. Pentru că noi, în Social Finance, pe lângă finanțările clasice pe care le facem, trebuie să ieșim și în comunitate și să ne oferim know how-ul nostru.
De asta sunt eu aici, pentru că întâlnești oameni, întâlnești tineri care vor să schimbe ceva. Și cred că, dacă vrem să schimbăm ceva, trebuie să fim prezenți în comunitate, cred că ăsta e rolul nostru“.
Câte startup-uri sunt în Iași?
Câte startup-uri sunt în Iași sau în România, nu știe nimeni. Nici BCR, partenerul bancar din proiectul Launch, nici comunitatea How To web – Launch, care unește startup-urile. Însă întâlnirea cu fondatorii de startupuri care au venit la evenimentele Launch de la Iași, i-a ajutat și pe organizatori să înțeleagă mai bine nevoile cu care se confruntă aceștia.
„Eu cred că startup-uri oficiale sunt foarte puține. Startup-uri la nivel de idee, la nivel de gașcă de prieteni care se adună, sunt însă foarte multe. De fapt, ei și aici trebuie ajutați. Pentru că, la un moment dat, ei trebuie să-și transforme ideea și prietenia într-o formă de organizare juridică. Pentru că altfel nu vor putea obține mai departe acea finanțare de care au nevoie, fie ea bancară sau non-bancară“, crede Cezar Cernat.
Fondatorii din tehnologie ar trebui învățați și încurajați să-și prezinte proiectele către comunitate, iar Launch îi poate ajuta, prin stabilirea de conexiuni între fondatori, posibili clienți ai acestora, care ar avea nevoie de ideile lor, și investitori.
La fel cum, pentru o invenție, spune Andrei Cojan, „ai nevoie să pui foarte multe minți, diferite, laolaltă. Adică o minte foarte neexperimentată, a unui tânăr, care vede doar problemele, cu o minte foarte experimentată a unui cercetător și cu o minte foarte pragmatică a unui om de business, care este obișnuit să găsească sustenabilitatea produselor, să înțeleagă cum ar trebui să arate un produs pentru ca el să-l cumpere.
Mințile astea, de exemplu, puse laolaltă, pot găsi nevoia, tehnologia și modul în care tehnologia poate crea soluția pentru satisfacerea acelei nevoi“.