DESPRE CREATIVITATE:
Dacă fiecare ar sta să se gândească, ar realiza că mai tot ceea ce cunosc o știu pentru că au auzit pe altcineva spunând-o. Când vei dori să vezi ce știi cu adevărat numai din propria ta gândire, vei realiza că este foarte puțin.
DESPRE RELAȚIA SPECIALĂ DINTRE INVESTITOR ȘI STARTUP:
Sunt foarte mulți bani în jurul nostru, iar investitorii ar prefera să-i țină la loc sigur, într-o bancă, de exemplu. Dar se întâmplă ceva special între cei care au nevoie de bani și investitori, apare o relație de tip „dating“ între investitor și startup.
Ca și cum s-ar întâlni un gambler cu un excelent story teller, care îi va vorbi despre un vis, despre un mit.
Ultimul știe că e foarte posibil să nu transforme în realitate acel vis iar investitorul știe și el prea bine că există acest risc, dar totuși intră în joc.
Când startup-ul ajunge la bani, va faci lucrurile destul de des în mod greșit – pentru că cei din startup-uri sunt buni pe tehnologie dar nu mai sunt așa de buni pe partea de business.
Investitorii buni știu asta și atunci intervin și îi modelează, până când sunt sigur că startup-ul știe ce să facă cu banii lor. Știu oameni care sunt addicted de antreprenoriat. Dacă astăzi au făcut un exit, a două zi încep imediat altul.
Așa se întâmplă și cu investitorii – dacă au investit bine, vor urmări piața ca să investească în continuare.
DESPRE MARELE VIS AL ORICĂRUI ANTREPRENOR – EXIT-UL
Dar acest lucru diferă de la ecosistem la ecosistem, de la cultură la cultură, de la țară la țară.
Dacă ne uităm pe statistică, vedem că 95% dintre startup-uri nu performează, sunt eșecuri. Așadar, să faci un exit dintr-un startup e că și cum ai câștigă la loterie.
În Israel se deschid câte 1500 de startup-uri noi pe an, și în același timp închidem 500.
Iar exit-urile sunt numeroase și Guvernul a văzut toate acestea, de aceea se zbate să fie investitorul numărul 1 din Israel în domeniul startup-urilor de tehnologie.
DESPRE ÎNTREBĂRILE GREȘITE PE CARE LE PUN STARTUP-URILE
Care sunt cele mai importante întrebări greșite pe care le pun startup-urile la investitori?
De cele mai multe ori, când un startup umblă să caute bani, de obicei nu sunt gata să facă asta, nu au experiența, abilitățile necesare, nu s-au „copt“ pentru acest moment.
Întotdeauna mă întreb cum de investitorii și cei din startup-uri văd lucrurile atât de diferit în urma discuțiilor dintre ei – când startup-ul crede că gata, investitorul s-a decis să intre, lucrurile stau tocmai pe dos. Și invers.
Ce greșesc startup-urile? La întâlniri ei își „scuipă“ prezentarea, nu au răbdare să asculte întrebări, frecvent sunt nerespectuoși, ceea ce distruge întâlnirea. Înainte de a merge la o întâlnire, învață despre investitorul tău, nu te du nepregătit, cunoaște-l cât poți de bine, citește despre el.
Sau sunt automatici – când investitorul întreabă „Pot să pun și eu o întrebare?“, li se răspunde uneori – „Așteptați să îmi termin prezentarea“.
Trebuie înțeles că atunci când te vezi cu un investitor, el a ales să fie acolo pentru tine, pe timpul lui. Așa că trebuie să fii că un actor care conduce un „performance“.
Investitorul trebuie:
- să fie plăcut impresionat,
- să îi placă ce vede și aude,
- să i se stârnească anumite emoții,
- trebuie să devină curios.
Da, trebuie să exersezi mult înainte de o întâlnire în domeniul „story-tellingului“, este o profesiune de acum.
Investitorii investesc în oameni. Ei înțeleg că tehnologia care le este prezentată poate avea multe „defecte“, „găuri“, că lucrurile ar putea fi pivotate pe parcurs.
Ei nu spun – ok, investim dar schimbăm echipa. Așa că un investitor, ca să își securizeze banii, se va uită cu foarte multă atenție la echipa, să înțeleagă dacă tu ai respect pentru timpul și banii lui.
Startup-urile lucrează zilnic cu convinsul celorlalți din jurul lor, este vorba de a atrage oamenii, de a ajunge la ei – așa că public speakingul este o unealtă foarte importantă.
Recomand oricărui CEO de startup să exerseze cât mai mult, să vorbească cu cât mai multă lume – dar să fie atenți la cum arată, cum vorbesc, cât de tare, cât de clar, cât de bună este engleza ta, totul este exercițiu.
Când cauți bani, trebuie să fii un prezentator perfect.
interviu realizat de Ovidiu Mihăiuc, VOCILE 2.0
De ce sunt numit Accelerator Guru?
Veți auzi foarte des în limbajul din lumea start-up-urilor despre mentorat, dar mai puțin despre coaching, termenul de coaching este rezervat pentru alt tip de activitate.
Dar guru mi se spune probabil pentru că am creat destul de multe acceleratoare pentru o singură persoană, din 2012., unde am fost printre primii care a făcut acest lucru în Israel.
De atunci, nu numai că am deschis multe acceleratoare, dar am făcut-o în clustere diferite – în Digital Health, Ad Tech, pentru publicitate, Homeland Security, Smart City.
Apoi am deschis acceleratoare pentru instituții diferite, pentru universități, pentru Guvern – aici am pornit chiar două acceleratoare.
Cred că din aceste motive mi s-a lipit această eticheta, de „guru al acceleratoarelor“, și așa merg cu ea mai departe.