2016 reprezintă într-un cadru mai larg un an în care există mai degrabă tendința de a consolida servicii și concepte aflate în faza de incepție sau extindere în perioada 2013-2015.
Industria IT funcționează din acest punct de vedere după un model de dezvoltare în pași oarecum similar cu strategia de lansare și refresh a procesoarelor INTEL: tick-tock. „Tick” se referă la o nouă arhitectură sau un nou process de fabricație iar „tock” reprezintă optimizarea acestui process, respectiv rafinarea acestuia pană la punctul în care se obține maximum de performanță dintr-o platformă. Păstrând analogia, perioada 2016-2017 poate fi considerată „tock” în sensul că asistăm la rafinarea unor procese de fabricație, concepte de business în mass IT, respectiv stabilizarea unor sisteme de producție și dezvoltare de software în jurul unor arii geografice care au devenit recent relevante pe piața serviciilor IT.
1. Nearshore (servicii offshore aflate în proximitatea de business a clientului final)
Clienții optează tot mai mult pentru exter-nalizarea proiectelor către destinații care sunt din ce în ce mai apropiate de sediile centrale. Acest concept s-a cristalizat în 2015 și va continua să crească în 2016 în condițiile în care Europa Centrală și de Est joacă un rol din ce în ce mai important în outsourcingul proceselor de business iar o parte din piețele ce se impuneau exclusiv prin costuri scăzute (India, Rusia, Bangladesh, Tailanda, Tunisia) sunt afec-tate de schimbări politice și/sau econom-ice fundamentale.
Astfel 2016 va fi un an în care clienții ce fac business process outsourcing vor în-cepe sau continua un proces de localizare al sediilor cât mai aproape de compania mama chiar dacă acest aspect va genera costuri mai mari. Companiile din România pot fi avantajate în acest sens datorită rel-ativei apropieri de Vest existând posibili-tatea dezvoltării pe aria de infrastructură (servicii de voce, date, hosting, securitate și colaborare) în paritate cu localizarea centrelor de outsourcing la nivel local.
România continuă să funcționeze ca o parte esențială a activității din centrele IT de livrare pentru piețe consacrate, vine cu forță de muncă bine pregătită, experiență lingvistică consistentă, respectiv un set de valori culturale compatibile cu cele vest-europene.
Companiile telecom vin în întâmpinarea acestui trend cu un portofoliu complet de servicii construit în jurul unui core de telecomunicații IP peste care se pot aplica diverse servicii în funcție de necesitățile de business ale clientului: infrastructura dedicată și/sau virtualizată de procesare, soluții de securizare a endpoint-urilor re-spectiv a rețelei interne, software pentru conferințe virtuale și colaborare la distanță precum și soluții enterprise de acces la internet wireless peste care pot fi definite servicii de analiză a profilului și comportamentului utilizatorilor.
2. Securitatea cibernetică va trece de la stadiul de „opțional” la „non-negociabil” odată cu proliferarea la nivel global al conceptului IoT (internet of things)
Gradul de control al utilizatorului final asupra multitudinii de dispozitive in-teligente pe care le are la dispoziție va scădea considerabil atât în zona de home-use cât și pe aria de enterprise unde con-ceptul IoT s-a extins considerabil, atât pe partea de senzori smart office cât și în ceea ce privește partea de automatizări.
O parte din operatorii telecom vin cu un portofoliu complet de servicii pe aceasta arie asigurând atât securizarea dispozi-tivelor de tip endpoint (desktop, laptop, tabletă, smartphone) cât și securizarea serverelor. Ambele produse software sunt multiplatformă asigurând compatibili-tatea cu majoritatea sistemelor de operare de pe piața respectiv arhitecturile de procesare majore (x86,ARM). Platformele software care asigura securizarea end-point-urilor se pot controla în regim com-plet centralizat atât în ceea ce privește partea de management cât și partea de politici de Securitate.
3. Traficul global de date va crește cu 15% în 2016 susținut în mare parte de publicarea de conținut multimedia pe platformele de socializare
Acest aspect va împinge în continuare tarifele de interconectare între providerii de servicii IP în zona de „commodity”, ca rezultat tarifele de acces la internet pentru clientul final vor observa scăderi uneori apreciabile. Este previzibilă deci o creștere a atacurilor DDoS volumetrice ținând cont și de vulnerabilitațile documentate în sis-temele de operare open-source.
Anumiți operatori telecom furnizează ser-vicii de securizare la nivelul rețelei prin in-tegrarea unuia sau mai multor dispozitive de tip NGFW/UTM (next generation fire-wall/unified threat management) în zona de core a rețelei clientului. Aceste echipa-mente pot funcționa în regim complet transparent pentru client făcându-și simțită prezența doar dacă detectează o amenințare potențială destinată rețelei. Sistemele de tip NGFW/UTM pot fi „acor-date” la specificul business-ului permițând în mod condiționat accesul la resurse din interiorul și/sau din afara rețelei pe baza unor politici de Securitate particularizate pentru business-ul respectiv. Necesarul de conectivitate (lățime de bandă, acces VPN sau internet) poate fi de asemenea acoperit de către serviciile de transport IP sau acces internet furnizate de operatorii telecom.
4. Arhitecturile converged/ hyperconverged vor reprezenta standardul de-facto care va sta la baza oricărui cloud public, privat sau hybrid
Trendul de unificare a standardelor de comunicație peste fibra optică la nivel de datacenter va continua în 2016 cu o con-solidare masivă pe zona de high perform-ance computing acolo unde densitatea este un diferențiator critic în alegerea unei soluții specifice. Densitatea mare de putere de procesare și stocare va sta în continuare la baza oricărei infrastructuri de virtualizare indiferent dacă discutam de IaaS, SaaS sau virtualizare de con-tainer.
93% din business-urile actuale folosesc într-un fel sau altul infrastructură de cloud. Indiferent că discutăm de con-tainerizare la nivel de sistem de operare sau infrastructură virtuală auto-scalabilă, toate aceste concepte au în spate echipa-mente hardware fizice plus sistemele de operare asociate.
Operatorii telecom vin în întâmpinarea acestor trenduri prin integrarea în oferta de servicii IP al unui portofoliu de hosting bazat pe arhitectură Cisco unificată la nivel de rețea având în spate storage-uri hibride cu redistribuire automată a datelor în funcție de frecvența accesării. Arhitectura este duplicată la nivel ge-ografic cu scopul de a oferi servicii de dis-aster recovery și business continuity peste infrastructura virtualizată permițând astfel rularea de către aplicații business critical exclusiv în mediu virtualizat.
5. Soluțiile de colaborare video cloud-based vor continua să câștige teren în față celor clasice (terminale de video conferință & multiplexare de stream video).
Din acest punct de vedere va exista o ori-entare din ce în ce mai mare a clienților clasici pentru sisteme de video conferință către soluțiile software care oferă atât partea de colaborare VoIP & video cât și funcționalități de desktop & file sharing, training respectiv securizare end-to-end la nivel de rețea și aplicație. Creșterea estimată pe acest segment de piața la nivel de 2016 este de peste 30% existând posibilitatea ca pe funcționalități de video conferință să se atingă o creștere de peste 40% până la sfârșitul anului.
Ca parte a portofoliului extins de servicii operatorii telecom oferă soluții standard sau customizate de colaborare video bazate pe Cisco WebEx. Software-ul suportă toate atât funcții clasice de colaborare video între multipli utilizatori ce pot folosi diverse platforme software și hardware ca și endpoint-uri video cât și funcții mai sofisticate de interconectare și integrare cu soluții existente de video conferință și teleprezentă. Suplimentar acest tool de colaborare poate fi integrat cu servicii de telefonie clasică respectiv customizat la nivel de portal și identitate vizuală în funcție de opțiunea utilizatorului.
Carmen Ciulacu, CEO şi Co-fondator, Digital Stack – dezvoltator de cursuri personalizate de IT pentru angajaţi: „Oamenii sunt în centrul activității noastre. Am reușit să redefinim educația în IT din România”
Digital Stack a devenit, încă din 2019 – anul lansării, un partener esențial pentru companiile care își doresc să rămână competitive într-un mediu aflat în