Condusă de tineri și pentru tineri, AIESEC este cea mai mare organizație ce are ca scop final dezvoltarea abilităților de leadership. Prin rețeaua ei internațională, AIESEC oferă acces la o platformă online de studenți și masteranzi, tinere talente cu spirit antreprenorial, abilități practice și perspective internaționale.
Unul din modurile prin care AIESEC dezvoltă tinerii și comunitățile în care este prezent, este programul Global Entrepeneur, care conectează startup-urile locale cu minți strălucitoare, dornice să învețe. Acesta pune la dispoziție timp de 6-12 săptămâni, oportunitatea de a lua contact cu tineri cu potențial din întreaga lume, pentru a ajuta într-un mod dinamic la dezvoltarea afacerii și expansiunea în noi piețe. Totodată, programul le oferă tinerilor o oportunitate de internship în cadrul unor echipe tinere.
În prezent, Global Entrepeneur a dezvoltat parteneriate cu peste 1,634 de startup-uri și a facilitat dezvoltarea personală și profesională a peste 2,314 tineri doar în anul 2016, în peste 120 de țări și teritorii.
Domeniile cheie în care se desfășoară programul Global Entrepreneur sunt Marketing&Poziționare, Digital Marketing, Business Development și Business Administration.
În Iași, AIESEC a colaborat deja cu șase companii și își propune ca în continuare să contribuie la dezvoltarea a peste 10 startup-uri, prin crearea unui mediu de lucru dinamic și multicultural.
Bogdan Apetrii, Creative Partener în cadrul companiei Subsign, a împărtășit cu noi ce a însemnat pentru ei experiența multiculturală prin programul oferit de AIESEC Iași anul acesta.
Ce reprezintă Subsign pentru tine, dincolo de prezentarea de pe site?
„Metaforic vorbind, pe lângă partea evidentă că este o agentie full service de marketing focusată pe storytelling, Subsign it’s like a baby, îl creștem, încercam să-l educăm, si vedem ce se întâmplă.
Obiectivul nostru este să fim una din agențiile de top globale de full service care se recunoaște prin calitatea serviciilor oferite. De altfel, 80% din clienții noștri sunt din altă țară.”
Ce anume v-a determinat să angajați un internațional prin programul Global Entrepreneur oferit de AIESEC Iași?
„Ca Alumnus AIESEC Iași îmi este ușor să estimez valoarea unei astfel de experiențe multiculturale iar pe de altă parte acest lucru reprezintă o oportunitate pentru dorința noastră de a ne extinde spre Vest întrucât foarte mulți dintre clienții noștri sunt de acolo și cosider că este o experiență win-win prin rețeaua AIESEC, colaborând cu tineri direct din cultura pe care încercăm să o explorăm și să o înțelegem.
O persoană vorbitoare nativă a limbii de care ai nevoie și cunoscătoare a culturii în care vrei să te extinzi este infinit mai valoroasă decât orice dicționar, în special pentru că înțelege mai bine lucrurile ce țin de nuanță.”
Cum s-a integrat Jonas în echipa Subsign?
„Dubios de repede (râde). A avut inițiativă de la început și a venit cu input-uri ceea ce a fost foarte folositor și acum continuăm colaborarea cu el.”
Cum a influențat prezența unui internațional dinamica echipei?
„Am devenit mai structurați și ne-a determinat să avem mai multe reguli interne pentru a ne eficientiza procesele. ”
Care a fost cea mai mare provocare pentru voi în această experiență?
„Pentru noi, faptul că am oferit prima experiență de internship a fost o provocare în sine și am vrut să ne asigurăm că este o experiență valoroasă și pentru Jonas. Pentru noi a fost clar modul în care ne poate ajuta el dar în același timp am fost conștienți că este o experiență de învățare pentru el, iar noi suntem acolo să-l ajutăm.
Este important să îți setezi așteptări realiste în ceea ce privește aportul trainee-ului la rezultatele măsurabile ale companiei. Jonas ne-a ajutat foarte mult să înțelegem modul în care se întâmplă lucrurile în Germania în ceea ce privește procesele de Business Development, ce nevoi au din punct de vedere cultural și ce concurență avem.
Pentru el a constituit experiența prin care și-a dat seama că îi place acest domeniu și asta îsi dorește să facă în continuare. ”
Dacă ar fi să numești câteva aspecte pozitive/rezultate în urma colaborării, care ar fi acestea?
În primul rând, putem spune că acum avem tot ce avem nevoie pentru a aborda piața din Germania pe înțelesul lor deoarece înțelegem mai bine nevoile de acolo. Un alt aspect este legat de echipă deoarece te pune în situații care nu sunt de rutină. Înafară de asta, ne-a plăcut faptul că AIESEC contribuie la calitatea experienței de la primul contact de la aeroport până la prezentarea orașului și plecarea internului și nu doar facilitează contactul companiei cu aplicanții de pe platformă.”
De ce ar alege startup-urile din Iași o astfel de experiență multiculturală?
„Cred că asta este cea mai ușoară și rapidă variantă de a descoperi cum să abordezi o piață nouă.
Este o oportunitate bună dar timid abordată. Un international îți poate aduce resurse pe termen lung și îți deschide lumea indiferent de nivelul de dezvoltare al companiei, în domenii care se dezvoltă în momentul de față în Iași.”
La rândul lui, Jonas Strass, tânărul german care a beneficiat de internship ne-a dezvăluit perspectiva lui asupra experienței prin care a trecut.
Ce te-a motivat să aplici pentru un internship prin programul Global Entrepreneur oferit de AIESEC?
„Am vrut să fac ceva diferit, nu să lenevesc acasă în timpul vacanței de vară. Și nu eram foarte entuziasmat de internship-urile convenționale în marile companii cu o ierarhie strictă, pentru că acolo de obicei ești doar un “lucrător pe bani puțini” pentru ei, iar asta nu mi-ar fi satisfăcut setea de acțiune. Iar după am găsit un program de burse oferit de AIESEC, am aplicat și am început să caut o oportunitate concretă. ”
De ce România și Subsign?
„Precum am spus mai înainte, a fost o alegere mai mult sau mai puțin spontană să aplic pentru asta și sincer, nu avem nici o idee în legătură cu țara în care vreau să aplic. Am găsit o mulțime de oportunități interesante, dar nimic nu m-a captivat ca Subsign: am fost foarte fascinat de ceea ce fac ei ca și agenție de marketing, am găsit și câteva informații interesante despre echipa Subsign, precum un vlog foarte drăguț, Pizza Promise, iar în acel moment m-am convins: Va fi minunat, oamenii erau grozavi și părea că au și un mediu de lucru foate cool. Apoi am aflat că acea companie era din România, și mi-am dat seama că e definitiv o șansă, deoarece cred că România va crește mult din punct de vedere economic în următoarele decenii. Și deasemenea puteam învăța multe despre o țară diferită care din nefericire nu e printre primele destinații turistice pentru germani, așa că, de ce nu?”
Cum a fost aceasă experiență pentru tine, la nivel profesional?
„A fost o experiență unică pentru că la Subsign este o atmosferă foarte deschisă și ambițioasă, ceea ce mi-a plăcut mult. Toți se străduiesc să exceleze, să atingă scopuri mereu mai înalte și se încurajează reciproc în mod constant. Subsign face storytelling pe mai multe platforme și își dorește să livreze rezultate WOW pentru clienții săi, iar asta e categoric ce au făcut și pentru mine. ”
Ce înseamnă acum România pentru tine?
„Înainte de a veni în România nu aveam nici o imagine reală despre această țară sau despre oamnii din ea. Am auzit unele lucruri despre economie sau criminalitate, dar de fapt, cele mai multe lucruri pe care le-am auzit erau doar prejudecăți. Așadar, la finalul experienței, pot spune că sunt foarte impresionat de această țară și de oamenii din ea! Acum aștept cu neăbdare să văd și să experimentez mai mult din România! Mai mult, am construit o profundă relație personală cu colegii mei de acolo (iar ei vor să viziteze Germania anul viitor), iar asta e foarte frumos. ”
Care este cel mai important lucru pe care l-ai câștigat din această experiență?
„Sunt multe lucruri pe care aș putea să vi le spun aici. Desigur, experiența interculturală, cunoașterea multor oameni noi și așa mai departe. Dar cel mai extraordinar lucru e că acum, din Germania, colaborez în continuare cu Subsign, deoarece dorim să ne extindem pe piața germană și să formăm o filială în Germania. Sunt entuziasmat de ceea ce ne va aduce viitorul și sunt recunoscător AIESEC deoarece au făcut asta posibil.”
Carmen Ciulacu, CEO şi Co-fondator, Digital Stack – dezvoltator de cursuri personalizate de IT pentru angajaţi: „Oamenii sunt în centrul activității noastre. Am reușit să redefinim educația în IT din România”
Digital Stack a devenit, încă din 2019 – anul lansării, un partener esențial pentru companiile care își doresc să rămână competitive într-un mediu aflat în