AIMS International România, companie de consultanță în Resurse Umane, a făcut, săptămâna trecută, un sondaj fulger printre companiile private din România, pentru a identifica variantele pe care acestea le iau în considerare privind aplicarea Ordonanței de Urgență nr 79 / 2017, de modificare a Codului Fiscal.
La sondajul AIMS au răspuns, în două zile, 270 de companii din toată țara, aproape toate având capital străin sau mixt. Majoritatea acestor companii sunt nume importante în domeniul lor de activitate, peste 70% fiind companii multinaționale. 50% din firmele care au participat la studiu au activitate de producție, 28% sunt companii care activează în domeniul IT, iar 10% sunt din zona serviciilor – acestea fiind cele mai consistente sectoare de activitate reprezentate în sondajul AIMS. Județele sau localitățile de unde s-au primit cele mai multe răspunsuri sunt Timiș, București, Cluj, Arad, Sibiu, Brașov, Bihor, Argeș și Iași.
Nici măcar una dintre companiile participante la sondaj nu a declarat că NU va compensa transferul contribuțiilor, dar a existat un foarte mic procent de 2% care a spus că ”încă nu am luat o decizie, dar e posibil să nu putem compensa”. Doar 6% din respondenți au declarat că ”încă nu am luat o decizie și nu putem estima acum ce vom face”. Procentul ”hotărâților” este foarte mare în județele Bihor (82% din cei care au participat în sondaj), Brașov (63%), Argeș (60%), Arad și Timiș (54, respectiv 52%), dar foarte mic în București (23% din participanți). 53% din firmele de producție și 42% din firmele de IT au declarat că au luat deja decizia de a compensa în totalitate acest transfer.
S-a pus apoi problema modului în care se va compensa acest transfer, două fiind variantele menționate cel mai des:
- fie prin creșterea salariului de încadrare cu procentul care reprezintă acoperirea taxelor către stat (care este mai degrabă o măsură ireversibilă, căci este foarte dificil a se scădea ulterior salariul, în caz că se va renunța la această ”revoluție fiscală”),
- fie prin acordarea unui bonus lunar, care să asigure angajatului același salariu net ca înainte de transferul contribuțiilor. Bonusul este luat în calcul pentru o perioadă scurtă de timp, de câteva luni, până la instaurarea unei stabilități fiscale în România, dacă așa ceva se va întampla.
Astfel, 32% din companiile participante au optat deja pentru creșterea salariului de bază și doar 17% pentru bonus lunar.
La aceștia se adaugă cei care, până joia trecută, nu aveau încă toate aprobările, dar au putut să declare: 26% că ”încă nu am luat o decizie, dar e destul de posibil să creștem salariul de bază”, respectiv 11% care încă nu luaseră o decizie, ”dar e destul de posibil să acordăm bonus lunar”.
Cei mai hotărâți în creșterea salariului de încadrare sunt angajatorii din Banat și din Centrul țării (nici un angajator din zona de Centru nu a ales încă varianta bonusului). În același context, cele mai multe companii au ales varianta întocmirii unui act adițional la contractul individual de muncă (37% din totalul participanților au hotărât deja acest lucru, în timp ce 25% înclină către această variantă) – din nou o variantă mai degrabă ireversibilă, spre deosebire de cei 10% care au optat pentru soluția comunicării către angajați a unei decizii interne (posibilă mai degrabă în cazul acordării de bonus).
În ceea ce privește pierderea în câștig net a angajaților care sunt în prezent scutiți de impozit – și este cazul, într-un număr mare, mai ales al angajaților care lucrează în companii de IT, 50% din companiile din acest domeniu care au răspuns sondajului AIMS, au declarat că intenționează să compenseze total această pierdere, prin creșterea salariului brut de bază. Au fost și unele companii care au menționat că le va fi dificil să suporte această creștere, iar altele au luat decizia de a compensa doar parțial.
Concluziile acestui sondaj demonstrează că firmele private, cel puțin cele 270 participante la acest studiu, oricum aveau tendința de a suporta compensarea transferului taxelor, fără a fi nevoie să fie împinse de la spate de ordonanța 82, de joi noaptea.
Frământările din birourile de management sau Resurse Umane din ultimele două săptămâni, nopțile pierdute în calcule și simulări, ședințele nesfârșite, rapoartele și prezentările pentru sediile centrale au avut ca scop proiectarea unei imagini de ansamblu a impactului asupra bugetului companiei a punerii în practică a acestor măsuri. Nu se poate discuta despre un impact 0 asupra companiilor, chiar și numai dacă se iau în calcul toate orele suplimentare care se vor face pentru a întocmi acte adiționale până la 31 decembrie pentru milioane de angajați sau costurile suplimentare pentru a se opera modificări în softurile de salarizare. Iar dacă se compensează și pierderea în câștig net pentru angajații până acum scutiți de impozit, atunci suplimentările la bugetul companiilor sunt obligatorii. Și nu e ușor lucru să îi dumirești pe cei de la sediul central cu ce se întâmplă în România.
AIMS International România este o companie de consultanță în resurse umane prezentă pe piața românească de 25 de ani, prin cele două birouri, de la București și Timișoara. Compania oferă servicii de consultanță pentru dezvoltarea oamenilor sau organizațiilor, dar și a proceselor și sistemelor de Resurse Umane. De 20 ani, AIMS realizează anual studiul de compensații și beneficii AIMS SalaryMap, pentru companii cu activități de producție, respectiv din zona de IT.