Opt bursieri și 600 de voluntari vor să aducă instituțiile românești în secolul XXI – Ionuț Popa, Co-founder & Project Coordinator Interface Architecture / Visual Design
În toamna lui 2016, programul pilot al guvernului României-GovITHub a reușit în scurt timp (doar 4 luni) și cu resurse limitate să motiveze o comunitate extraordinară de oameni, care să arate că lucrurile se pot îmbunătăți în relația cetățenilor cu administrația publică, cu ajutorul tehnologiei digitale.
Deși încheiată prematur, acea idee a programului pilot, alături de exemplele/ proiectele realizate și impactul pozitiv, a motivat peste 600 de voluntari din domeniul IT și 8 bursieri ai programului, plus câteva instituții naționale și locale să ducă mai departe un lucru bun și util.
O mare problemă a administrației publice este insularitatea
Astfel, în primăvară lui 2017 începe povestea Civic Tech România, un startup nonprofit de tehnologie digitală, independent, apolitic și neguvernamental, care urmărește viziunea unei societăți românești deschise, transparente și conectate prin servicii publice digitale.
Prin dialog cu cetățenii și parteneriate cu instituții publice, companii private și organizații nonprofit, vrem să definim, dezvoltăm și să lansăm soluții digitale eficiente și prietenoase pentru serviciile publice românești, cu beneficii concrete, directe sau indirecte, pentru cetățeni și funcționari deopotrivă.
O problemă majoră deja cunoscută a sistemului administrației publice este insularitatea, lipsa de interconectivitate și comunicare eficientă, automatizată, a instituțiilor între ele și chiar a departamentelor aceleiași instituții.
Acest lucru duce la timp pierdut, stres, eficiență și productivitate scăzută, atât pentru funcționari, dar mai ales pentru cetățeni, când vine vorba de interacțiune cu statul.
Folosind tehnologia digitală la adevărată ei valoare, prin produse și servicii la standardele actuale de calitate, putem îmbunătăți mult această stare de fapt.
Principii de lucru sau concepte cum ar fi:
- interoperabilitatea,
- cod cu sursă deschisă (open source),
- date deschise (open data),
- orașe inteligente (smart cities)
nu ar trebui să fie doar termeni menționați prin documente oficiale, comunicate de presă, interviuri, conferințe sau media. Și atât.
Ar trebui transpuse concret în analiză, machete, prototipuri, versiuni de test, proiecte și, în final, soluții implementate, testate constant și mai apoi îmbunătățite, care sperăm că vor fi și exemple de bune practici de urmat.
Avem un proces decizional deschis și participativ
Pe lângă obstacolele „clasice” întâlnite, proiectul Civic Tech România are și însușirea de a fi ceva nou pentru membrii echipei permanente.
De la procesul decizional participativ și deschis prin care luăm decizii, la lucrul pe proiecte și colaborarea cu voluntarii, am învățat și învățam în continuare repede din aceste experiențe. Evităm să facem aceleași greșeli, repetat. Lucrăm agil(e). Știm că mai e drum lung și anevoios, însă când ne uităm în urmă se vede o evoluție. Și asta doar într-un 1 an și jumătate.
Proiectele pe care le-am lansat și sunt de utilitate publică deja, dar mai ales cele la care lucrăm, nu ar fi posibil de realizat fără susținerea câtor mai mulți oameni.
Vorbind despre proiecte, nu putem uita comunitatea de voluntari, majoritatea din domeniul IT, cărora le mulțumim pentru că ne sunt alături, încă de la început. Aportul voluntarilor este și mai important de aici înainte. Contăm pe sprijinul lor în continuare.
Suntem în fază de consolidare, acest pas va mai dura câteva luni, poate chiar jumătate de an.
Mai întâi vrem să finalizăm și să lansăm câteva proiecte importante care se află în lucru și apoi să destăinuim experiența acumulată, să vorbim despre aceste exemple de soluții care rezolvă măcar o parte dintre probleme. Soluții în care investim mult timp și energie, dar care credem că pot schimbă în bine.
Prioritatea Civic Tech România sunt lucrurile concrete-proiectele, soluțiile digitale implementate în administrația publică și utilizate de către cetățeni. Nu vrem să ne oprim doar la a lansă câteva proiecte, care să fie date că exemplu și atât. Dorim că fiecare proiect să fie monitorizat prin parametri de performanță și apoi îmbunătățit, dezvoltat continuu.
La fel cum se întâmplă în mediul privat, acolo unde se aplică principii și bune practici specifice domeniului digital, prin procese și metodologii de lucru care funcționează.
Ne dorim că fiecare proiect să fie susținut financiar, prin sponsorizare directă sau donații
Chiar dacă dezvoltăm soluții digitale pentru statul român și cetățeni, ne-am propus să ținem la standardele de calitate în toate aspectele ce privesc un produs/serviciu digital modern: analiză, design, programare, securitate, comunicare, rezultate/performanță.
Un alt aspect, poate și mai important, sunt oamenii: creștem organic, sănătos, încet dar sigur.
Vrem să mărim echipă permanență cu membri noi care, pe lângă meseria lor de bază, să aibă și abilități de coordonare, comunicare, organizare și să fie dispuși la implicare de cel puțin 4 ore/zi.
Uneori și în weekend.
Deloc de ignorat este și susținerea financiară, fără de care proiectele nu se pot realiza în condiții optime. Ne dorim că fiecare proiect să fie susținut financiar, prin sponsorizare directă sau donații. Cu cât suntem mai mulți, cu atât se pot face mai multe și mai bine.
Împreună continuăm digitalizarea serviciilor publice din România.
Proiectele CIVIC TECH ROMÂNIA
- Open Energy Data Proiect – pilot de transparentizare, promovare de bune practici și asumare publică a unui consum responsabil de energie electrică din partea a 20 de instituții publice – pentru Fundația Pentru Dezvoltarea Societății Civile;
- Aplicația DSU de Raportare Integrata – dezvoltarea unei aplicații de raportare centralizată pentru Departamentul pentru Situații de Urgență: IGSU, SMURD, Ambulanța, Primiri Urgențe, Salvamont și IGAV – Aviație;
- Website de prezentare Alba Iulia Smart City – pentru Primaria Alba Iulia;
- Open Data Alba Iulia – Platforma de Date Deschise a Municipiului Alba Iulia;
- VoluntApp – Aplicația de management a membrilor Civic Tech România – Instrumentul intern pentru gestionarea voluntarilor, proiectelor si resurselor Civic Tech România;
- Site-ul Primăriei Alba Iulia – Un nou site pentru Primăria Municipiului Alba Iulia – Smart City 2018Creșterea calității website-ului Municipiului Alba Iulia și pregătirea pentru un număr mare de vizitatori noi în 2018, anul Centenarului;
- e-Cetățean Alba Iulia Smart City, Platforma dedicată simplificării interacțiunii cetățenilor cu Primăria Municipiului Alba Iulia, Dezvoltarea de noi funcționalități și îmbunătățirea experienței cetățenilor în platforma e-Cetățean – Alba Iulia Smart City;
- fiipregatit.ro, Platforma națională de pregătire pentru Situații de Urgență. Platforma fiipregatit.ro va deveni sursa oficială de pregătire pentru populație despre măsurile de siguranță în situații de urgență. Beneficiar – DSU;
- e-Pașapoarte pentru ecvidee, Asistență tehnică pentru Actualizarea Sistemului de Evidență Electronică a Cailor din România, Servicii de asistență tehnică și mentenanță pentru sistemul electronic integrat de evidență a ecvideelor din România gestionat de Agenția Națională pentru Zootehnie. Beneficiar – Agentia Națională pentru Zootehnie prof. dr. G.K. Constantinescu;
- Asistență tehnică pentru platforma SICASA, Sistemul electronic de evidență a animalelor agricole din România, Actualizarea și modernizarea programului SICASA – sistemul electronic național integrat de gestiune a animalelor agricole. Beneficiar – Agentia Națională pentru Zootehnie prof. dr. G.K. Constantinescu;
- Citizen Single-Sign-On, Autentificare cu contul unic de e-Cetățean, Un singur cont pentru autentificare și autorizare în sistemele online ale administrației publice și în noile platforme ce vor fi dezvoltate în cadrul Civic Tech România.