Soluţiile propuse de companiile de IT și de securitate cibernetică ne fac viața mai ușoară și mai frumoasă și pot ajuta companiile din orice domeniu să-și îmbunătățească produsele și serviciile, să atragă un număr mai mare de clienți și să-și crească vânzările. Au demonstrat-o, la Târgul IMM-urilor din IT și Cyber Security de la Iași, companiile prezente cu soluții din tehnologia informațiilor pentru diverse domenii, de la educație și contabilitate, la marketing și sănătate.
Printre cei 58 de expozanți, majoritatea din Iași, la târg și-au făcut loc și câteva companii din Cluj sau din București.
MEDICAL CONTACT CENTER
Clujenii de la Medical Contact Center au venit cu un scop clar definit la târgul din capitala Regiunii de Dezvoltare Nord-Est: acela de a cuceri piața Iașului cu serviciile lor de outsourcing a serviciilor de programare a pacienților.
“Suntem primul și singurul call center medical din România. Oferim servicii de organizare și gestionare a pacienților pentru clinici private. Începem de la partea de monitorizare a pacienților, programări, monitorizare a medicilor, tot ce înseamnă serviciu medical. Suntem, practic, o recepție externalizată, o extensie a clinicilor. Avem peste 42 de discipline pe care le deservim pentru clienții noștri, gestionăm undeva la 7000 de pacienți pe zi, în 30 de clinici și spitale private. Încercăm să aducem plus-valoare în relația dintre clinică și pacient. La Iași am început niște discuții cu una dintre clinicile mari”, a explicat Mariș Alexandru, director de vânzări și administrator al MedicAlo Contact Center.
Concret, spune acesta, compania pe care o administrează ajută medicii prin eficientizarea timpului lor, dar ajută în primul rând pacienții, pe care îi pregătește pentru consultație: “Le spunem <Trebuie să faceți asta, sau să nu faceți asta>, îi pregătim pre-operator sau post-operator. Este un serviciu mai complex, nu doar răspundem la telefon. Clientul nostru e clinica. Iar pe fiecare pacient îl gestionăm ca și cum ar fi vorba de noi înșine ”.
Lansarea unui call center medical pe piața din România nu a fost floare la ureche, spune Mariș:
“A fost foarte greu pentru noi la început să intrăm pe piață, pentru că toată lumea avea o recepţie internă. Și, în plus, e un concept nou. Dar după ce au înțeles că noi putem aduce plus-valoare și au observat o creștere a satisfacției pacienților și o creștere a retenției pacienților, atunci am început să creștem și noi. Avem în gestiune clinici din toată țara, avem în cadrul firmei noastre navigatori de pacienți oncologici, noi mergem foarte mult pe partea de oncologie, asta înseamnă că urmărim pacientul de la diagnostic, pe parcursul tratamentului, tot ce se întâmplă. Avem în cadrul companiei noastre evaluatori, care se ocupă de evaluarea spitalelor, avem în dezvoltare și o aplicație cu inteligență artificială, care va fi un navigator de pacienți. Acum am observat că tot mai mult vin clinicile spre noi, nu mai trebuie să mergem noi spre ele, ca să le facem cunoscută activitatea noastră”.
BLACK LABEL SOFTWARE TECHNOLOGIES
La alt stand, alți clujeni. În timp ce Iașul nu prididește să se compare cu județul din vestul țării, mai avansat în domeniul IT, Clujul nu face aroganța de a ignora piața ieșeană.
Adrian Varga și Bogdan Oprea, reprezentanții Black Label Software Technologies, și-au adus pentru prezentare un demo al aplicațiilor pe care le creează și care rula pe un ecran aflat în spatele lor. “Noi suntem mai multe firme care lucrăm împreună aici, la standuri, două persoane din București și două din Cluj. În principiu facem software la comandă. De exemplu am făcut o aplicație pentru un broker de credite, în sensul că automatizează întregul proces de obținere a unui credit, de la partea de client, dosar de client, până la calcularea dobânzii și ratelor. Pe lângă asta mai avem aici un demo la o aplicație pentru o balastieră, aplicație care creează avize și care reduce foarte mult timpul de procesare a acestor documente. În șase ani de la înființarea firmei, cifra lor de afaceri a stagnat, iar la un an de la introducerea aplicației, cifra lor de afaceri a crescut de la opt milioane, la 40 de milioane de lei”.
Ar putea să își vândă serviciile către piața externă, însă nu vor, susțin cei doi clujeni: „Noi suntem bazați numai pe piața din România și, în momentul de față, față de restul Europei, e o piață seacă, nu sunt bani de investit, iar aplicațiile astea costă foarte mult. Totuși, noi încercăm să aducem un impact pozitiv asupra României, în sensul că am putea lucra cu firme din afară, dar așteptăm și încercăm să creștem cu piața din România. Pentru că, uitați, și prin softurile astea pe care le-am creat, toți banii au rămas în România, în loc să plece în afară. Și prin asta toți antreprenorii care au beneficiat de această creștere se găsesc tot în România”.
NEXUS MEDIA
Ieșenii de la NEXUS MEDIA sunt cunoscuți în rândul antreprenorilor din HoReCa pentru software-ul lor de contabilitate și de gestiune a resurselor.
Ștefan Tăbăcaru, manager de proiect la Nexus Media a dezvăluit și care va fi următorul produs pe care firma sa urmează să îl lanseze pe piață: „Noi suntem Nexus Media, o firmă care produce un soft contabil, Nexus ERP, care asigură contabilitate primară, până la contabilitate avansată, depunere de declarații la ANAF. Noi momentan avem o aplicație, se numește Nexus kiosk, cum este cea de la McDonald’s sau KFC, în care se poate comanda la masă, ]n restaurant, se poate alege meniul, funcţionează exact ca aplicația de la McDonald’s. Ce este în plus, este că pe mese va fi un cod QR și se poate da comanda după scanarea codului QR. Pe peretele restaurantului va fi o tabletă – tot cu un cod QR – unde se poate face plata, apoi pe telefon se deschide direct metoda de plată – Google Pay sau Apple Pay sau Viva Wallet , dar aceasta din urmă e încă în dezvoltare. Asta e o versiune beta, nu e încă gata, am venit doar să o prezentăm, dar sperăm ca la sfârșitul anului să o putem da spre vânzare”.
DGT AGENCY
Vecini de târg cu Nexus, ieșenii de la DGT Agency atrăgeau atenția cu o casetă de prezentare a unor bijuterii, pe ecranul căreia alte podoabe erau prezentate sub formă de hologramă. “De fapt, la bază e un software de prezentare interactivă în 3D, pe care l-am creat pentru o multi-națională, și în care pot fi introduse mii de produse pentru a fi prezentate într-un mod interactiv. Are tot felul de opțiuni, e un fel de <how it works>. Plecând de aici, au venit și alte cereri. Acest soft a fost introdus în domeniul vânzărilor. Firmele care l-au achiziționat au toată baza de date în calculator și le prezintă clienților produsele lor. Pe lângă asta, avem un modul foarte puternic de securitate. Se pot face facturi, se pot trimite emailuri. De aici, am dezvoltat outputuri spre video, spre holograme, spre modele interactive. Apoi am dezvoltat o hologramă în care, pe lângă hologramele normale pe care conţinutul e proiectat pe un singur ecran, noi am venit cu un fel de cameră, un <acvariu> cu ecrane de jur-împrejur, cu animații care pot fi customizate sau sincronizate. El poate fi customizat pentru tot felul de produse, de la bijuterii, la produse high-tech”, a explicat fondatorul DGT Agency, George Călărășanu.
THEMATIC PROPS DESIGN
Printre participanți s-a numărat și Thematic Props Design, o companie ieșeană care a oferit demonstrații de printare și modelare 3D. Radu Firicel și Radu Vlăduț au explicat, completându-se unul pe altul: „Am avut niște ateliere pentru copii despre printare 3D, despre modelare 3D, ce genuri de imprimante sunt, ce tipuri de programe sunt, de unde pornim, la ce ajută. Pornim efectiv de la o sferă și ajungem să facem diferite obiecte mari, volumetrice, chiar în mărime naturală unele. Imprimarea 3D se poate folosi practic la orice. Orice prototip, de la asta pornește, de la un model 3D și un print 3D. Apoi se multiplică prin diverse metode: injectare, matrițe din fibre de sticlă sau alte metode. Modele de arhitectură se pot printa 3D, sau modele de cărți de vizită”.
DEISO CONSULTING
Printre cele mai tinere firme prezente la târg a fost Deiso Consulting, firmă înființată de Bogdan Profir. Antreprenorul ieșean a explicat că a participat atât ca să arate și altora ce servicii poate oferi Deiso, dar și să se inspire și să învețe din experiența altora: “Ne ocupăm cu web development și mobile development, asta însemnând că ca dumneavoastră aveți un serviciu, noi îl putem digitaliza, ceea ce va spori șansele de a vă aduce noi clienți. De asemenea, de ocupăm cu digital marketing, adică cu tot ce înseamnă campanii publicitare pe Google Ads, în special pe YouTube, și ne concentrăm în momentul actual să creăm niște aplicații proprii care vor ajuta la digitalizarea României. Până acum am lucrat cam în patru sectoare, educație, sănătate, politică și finanțe”.
EUROED
Printre cele mai vizitate standuri din Târgul IMM-urilor din IT și Cyber Security au fost însă cele de educație pentru copii. Andreea Ionel, coordonator al departament “Proiecte” al EuroEd a explicat de ce o companie cunoscută ca furnizor de educaţie, în special de cursuri de limbi străine, participă la un târg al companiilor de tehnologia informației: “Avem peste 16 proiecte europene în implementare. Am constatat că este nevoie de formare în domeniul IT, iar noi facem educație și încercăm să promovăm partea de IT și robotică prin proiectele noastre, prin formarea cadrelor didactice, prin diverse instrumente și echipamente digitale la care copiii să aibă acces. Copiii sunt foarte atrași du cursurile de robotică. De la vârste foarte mici se merge pe partea de Lego, pe partea de coordonare și se ajunge până la gimnaziu, unde folosim ochelari VR, unde au roboței pe care ei îi programează”.
STEM CLUB și DOTI.RO
Copiii aflați în Pallas Mall, și-au tras însă părinții înspre standurile ieșenilor de la STEM Club și Doti.ro. Mesele de prezentare ale acestor firme erau pline de jucării din lemn, toate concepute astfel încât să le provoace copiilor imaginați și curiozitatea. Camelia Cojan, fondatoarea Doti.ro prezenta un joc în care, ca într-un lego, piese reprezentând case, copaci sau mașini, viu colorate, puteau fi asamblate după dorința copilului:
“Prin Doti.ro, producem kituri STEM pentru copii, prin care ei să învețe tot felul de principii de bază din științe, pe care apoi să le folosească în găsirea unui loc de muncă. Ce vedeți aici, kitul acesta, e simplu de construit, e modular, pe diferite construcții. Ideea acestui joculeț e să-și imagineze copiii că sunt primari într-un orășel și ei pot să facă în așa fel încât oamenilor din orășel să le fie mai bine. Și noi le lansăm două provocări: una e să se gândească la ce lipsește din orășel, cealaltă e să se gândească ce ar interzice din orașe. Și, cumva, așa aflăm și pulsul societății. În primul și în primul rând, din răspunsurile primite până acum, copiii ar interzice furtul și hoții, ar interzice gunoaiele, fumatul, alcoolul, mâzgâlirea pereților, condusul cu viteză, zgomotul, violența, bullingul, chestii care ne deranjează și pe noi. Dar promovăm și ateliere, pe aceleași principii, sau organizăm expoziții de știință interactivă în muzee, pentru a ajunge la cât mai mulți copii, inclusiv la cei din orașe sau din județe mai mici, unde ei nu au ocazia să urmărească și să vadă astfel de activități”.
Kituri STEM realizează și ieșenii de la STEM Club, o echipă de cinci persoane, IT-iști, care vor să atragă copiii spre „science, technology, engineering and mathematics”. “Aici, la STEM Club, facem jucării inteligente. Avem această cutie de experimente de optică – de nivelul claselor a VI-a – a VII-a. E un set de șase experimente, care îl introduce pe copil în lumea fizicii optice, îi prezintă diverse utilizări ale fizicii în lumea reală. Avem un set de lasere încorporate, cu oglinzi, care îi lasă pe copii să vad cum funcționează fibra optică. Avem aici laserul care emite o undă roșie într-o oglindă, care se reflectă apoi în celelalte oglinzi, ca să ajungă la destinație. De exemplu, cum ajung video-urile de pe YouTube la noi acasă de pe serveruri din America? Este un mănunchi mare de fibră optică, ce trece pe sub ocean, care ajunge în servere de aici și se transmite mai departe la noi acasă. Avem un manual ajutător și folosind informații grafice le arătăm cum pot să se joace de-a serverul inteligent astfel încât să transmită informația”, au detaliat reprezentanții Stem Club, arătând spre cutia cu experimente gândită și produsă 100% la Iași.
“Cutia are la bază și un puzzle tip poveste, prin care noi am încercat să luăm planete reale, care există, care pot susține viață, și ei să rezolve acest puzzle ca să deschidă cutia, pentru a avea acces la noi experimente. În funcție de cum dirijează unda laser să ajungă la fiecare dintre simbolurile țintă, rezolvă puzzle-ul și pot deschide un sertar care are mai multe elemente. De exemplu, un telescop. (…) Mai avem experimentul despre proiecția luminii, prin care le arătăm că dintr-un triunghi care are latura de 4 cm, se creează un triunghi cu latura de 10-12 cm, care își schimbă dimensiunea laturii în funcție de depărtarea sau apropierea de spațiul de lumină. Astfel, ei înțeleg cum funcționează un proiector. Mai este și un set de diapozitive, pe care se pot vedea câteva planete”.
O veritabilă cutie a misterelor, jocul de lemn cu șase experimente se vinde la prețul de 350 de lei și e însoțit și de o cărticică cu instrucțiuni pentru copii.
„Tot ce vedeți aici este făcut în Iași, produs în Iași”, a subliniat fondatorul STEM Club, Costi Aciobăniței, care a continuat: „Din 2014 am fost implicați în proiecte educaționale non-formale pentru copii, în special pe partea de educație STEM și ceea ce am observat de-a lungul timpului este că una dintre provocările cele mai mari o reprezintă analfabetismul funcțional, faptul că mare parte dintre copii nu reușesc să facă legătura dintre partea teoretică, cea care li se predă la școală, cu cea practică. Statisticile au confirmat acest lucru, ultima statistică, de acum doi ani, arăta că aproximativ 55% dintre copiii din România sunt în această categorie. Am plecat de la ideea de a crea ceva de la zero, niște seturi de experimente care să dea ocazia copiilor să facă acasă experimente care să completeze partea teoretică învățată la școală. Să înțeleagă unde se aplică această teorie în viața reală. Ei folosesc internetul în fiecare zi și dacă folosesc internet de mare viteză, prin fibră optică. Apoi să înțelegem cum funcționează spectrometrul, care în perioada pandemiei ne-a ajutat să măsurăm cantitatea de oxigen din sânge. Sau care este legătura dintre acest dispozitiv de măsurare a oxigenului din sânge și modul în care sunt descoperite planete noi sau cu potențial de viață. Să înțeleagă că acea teorie de la școală nu li se va cere ulterior doar într-o carieră academică, ci le este utilă în viața de zi cu zi”.
Câțiva foști beneficiari ai atelierelor de robotică oferite în trecut de STEM Club reprezintă acum o parte din echipa de IT-iști care concepe noile la Iași seturile de experimente care îi vor face pe copii să se îndrăgostească de știință, tehnologie, inginerie și matematică. Motiv pentru care, spun IT-iștii creatori de jocuri inteligente din lemn, educația trebuie să ocupe un loc important în orice târg de tehnologie din Iași și din România.
Articol scris de Cristina Petrache