„Piața crește, iar avantajele produselor VR încep să fie tot mai apreciate“
Am realizat primele proiecte în 360 de grade în VR când eram freelancer, acum vreo 2 ani, la vremea când nu multă lumea abordase acest domeniu, ne spune George Crețu (27 de ani), proprietarul firmei CG Artefacts. „Lucrez vizualizare 3D încă din liceu, de acum zece ani“.
CG Artefacts a fost înființată în 2016, este specializată în produse de Virtual Reality pentru Web, Oculus Rift, HTC Vive și Gear VR. „Noi credem foarte mult în capacitatea realității virtuale de a informa mai bine un consumator. Și nu vorbim aici de cantitate sau calitate, cât de capacitatea de a fixa mai bine informația“, este convins George. „Cu cât contextul virtual este mai complex, cu atât experiența va fi mai bogată iar decizia de cumpărare va fi mai simplă“.
Cel mai simplu și rapid mod de a vinde
Prima comandă a venit de la o firmă irlandeză pentru un proiect cu vizualizare pe Samsung VR Gear, sistemul dezvoltat de Samsung cu tehnologie Oculus. „Contractorii irlandezi lucrează direct cu marile lanțuri hoteliere, Ritz, Hilton și altele, iar în cadrul acestei colaborări le-au propus realizarea unei aplicații VR customizate“, ne spune George Crețu.
Aceste hoteluri au venituri substanțiale din închirierea sălilor de conferință – în jur de 1.000-2.000 de euro de participant la conferință, pentru cele 2-3 zile de congres și activitățile aferente la facilitățile hotelului.
Aplicația pentru Samsung Gear VR ajută potențialii clienți să realizeze cum arată spațiul, cum poate fi amenajat, ce lumini pot fi folosite, cum poate fi aranjată scena, totul fără să se deplaseze din biroul propriu.
Un reprezentant de la Hilton, de exemplu, se poate întâlni cu clientul pentru sală având la el numai un headset Samsung Gear VR, clientul își fixează device-ul pe cap și vizualizează sala pe care vrea să o închirieze, cu toate configurațiile dorite.
Manchester la degetul mic de pe controler
„Încet-încet m-am nișat pe VR și am văzut că nu sunt prea multe firme care fac strict aplicații VR, chiar dacă există o piață suficientă“. Acum creează Demo Reel, video 360 pentru web și mobile, experiențe interactive VR, produse 3D.
„Am pus la punct un proiect pentru Ernst&Young, care și-a deschis un nou sediu în Manchester, UK. Pentru ei am creat o aplicație VR: o încăpere virtuală care are în mijloc o masă cu harta orașului Manchester. Deasupra mesei, suspendat, e un timeline cu anii importanți pentru Manchester, pe care dacă dai click se modifică harta de pe masă, vei vedea harta orașului din acea perioadă. La anumite click-uri cu controlerul, îți apare un trenuleț care se mișcă în aer, deasupra mesei, pentru a fixa data la care s-a construit calea ferată, sau trec vaporașe pentru momentele în care s-a dezvoltat portul. Aplicația are intenția de a crea un eveniment memorabil, impresionabil, pentru invitații veniți la deschiderea sediului“.
Când niște tipi care vor să vândă un obiect de 90 milioane de euro au încredere în tine
Interiorul virtual al unui TIR uriaș, cu compartimente extensibile, căpătând astfel noi spații, plin cu echipamente de live broadcasting – un recent proiect finalizat de George pentru Videlio. Întreg TIR-ul echipat este evaluat la 90 de milioane de euro și cei care l-au realizat doresc să îl vândă. Cu headsetul fixat, te plimbi prin interiorul TIR-ului, urmărind toate capacitățile și funcționalitățile lui, cel mai rapid mod de prezentare de vânzări.
„Am terminat și un proiect de arhitectură de vizualizare în VR pentru un apartament de lux de peste un milion de dolari, care este încă neconstruit, în Canada. Aplicația îl ajută pe potențialul cumpărător, deplasându-se virtual, să înțeleagă perfect viitoarea lui casă, inclusiv cum se va vedea în jur pe geamurile locuinței de la etajul 40“.
Firma Gateway, din București, ce închiriază echipamente pentru VR (laptopuri, căști Vive etc) primește tot mai multe comenzi de la evenimente corporate, de la evenimente medicale, la evenimente de vânzări etc. George simte pe propria piele dezvoltarea pieței: „Cei de la Gateway, cu care am un contract cadru, primesc din ce în ce mai multe comenzi de aplicații simple, customizate pentru evenimentele respective. Deci piața crește, avantajele VR încep să fie tot mai apreciate.“
O lecție învățată
Industria de training va folosi tot mai mult Virtual Reality – în loc să faci training cu operatorii pe platforma petrolieră, educi personalul în condiții de siguranță și cu operațiuni repetate într-o sală cu echipamente VR.
„Am gândit o aplicație în VR pentru Steelcase, celebru producător de mobilă, la ei un birou costă peste 1.000 de dolari – iar când le-am propus colaborarea, am aflat că ei dezvoltă ceva asemănător, dar în interiorul companiei. Am propus apoi la IKEA, ei aveau o aplicație dezvoltată tot intern, un proiect care configurează o bucătărie. Am învățat astfel o altă lecție a pieței globale – când vine vorba de firmele mari, așteaptă-te ca produsele VR să și le creeze intern, nu externalizat. Posibil din motive de securitate a procesului de fabricație. Singurul caz pe care îl știu este McLaren care a lucrat cu Epic Games, dar în acest fel au lucrat cu elita elitelor ca dezvoltatori de configuratoare auto“.
Ce vor clienții
Pe plan internațional, majoritatea firmelor care lucrează în VR&AR sunt start-upuri. Există un număr restrâns de firme mari care au accesat bugete consistente, de zeci de milioane de dolari, pentru proiectele lor de VR – fie că e vorba de filme VR sau de industria porno VR.
Aplicațiile de Virtual Reality vor intra tot mai mult în zona de marketing sau ceea ce în industrie se numește „activări și BTL“. Evenimentele care presupun prezentări la stand vor avea și prezentări în VR, care sunt atractive și foarte eficiente pentru vânzări. Poți să pictezi în VR, să desenezi linii în spațiu, cu fum, cu foc cu fulgi de zăpadă (cu aplicația Tilt Brush, dezvoltată de Google), să explorezi corpul uman în VR, poți să îți învingi diverse fobii cu ajutorul VR.
„Cerința actuală a clienților pentru produsele VR este să simplificăm cât mai mult interfața, să folosim cât mai puține butoane, cât mai puține tipuri de interacțiune, să fie totul cât mai simplu și mai intuitiv“, încheie George Crețu.
Cu cât contextul virtual este mai complex, cu atât experiența va fi mai bogată iar decizia de cumpărare va fi mai simplă
Cât costă aplicațiile VR?
„În România, reacțiile privind domeniul Virtual Reality sunt foarte pozitive, tot timpul. De regulă, lumea nu a mai văzut VR, de aceea prima experiență este wow!, vede că ai profunzime, că poți mișcă obiectele din realitatea virtuală. Principala reținere ce apare imediat e dată de părerea generală că o experiență virtuală este foarte scumpă. Dar nu e așa. De exemplu, pentru un tur arhitectural, dacă e foarte simplu și clientul nu vrea mobilă custom, ci se pot folosi mobile din bazele de imagini personale sau disponibile online, poate pleca de la 1000 de euro“.
Cum trebuie să arate un produs VR de calitate
Un produs VR de calitate trebuie să ruleze la fps (frames per second) corespunzător – la 30 de fps poți păcăli creierul uman, dar pentru VR îți trebuie minim 45 fps, ideal ar fi 60 fps sau mai mult. Dacă nu ai hardware-ul corespunzător, experiența VR iți poate provoca motion sickness, îți poate provoca greață, pentru că tot câmpul tău vizual este înlocuit și îți dispare orice tip de reper. Alte calități importante sunt fotorealismul, scena virtuală să fie cât mai fidelă realității și felul în care utilizatorul interacționează cu obiectele din VR – prin intermediul controlerelor.