Când buna intenție de a aduna oamenii cu aceleași interese profesionale pune în mișcare forțe nebănuite. În curând, conceptul va fi lansat internațional și ar putea deveni o nouă formă de accelerare a business-urilor de IT românești.
„Codecamp a luat naștere dintr-o discuție cu doi prieteni ai mei, Dan Nicola și Gabriel Enea, în 2008, anul acesta împlinim 10 ani de când am început. Nu prea exista conceptul de comunitate la acel moment, toți trei eram programatori, eram copii pe vremea aia, absolvenți de AC și Informatică. Ne-am cunoscut la București, la un training organizat de Microsoft, ne-am revăzut în Iași și deja începea să se coaguleze ceva”, își începe Florin Cardașim istoria fenomenului Codecamp.
De la 30 de inși cu calculatoare, la 2000 de participanți astăzi
Motivația lor a fost simplă – pleca lumea din oraș, fiecare își găsea de treaba oriunde, dar numai în Iași, nu. Dar totuși ce lipsește orașului asta, își puneau ei problema? Era nevoie de multe atunci, dar în primul rând de un spațiu al comunității. Așa că s-au pus pe treaba: au început cu un seminar de 3 zile, la care s-au adunat 30-35 de oameni cu laptopuri, la Hotel Ramada, unde au stat aproape non-stop și au învățat împreună, având ca invitați și câțiva profesioniști, apreciați în industrie. S-a auzit imediat în mediul IT, întâlnirea lor a avut un mare succes și un ecou pe măsură.
„Am primit pentru acea prima întâlnire o sponsorizare de la Microsoft”, continuă povestea Florin, „era singură companie care mai făcea asta. Noi am văzut cum își făceau ei seminariile și am ne-am propus să facem mai bine. Mai vrem, a zis lumea. A fost foarte complicat de organizat pentru că nu mai găseam sponsorizare, am găsit totuși niște bani în 2009, de atunci am început să îl facem de 2 ori pe an, a crescut la 100 de persoane și, de la o ediție la alta, s-a tot dublat. Eram cam 800 de participanți la Ramada după vreo 5 ani”.
Cred că în Europa de Est este o energie specială și că, în ciuda educației pe care am avut-o, noile generații pur și simplu explodează
O întâmplare fericită pentru ei a fost deschiderea Hotelului Internațional, cu sălile sale mari de conferințe, pentru că nu mai găseau spațiu pentru aceste întâlniri profesionale, erau deja peste o mie de oameni. „Încurajam speakerii să vină la evenimente, stăteam cu ei să repete noaptea, au apărut tot mai multe zone de interes, au crescut și ei ca speakeri, ca traineri, ca grupuri. Invitam grupurile ce se coagulaseră deja pe diverse teme și le ofeream spațiu în Codecamp, ca să facă miniconferințele lor, actualele track-uri de azi. Am vrut să creștem comunitatea locală, de fapt”, ține să precizeze Florin Cardașim.
Un model nou de conferință, gratis pentru participanți și fără plată pentru speakeri
Ar fi putut foarte bine să adopte modelul de conferință clasic, cu vorbitori aduși din afara țării, să îi plătească, să strângă bani din bilete, dar modelul li s-a părut prea banal, lor le plăcea foarte mult interacțiunea cu oamenii. Prin urmare, de când s-a înființat, Codecamp nu invită în mod explicit speakeri plătiți, pe contracte, toți speakerii conferințelor sunt „for free”.
„E o formă de interacțiune în interiorul comunității. Adunăm bani care să acopere logistica, travel accommodation, dar fără speaking fee. Ne-am dus în cele din urmă și la Cluj. Anul trecut, în 2016, au fost două ediții la Cluj – la Iași avem spre 2000 de participanți – 11 trackuri, minim 70 de speakeri. La Cluj a fost mare din prima – 1200 de participanți de la prima ediție. Noi am tot fost la conferințe și în țară și afară și am structurat bine partea de networking, așa că atunci când am început în Cluj s-a aflat foarte repede. Accesul la evenimente este gratuit și vom încerca să îl menținem gratuit cât de mult. Anul ăsta, în Iași, vom extinde formatul, trebuie să punctăm momentul sărbătoririi – 10 ani”
Organizatorii Codecamp sunt foarte consistent sprijiniți de voluntari. Numărul lor e variabil. Pentru că multe dintre comunitățile mici au preluat controlul secțiunilor lor, ele se structurează de sine-stătător, organizatorii numai agreează la final speakerii propuși. Florin e foarte relaxat, emoțiile organizării au trecut de mult: „Când se implică așa mulți oameni care știu ce au de făcut, nu e așa un mare efort. E un volum mare de muncă dar dacă totul e aliniat cum trebuie, e simplu”.
Ambiții cu pași mari – extindere regională, națională și internațională
În Cluj, Codecamp are loc de 2 ori de an, dar în formulă de conferință de o zi. La Timișoara, va fi lansat în toamna acestui an. Intenția lor clară este de a se extinde național cu acest concept, dar au și un plan regional – cu mini-codecampuri la Piatra – Neamț, Bacău, Suceava.
„După Timișoara, e foarte posibil să urmeze Bucureștiul și apoi să găsim niște parteneriate, să putem ieșim în afara țării. Conceptul nu e complicat , dar networkul e foarte important, avem o bază de sute de speakeri, e un asset foarte important. Un coleg mi-a zis că sunt cereri să ducem Codecamp și în Belgrad.”
Extinderea internațională va fi următorul pas, destul de curând, în orașele mari unde sunt comunități de români importante – Londra, Berlin, Amsterdam. Va fi un concept ușor modificat, pentru a fi de folos și mai mult celor care participa – companii din România care au interes de business acolo și reciproc, companii din acele destinații care ar putea să își extindă business-urile în România.
Un efort mai mic, pentru rezultate mult mai mari
„Workforce-ul de IT pe care îl avem să îl punem față în față cu industriile de acolo care au nevoie de IT, să îl promovăm prin forța pe care o au companiile dar și speakerii, că oamenii atrag oameni. Îi mai ajuți pe antreprenorii români, pentru că ei sunt micuți. Alternativa lor e să meargă la târguri printre alți 2000 de oameni, pe cont propriu, cu investiții personale serioase. Din păcate noi, antreprenorii români, nu prea avem skills-urile necesare, cum să ne promovăm serviciile în afară, depunem eforturi mari pentru rezultate mici. Cu Codecamp-ul extern noi vrem să facem un efort mic, dar să obținem rezultate mari. Vor veni firme care sunt chiar interesate de ceea ce vom prezenta acolo”. Demersul lor va fi pe termen lung și serios implementat. Ar putea deveni o altă formă de accelerare a afacerilor de IT românești.
M-am simțit tot timpul ajutat de oamenii din jur, din facultate încoace. Am făcut liceul militar și am ajuns în IT din întâmplare. Nu aveam background precum cei care au făcut liceul de informatică. Dar m-au ajutat mult prietenii. După ce m-am angajat, oamenii din jur mau ajutat foarte mult, mi-am dat seama că poți progresa numai dacă faci lucruri împreună cu alții. Așa că am vrut să întorc aceste servicii
Florin Cardașim este optimist: „Vom conecta niște oameni, cu avantaje de toate părțile. Avem discuții deocamdată. Cred că în Europa de Est este o energie specială și că, în ciuda educației pe care am avut-o, noile generații pur și simplu explodează”.