ContentSpeed este una din cele mai importante agenții care oferă soluții dedicate magazinelor online din România, având o experiență de 16 ani pe piața locală. De curând a venit la Iași, Doina Vîlceanu, business development managerul companiei, cu care am discutat despre comerțul online românesc și despre potențialul său, dar și despre rolul regiunii Moldovei în dezvoltarea acestei piețe.
– La ce nivel se mai află comerțul online din România? A tot crescut în ultimii ani, inclusiv în cei afectați de criză, mai există potențial de creștere?
În ultimii 10 ani România este fruntașă în EU în ceea ce privește creșterea comerțului online. Conform celor mai recente statistici, în 2018 comerțul online a generat 3,6 miliarde de euro, însă acestă cifră reprezintă doar 8% din întreaga piață de retail din România. Acești doi factori cumulați garantează oportunitatea oferită de către eCommerce în următorii ani.
– Care ar fi motivele pentru care această piață creștere, cât timp mai are potențial să crească?
Dacă la ritm de creștere suntem primii, în cifre absolute suntem cu mult în urma altor țări din UE sau chiar la nivel global. Vorbim de o penetrare a internetului către aproximativ 70% din populație, deci aproximativ 12 milioane de români au conexiune la internet, însă doar 43% dintre aceștia au și comandat vreodată online. Potențialul de creștere este enorm și nu dă semne că ar încetini. Numărul magazinelor online se dublează de la an la an. Tot mai mulți jucători internaționali aleg să se extindă în România prin deschiderea de magazine online. Vedem că acest proces are loc și invers, adică asistăm la o internaționalizare a brandurilor locale. Digitalizarea nu va dispărea, ba din contră, devine imperativă. Trebuie doar să urmărim trendurile la nivel global și să înțelegem că în 3-5 ani vom avea parte de aceleași fenomene.
Un alt motiv de creștere este și acela că retailerii tradiționali închid zeci de magazine fizice pentru a redistribui bugetele către canalul de vânzări online. Comercianții care nu se pregătesc pentru aceste noi realități ale comerțului vor avea multe de pierdut.
– Care ar fi minusurile comerțului online din România? Ce poate fi făcut și mai bine?
Comercianții ar trebui să aloce importanța cuvenită acestui canal de vânzare și să-l trateze la fel cum fac cu un magazin fizic, birou local sau canal de distribuție. Asta ar însemna transpunerea în online a tot ceea ce fac deja. Printre principale bariere încă se numără neîncrederea românilor de a cumpăra online. Este de datoria comerciantului să se asigure că prezența lui în online dă încrederea necesară și îndeplinește toate temeiurile legale. Astfel pot să transforme un simplu vizitator pe site într-un cumpărător.
Moldova are potențial enorm de creștere – Iașiul pare să devină un nou pol al tehnologiei
– Cum vedeți regiunea noastră, cea a Moldovei? Ce potențial are?
Potențialul este enorm! La cea mai recentă vizită am rămas plăcut surprinsă de schimbările din ultimul an. Iașul pare să devină un nou pol al tehnologiei. Zona Moldovei cred că va avea parte de o creștere spectaculoasă în mai multe direcții în următorii ani. Am avut parte de o întâlnire cu tineri studenți la Facultatea de Informatică. Este incredibil cât de talentați sunt și ce proiecte inovatoare au. Ei vor face schimbare. Zona Moldovei ar putea fi cunoscută nu doar pentru bisericile frumoase, ci și prin acești tineri. E ca un potențial rebranding al zonei.
Un Portal B2B care să ajute companiile să-și eficientizeze operațiunile
– Ați lansat de curând un Portal B2B? Cât ați muncit la el și care sunt așteptările voastre?
Cererea pentru astfel de soluții este într-o creștere accelerată datorită nevoii de eficientizare și reducere a costurilor operaționale dar și a trendurilor tot mai pronunțate de digitalizare ale comerțului tradițional B2B.
Din 2003 creăm magazine online, iar de peste un deceniu realizăm proiecte de eCommerce B2B pentru cei mai mari jucători din piața de distribuție precum: ELBI Electric, Bere Băuturi București, Wuerth Romania, Amigo & Intercost, Blade Motors sau Teraplast. Cu know-how-ul acumulat, am reușit în ultimii doi ani să finalizăm un produs standardizat care să se muleze pe fluxurile de business a peste 95% dintre companii. Portal B2B este un produs matur, disponibil „la cheie”, implementat de o echipă de peste 30 de specialiști în eCommerce.
Cifra de afaceri cumulată a companiilor de distribuție a fost evaluată în 2017 la peste 45 de miliarde de euro. Este o piață foarte competitivă, iar jucătorii au nevoie să-și fluidizeze operațiunile, să automatizeze procesele, trebuie să fie conectați 24 de ore din 24, iar Portal B2B de la ContentSpeed vine în ajutorul comercianților cu soluții specifice acestui tip de comerț tradițional.
Portalul nu este doar o simplă platformă de tranzacționare. Este o unealtă vitală pentru echipa de vânzări. Portal B2B poate fi folosit și ca software de ofertare, înglobând funcții de preluare a comenzilor plasate de către agenții de vânzări. Totodată poate fi utilizat pur și simplu ca un catalog de produse online în care agenții și clienții pot urmări stocurile, acestea fiind actualizate în timp real.
– Cum poate ajuta companiile din țară și cele din regiunea Moldovei să-și eficientizeze afacerea lor?
Dacă ne referim la companiile de distribuție, un Portal B2B este o soluție eficientă în reducerea riscurilor și costurilor operaționale. Este un produs software dedicat companiilor de distribuție mature sau în plină ascensiune. Fiind o soluție modulară, se poate porni cu setul standard de funcționalități disponibile în Licența Software și pot fi adăugate noi module pe măsura ce apar alte nevoi.
Este o soluție recomandată pentru orice business care vinde produse fizice. Aceste firme trebuie să-și listeze oferta și în online. Un magazin online poate să genere vânzări mai mari și în offline. Clienții se interesează online și vin să cumpere ofline. Dacă nu avem nicio informație despre noi, cu siguranță, potențialii clienți vor ajunge la concurență.
– Care sunt așteptările ContentSpeed pentru anul 2019 în termeni financiari?
În 2018 am crescut cu 13% față de anul anterior. În 2019 sperăm la o creștere de cel puțin 18%. Totodată, ne dorim să depășim pragul de 1.000 de clienți până la finalul anului. Cu cât avem mai mulți utilizatori pe platformă cu atât ne este mai ușor să creștem viteza cu care să putem îmbunătăți soluțiile software.