Oportunități și provocări pe timp de pandemie în EdTech
Pandemia fost pentru domeniul educației o oportunitate de creștere, atât pentru școli, cât și pentru business-uri.
Ce impact a avut pandemia pentru antreprenoriatul românesc în domeniul educației?
Înainte de momentul T0
Alexandru Holicov este fondatorul Adservio, o platformă de management educațional care ajută școlile să fie mai eficiente, să reducă birocrația și să dedice mai mult timp procesului educațional.
Adservio contribuie la transformarea digitală a școlilor din România de 12 ani. Amintiți-vă care era nivelul de digitalizare a școlilor în România acum 12 ani, în 2008.
Pe atunci, Alex era student, și împreună cu vărul său, au îndrăznit să fie cu un pas înaintea vremurilor și să digitalizeze școlile din România. Prima școală care a avut încredere în ”nebunia” lor a fost Liceul Teoretic ”Vasile Alecsandri” Iași. Liceul a beneficiat de catalog online, iar elevii și părinții au primit acces la carnetul de elev electronic.
Alex își amintește și acum cum împreună cu echipa întindea cabluri în liceu, cum lucrau noaptea târziu pentru implementarea rețelei de electricitate și internet. Dacă atunci implementarea dura o lună, astăzi școlile pot folosi Adservio în 24 de ore.
Până în anul 2017, Adservio a trecut printr-o perioadă foarte dificilă. Era extrem de greu să convingi managerii școlilor că transformarea digitală îi va ajuta să fie mai eficienți, mai aproape de elevi și de părinții lor. Odată cu semnarea parteneriatului cu Telekom România, lucrurile au început să meargă mai bine, deoarece Adservio a beneficiat de forța națională de vânzare a Telekom. Cu toate acestea, majoritatea directorilor/directoarelor continuau (și continuă) să reziste la schimbare.
Iar când schimbarea a sosit…
…toate școlile au fost nevoite să facă saltul către digital.
Înainte de pandemie, nivelul de digitalizare al școlilor din România era cu mult sub media europeană. Pandemia a fost imboldul de care aveau nevoie să își învingă fricile și să dezvolte un sistem online prin care elevii și profesorii să își continue activitatea.
Școlile care deja utilizau Adservio s-au mobilizat foarte repede. Ele și-au creat un sistem de funcționare de la distanță în câteva zile, în timp ce alte școli au avut nevoie de săptămâni.
Pentru a veni în sprijinul lor, în martie, odată cu mutarea școlii în online, Adservio a pus platforma la dispoziția școlilor din România, gratuit, pentru 9 luni. Acest lucru a fost posibil cu sprijinul partenerului nostru strategic, Telekom România. Astfel, peste 1.300 de noi școli au făcut pasul spre digitalizare. Numărul școlilor din platformă a crescut de aproape 7 ori, iar 300.000 de elevi au urmat lecții online, au fost evaluați și și-au măsurat evoluția notelor. În total, peste 1 milion de profesori, elevi și părinți utilizează momentan platfoma și aplicația de mobil.
Evoluția nr. de școli care utilizează Adservio
Pentru companie, acest lucru a însemnat un efort important. În primul rând, o investiție de aproape 1.5 milioane de euro, în condițiile în care nu au existat încasări. În al doilea rând, a fost necesară mărirea echipei, de la 20 la 31 de persoane și continuăm să creștem.
”Provocările continuă, iar noi devenim mai rezilienți”
Provocarea în perioada actuală este aceea de a convinge școlile că, prin Adservio, obțin un raport cost-beneficiu pozitiv și că platforma este utilă și în perioada ”clasică”, nu doar în online sau în sistem hibrid. Da, sunt multe unități de învățământ care nu dispun de buget pentru soluții de tip software. Pentru echipamentele de tip hardware s-au găsit (din fericire) soluții (proiecte cu finanțare de la Guvern/ europeană, sprijin din partea primăriilor, donații de la companii etc.).
Cineva zicea că ”este nevoie de un sat întreg ca să crești un copil”. Resurse există în fiecare comunitate, dacă există o dorință adevărată. Asociația părinților, primăriile, companiile locale – toate pot investi echivalentul unei cafele în fiecare lună, pentru ca un elev să beneficieze de o educație mai bună. Este mult? Este fezabil?
O altă provocare este legată de faptul că autoritățile publice responsabile de educație la nivel național și județean încurajează folosirea instrumentelor “gratuite” (precum Google Classroom sau Microsoft Teams). Ce nu realizează majoritatea școlilor este că nimic nu este gratuit, că aceste soluții nu sunt construite după sistemul de evaluare românesc și că nu oferă o paletă largă de funcționalități, așa cum face Adservio.
Pe lângă integrarea cu Zoom sau Webex, Adservio oferă o analiză a datelor, rapoarte, statistici, grafice, despre evoluția situației școlare, activitate etc.
Deși au fost făcute adrese către Minister, pentru a include Adservio pe lista instrumentelor recomandate pentru educația online, nicio măsură nu a fost luată. Este trist că, în loc să sprijine antreprenoriatul românesc (care se traduce prin creștere economică), autoritățile continuă să promoveze soluții ale marilor giganți din IT.
Cu gândul și cu inima spre viitor
2020 a fost un an al transformării pentru fiecare din noi. A fost un an greu, dar care ne-a făcut să creștem cu o viteză mai mare, să învățăm să fim mai flexibili și agili.
Adservio își propune să ajungă la cât mai multe școli din țară, să facă primii pași spre dezvoltarea internațională și să își dezvolte rețeaua de parteneri (pentru a oferi o soluție integrată de resurse educaționale relevante).
Adservio este o companie care nu doar vorbește despre învățare, dar o și aplică. Din luna octombrie, Adservio este una dintre cele 10 companii care au fost selectate în cadrul programului de accelerare InnovX al BCR, un program care ajută IMM-urile inovative să își accelereze creșterea, într-un mod sănătos. Participarea le-a adus, pe lângă experiența de învățare, locul al 3-lea și premiul special Uipath.
”Este momentul să facem revoluție prin evoluție”, așa cum spune Adrian Bădilă, director al Școlii Gimnaziale ”M. Eliade” din Cernavodă, o școală care folosește Adservio din martie 2020. Educația nu mai poate aștepta, iar Adservio speră ca împreună cu tot ”satul” acela de care este nevoie ca să crești adulți responsabili, să pregătească cu adevărat copiii și tinerii pentru viitor. Oricum, viitorul începe azi.
Carmen Ciulacu, CEO şi Co-fondator, Digital Stack – dezvoltator de cursuri personalizate de IT pentru angajaţi: „Oamenii sunt în centrul activității noastre. Am reușit să redefinim educația în IT din România”
Digital Stack a devenit, încă din 2019 – anul lansării, un partener esențial pentru companiile care își doresc să rămână competitive într-un mediu aflat în