Publicația industriei TECH regionale

Cum să îți transformi angajații în adevărate bombe productive

Biroul – beneficiul nevazut

Ati lucrat vreodata intr-un birou anost, cu masa si scaun clasice, pereti albi si lipsa totala de sisteme de ajustare a aerului? Eu da!
Primul meu job a fost intr-un birou cu masa de birou similara cu masa mea din bucataria de acasa, scaunul cu pernita care era considerat un lux (nici nu visam la scaun ajustabil pe inaltime, suport lombar, etc), iar peretii erau de fapt parte dintr-o hala industriala. Aerul era conditionat doar de functionarea ventilatorului sau a radiatorului pentru incalzire.
Biroul ar putea fi o extensie a vieții noastre personale
Cu siguranta lucrurile s-au imbunatatit mult de atunci, mai ales daca ne uitam la cate firme multinationale au deschis birouri in Romania in ultimii 10 ani, sau la cum s-au dezvoltat firme romanesti mai ales in domeniul IT. Dar, la o privire mai atenta, sunt birourile de azi la potentialul lor maxim? Folosesc aceste companii la maxim beneficiile pe care un birou poate sa il ofere lor si angajatilor lor? Sau, de cele mai multe ori, aleg o varianta clasica, simpla si fara prea multe batai de cap pentru amenajare?
Daca e sa ne gandim in ce mediu de lucru ne simtim mai bine, nu ne-ar placea un birou multi-functional, care sa imbine spatiile deschise (spatii care incurajeaza colaborarea, munca in echipa si transparenta) si spatiile izolate, in care sa se poata desfasura activitati de concentrare, de discutii confidentiale sau de luare de decizii importante? Nu ar fi frumos sa mergem la munca intr-un birou in care amenajarea sa ne inspire sa discutam productiv cu colegii, biroul si scaunul sa fie nu doar confortabile dar si adaptabile pentru o zi lunga de munca, iar dotarile biroului sa ne asigure un mediu placut de lucru pentru intreaga zi? Dar daca am face un pas mai departe si biroul ar fi o extensie a vietii noastre personale, in care personalitatea fiecarui om din birou se imbina cu valorile companiei pentru care lucram? Daca pe langa spatiul de lucru care este confortabil si productiv, am privi mai larg, la salile de sedinta, la zonele de discutii 1 la 1, la zonele de relaxare si chiar la zonele de luat masa?
Daca la intrarea in firma, receptia ar fi un loc placut si calduros, care te imbie la a bea o cafea impreuna cu colegii si eventualii vizitatori? Daca candidatii la interviu ar astepta intr-o zona prietenoasa, unde sa poata interactiona cu actualii angajati si sa intre in atmosfera viitorului loc de munca? Probabil ca ar fi frumos ca la momentul interviului ei sa aiba ocazia sa treaca printr-un birou prietenos, vibrant si in care viitorii lor colegi lucreaza relaxat. E foarte posibil ca acest lucru sa faca diferenta intre a alege sa lucreze pentru o companie care se preocupa sa ofere angajatilor mai mult decat un birou clasic si o companie care vede biroul ca niste pereti in care se munceste. In conditiile in care, de la un anumit nivel, salariul nu mai face diferenta, e foarte posibil ca biroul si locul de munca sa spuna multe despre o companie.
Impresii și sentimente care nu sunt cuantificabile
Discutand cu o prietena ce lucreaza intr-o companie de IT, mi-a spus ca era suparata pentru ca, dupa o petrecere de Craciun, 2 angajati si-au dat demisia spunand ca petrecerea nu corespundea standardelor si asteptarilor lor. Sigur, acest exemplu este o exceptie, si probabil acei 2 angajati ar fi plecat oricum, dar nu pot sa nu ma gandesc la cati angajati aleg o firma sau alta in functie de modul in care firma isi trateaza angajatii la modul general, nu doar salarial. Unul din aceste moduri, care gandeste mai departe de partea salariala, este conceptul biroului sau de experienta candidatilor cu spatiul de lucru din perioada interviurilor. O alta prietena imi spunea ca, atunci cand a fost la un interviu, a vazut zona de receptie, sala de interviuri si angajatii din acea firma, si si-a imaginat ca va lucra acolo. Si-a imaginat cum ar putea veni in fiecare dimineata la birou, cu oameni veseli si deschisi, cu zone de lucru deschise si colorate si cu sali de sedinta confortabile. Toate aceste impresii si sentimente nu sunt cuantificabile, asa cum sunt beneficiile sau salarizarea, dar cu siguranta ele influenteaza angajatii in ceea ce priveste productivitatea sau candidatii in ceea ce priveste alegerea locului de munca.
Luand tot un exemplu practic, o firma de amenajari interioare a sugerat unei companii de IT sa creeze un perete personal al angajatilor, in care fiecare angajat a putut sa aduca de acasa un obiect personal si sa il incadreze in acest perete. Angajatii au adus diverse lucruri, de la o trotineta, pana la cutia in care o domnisoara si-a primit inelul de logodna. Cand am vazut acest perete, primul lucru la care m-am gandit a fost: cu siguranta ca o persoana care si-a adus o amintire asa pretioasa, care e momentul in care a fost ceruta in casatorie, va cantari foarte bine inainte de a lua decizia sa plece in alta parte. Si cred ca aceasta este ceea ce fiecare angajator isi doreste: sa fidelizeze angajatii prin actiuni ne-monetare, care sa nu poata fi contra-balansate usor de un alt angajator. Pentru ca, pana la urma oricine poate oferi bani in plus unui specialist, dar sentimentul de a se incadra in valorile firmei, spiritul de echipa si de „acasa” la serviciu, nu este usor de combatut.
Un studiu concludent
Ca sa privim cele de mai sus in cifre, studii efectuate de Universitatea din Warwick au demonstrat ca oamenii fericiti sunt cu 12% mai productivi, in timp ce nemultumitii au o scadere in productivitate de 10% (detalii aici). ALEXANDER KJERULF, unul din expertii mondiali in cercetarea despre fericirea la locul de munca, spune ca oamenii fericiti la serviciu au urmatoarele atribute:

  • Muncesc mai bine impreuna cu altii
  • Sunt mai creativi
  • Gasesc rezolvari la probleme in loc sa se planga despre ele
  • Sunt mai optimisti
  • Sunt mult mai motivati
  • Invata mai repede si fac mai putine greseli
  • Iau decizii mai bune

Aceasta, in paralel cu 96% din potentialii angajati care se informeaza asupra viitorului angajatori inainte de a lua decizia de a accepta o oferta de lucru sau nu (detalii aici).
Pe de alta parte, un studiu global efectuat de compania Steelcase, producatorul nr 1 de mobilier de birou, arata ca 1 din 3 lucratori din 17 tari importante ca putere economica in lume sunt deconectati de valorile companiei si de telurile pe care compania le are pe termen lung (intregul studiu poate fi gasit aici), in conditiile in care oamenii sincronizati cu valorile si telurile companiei sunt multumiti in procent de 95% de atributele spatiului de lucru cum ar fi instalatiile HVAC, mobilier, marimea postului de lucru, temperatura, iluminat, echipamente de lucru, zgomot ambiental.
Asa ca, nu ne ramane decat sa privim in ansamblu la mediul de lucru oferit angajatilor, la biroul in care ei isi petrec intre 8 si 10 ore zilnic, sa trecem de aspectele tehnice si monetare si sa ne gandim ca angajatul de azi e mai mult decat o unealta de productie, e un om cu valori, dorinte si preferinte personale, pe care ar fi de preferat sa le imbinam cu valorile companiei.

Distribuie și tu:

Creativitatea amplifică perfomanța afacerii

Afacerile își pot amplifica rezultatele cu ajutorul creativității În mediul de afaceri contemporan, creativitatea nu mai este un lux. Este o necesitate. Creativitatea în afaceri

START Nominalizări PIN AWARDS 2024!

Industria regională de TECH se pregătește să celebreze o nouă serie de recunoașteri prin Gala PIN AWARDS 2024, care va avea loc joi, 23 mai

RECOMANDATE

Articole similare