Principalele argumente pe care le aducem investitorilor, care în același timp se uită și la țări precum Polonia, Germania, Cehia sau Ungaria sunt că România oferă un număr mare de vorbitori de limbi străine într-o paleta foarte diversificată (într-un call center sau centru de suport se vorbesc peste 10 limbi străine), că are forță de muncă calificată și competitivă și universități performanțe cu profil IT și economic. În plus în ultimii 2 ani s-au îmbunătățit considerabil legăturile aeriene ale României cu celalalte țări europene, și nu numai, direct din Iași, Cluj, Timișoara, nu doar București.
Industria de IT&Outsourcing este evaluată global la un trillion de dolari
România a început să devină locația preferată pentru marile corporații de IT&Outsourcing în stabilirea de centre de dezvoltare și inovare. Companii precum Deutsche Bank, Electronic Arts Games, Amazon, WNS, Societe Generale, Carestream care au intrat în România în ul-timii 3-4 ani prin deschiderea de birouri pentru servicii de call-center/ BPO/ SSC nu doar că și-au extins afacerile, ci au și transferat pe piață locală operațiuni de dezvoltare, inovare și cercetare, cu valoare adăugată superioară.
Ritmul de extindere a acestor companii în România și implicit a industriei de IT&Outsourcing, care la nivel global este evaluată la un trilion de dolari (din care 65% reprezintă activitățile din dome-niul IT, iar restul alte servicii, precum call-center, HR, customer support, imobiliare, logistică) depinde însă de capacitatea pieței locale de a asigura condițiile necesare legate de pregătirea forței de muncă, spații de birouri la stan-darde europene, facilități pentru investiții.
În România, sectorul IT&Outsourcing angajează cei mai mulți absolvenți de facultăți cu profil IT, economc și filologic – limbi străine din București, Iași, Cluj și Timișoara. Mai nou interesul companiilor din acest sector se îndreaptă și spre orașe mai mici că dimensiune, astfel că primim cereri pentru piețe precum Brașov, Târgu-Mureș, Oradea, Sibiu și Craiova.
În prezent peste 50.000 de angajați din România lucrează în această industrie, iar interesul pe care îl au companiile de a intră în țară a crescut cu peste 20% de la un an la altul, astfel că în următorii ani am putea vedea o dublare a numărului de joburi în activitățile de IT&Outsourcing.
Cele 15 companii pot crea 40,000 de locuri de muncă
Datele oficiale arată că Ministerul Finanțelor a aprobat în anii 2013 și 2014 ajutoare de stat totalizând peste 100 de milioane de euro, pentru proiectele de-puse de 15 companii domeniul IT&Out-sourcing, din care a plătit până la finalul anului 2015, 12 milioane de euro. Bilanțul ajutoarelor de stat ne arată că s-au creat aproximativ 4.000 de locuri noi de muncă în 2015. Extrapolând aceste cifre, dacă vor fi realizate toate investițiile, cele 15 companii ar putea crea aproape 40.000 de locuri de muncă în domeniu.
În calitatea noastră de singura companie de consultanță imobiliară specializată pe acest proces de suport, putem spune că primim în medie 1 cerere pe luna din partea companiilor din diverse domenii care au pe o lista scurtă România ca nouă destinație. Fiecare dintre aceste companii are un potențial de a angaja cel puțin 100 de persoane la intrarea pe piață, dar cele mai multe au planuri de extindere, astfel că numărul joburilor create ar putea ajunge la câteva sute în 2-3 ani. Până să ajungă însă pe lista scurtă a investitorilor, România trebuie „să se lupte” cu alte piețe din regiune și să demonstreze că oferă cele mai atrăgătoare condiții pentru business, dar și cele mai bune perspective de câștig pentru companii.
Suntem pe locul 4 european ca țară targetată pentru investiții
Astfel, în calitatea de companie specializată în servicii de consultanță și suport pentru companii din IT&Outsourc-ing, JLL trebuie să răspundă investitorilor în primul rând la întrebarea „De ce România?”. Principalele argumente pe care le aducem investitorilor, care în același timp se uită și la țări precum Polonia, Germania, Cehia sau Ungaria, sunt că România oferă un număr mare de vorbitori de limbi străine într-o paletă foarte diversificată (într-un call center sau centru de suport se vorbesc peste 10 limbi străine), că are forță de muncă calificată și competitivă și universități performante cu profil IT și economic. În plus în ultimii 2 ani s-au îmbunătățit considerabil legăturile aeriene ale României cu celelalte țări europene, și nu numai, direct din Iași, Cluj, Timișoara, nu doar București.
Cu toate acestea, deținem locul 4 la nivel european printre țările targetate ca destinație finală pentru noi investiții în IT&Outsourcing. Cu siguranță, există un potențial imens pentru ca România să urce pe podium în topul celor mai căutate țări pentru investiții în IT&Outsourcing, însă acesta performanță depinde de capacitatea autorităților de a oferi forță de muncă pregătită în funcție de necesitățile companiilor, un mediu de afaceri stabil și predictibil, nu în ultimul rând, ajutoare de stat pentru crearea de noi locuri de muncă în industrii inovatoare și în activități cu valoare adăugată mare.
De asemenea, un rol important îl are acce-sul facil al investitorilor la informații economice, demografice și sociale privind piață românească.
Dar suntem pe locul 1 ca număr de specialist certificate în IT
Nouă era a outsourcing-ului în România nu se mai bazează pe costuri reduse, ci pe inovație și pe capabilitățile celor 460.000 de absolvenți ai facultăților de profil în fiecare an de a răspunde cerințelor angajatorilor.
România ocupă locul 1 în Europa în industria de IT&Outsourcing ca număr de specialiști certificați în IT, având peste 100.000 de absolvenți anual de pe băncile universităților cu profil IT.
Succesul și potențialul pieței este confirmat și prin prezența unor companii ca Microsoft, WNS, Xerox, Wipro, HP, Oracle nu doar în București, dar și în celalate orașe secundare. Din solicitările din partea companiilor și din întâlnirile cu potențialii investitori noi, dar și existenți, extinderea acestei industrii va continuă și este din ce în ce mai accentuată, pe harta destinațiilor potențiale fiind incluse în ultima vreme și locații precum Sibiu, Brașov, Târgu-Mureș sau Craiova.
România are însă mult de recuperat în ceea ce privește promovarea poveștilor de succes ale altor investitori, dar și când vine vorba de promovarea în general a țării că destinație pentru investiții. În aceste condiții JLL, în calitate de companie de consultanță imobiliară, are ca prim target convingerea și aducerea unor nume noi în România folosind resurse interne, faci – litând de asemenea întâlniri cu toate părțile implicate în acest lanț trofic. Abia în plan secund începe procesul de realestate pentru spațiile de birouri.
Drumul este lung și anevoios de la primul contact cu România și până la investiție
Prin serviciile pe care le oferim, ne-am transformat într-un consultant strategic, nemaifiind de ajuns doar consultanța în domeniul imobiliar. Astfel, pentru companiile care au pe lista scurtă România, facilităm în prima faza accesul la rapoarte de HR, de real estate, de ajutoare de stat. Pentru a avea o imagine de ansamblu a mediului de afaceri românesc, companiile doresc să ia și pulsul vieții de zi cu zi, iar pentru această ne solicită întâlniri cu investitori care au trecut prin acest proces și care au afaceri în România. În acest fel se dorește împărtășirea experienței companiilor deja prezente în România. De asemenea, investitorii vor să se întâlnească cu angajați ai unor companii din aceeași industrie pentru evaluarea nivelul de motivare, a nivelului de trăi, a confortului de a lucra pentru o companie cu o cultură diferită, dar și cu profesorii universitari, pentru a analiză nivelul de cunoștințe al studenților și deschiderea universităților de a colabora cu companiile noi intrate în România etc.
Mulți ne împărtășesc chiar și din discuțiile cu șoferii de taxi în drumul de la aeroport în încercarea de a verifică nivelul de siguranță și de securitate din România.
O mare influență în decizia de selecție a României o au și dialogul și disponibilitatea autorităților (Guvern, structuri de acordare de ajutoare de stat) la discuții și nu în ultimul rând, recomandările și analizele companiilor de HR.
Atragerea unui nou investitor în România este un proces de durata, care necesită o colaborare foarte strânsă între autorități și firmele de consultanță de tot felul. Un astfel de proces, de la primul contact cu România până la dată la care o companie devine operațională în noul spațiu de birouri, poate dura de la 6 luni la 2 ani. Putem spune că în ultimul an, procesul s-a eficientizat având o durata mai mică decât la finalul lui 2013 – începutul lui 2014, datorită îmbunătățirii sistemului de servicii necesar, ca parte din proces. Bineînțeles, durata este strâns legată și de ritmul aprobărilor la nivelul fiecărei companii în parte.
Amazon, cel mai mare retailer din lume, și-a triplat suprafața spațiului de birouri de la venirea în România
Din portofoliul JLL de companii din domeniul IT&Outsourcing fac parte companii precum Deutsche Bank, Elec-tronic Arts Games, Amazon, WNS, Societe Generale, Carestream etc. Am fost alături de aceste companii pe parcursul întregului proces de investiție, de la alegerea țării, până la închirierea celui mai bun spațiu de birouri, poziționându-ne ca un consultant de real estate exclusiv strategic.
DB Global Technology a avut primul contact cu România în decembrie 2013 și a început cu câteva sute de angajați. Com-pania are astăzi în România cel mai mare centru de dezvoltare, unde sunt create aplicații software pentru operațiunile de trezorerie și de management al riscului de credit ale grupului financiar german Deutsche Bank. Extinderea spațiului de birouri s-a făcut în 3 faze de-a lungul primilor 2 ani, iar compania continuă să crească.
Pe același principiu, Electronic Art Games, unul dintre cei mai mari dezvolta-tori de jocuri pe calculator din lume, și-a dublat suprafață spațiului de birouri odată cu mutarea în AFI Park și a creat singurul centru de excelență din România.
De asemenea, gigantul american Amazon, cel mai mare retailer din lume, și-a triplat suprafață spațiului de birouri de la venirea în România, investind în Iași încă de la intrarea în țară.
Pentru toate contractele de mai sus și pentru un număr foarte mare de companii cu care suntem încă în discuții pentru intrarea în România, un element foarte dificil este găsirea unui numitor comun între politică companiei, cultură organizațională și diverse alte cerințe la nivel de corporație, cu piață din România. Ne bucurăm însă că proprietarii de clădiri de birouri sunt flexibili și deschiși în relația cu aceste companii.
Noi trenduri și abordări impuse de jucătorii din IT&Outsourcing în ceea ce privește spațiul de lucru
Astfel, putem observă că dezvoltatorii proiectelor de birouri s-au adaptat în ultimii 2 ani la cererea acestor companii, atât în ceea ce privește calitatea spațiului de birouri, cât și flexibilitatea contractului de închiriere. În acest sens, vedem că nu doar în București dezvoltatorii au adoptat practicile europene privind calitatea clădirilor de birouri, ci și în Iași, Cluj, Timișoara și chiar Brașov.
Eficientă spațiilor de birouri a crescut și ne referim aici la standardul de livrare al unui spațiu nou de birouri, având în vedere trendul de la nivel european de amenajare de spații deschise de lucru. Un exemplu foarte bun este eficientă sistemului de
HVAC (aer condiționat), care până acum 2-3 ani avea un standard de livrare cu o capacitate de 1 persoană la 12 mp. Având în vedere că industria de outsourcing alocă în media 8 mp pentru un angajat, costul de reconfigurare al sistemului HVAC avea un impact major. Astăzi, acesta este livrat cu o capacitate de 1 persoană la 8 mp din faza standard, iar exemplele pot continuă.
Companiile nou intrate în România au impus noi standarde de lucru pentru angajați care au influențat mentalitatea acestora. Un exemplu bun este încurajarea transportului cu bicicletă la serviciu, îmbrățișat de un număr din ce în ce mai mare de angajați. În aceste condiții, proprietarii de birouri au fost nevoiți chiar să suplimenteze locurile special amenajate pentru biciclete, să creeze zona de dușuri, prize pentru mașini electrice etc. Amenajarea spațiului de birouri al companiilor de outsourcing cuprinde astăzi zone de relaxare, de jocuri, biblioteca, zona de prânz generoasă și cu dotări moderne.
În același timp, dacă până de curând standardul de livrare al spațiilor de birouri presupunea podeau ridicată și tavan fals, foarte multe companii își doresc acum așa numitul „tavan industrial” cu vedere la sistemul de țevi, din dorința de de-schidere și de a crea senzactia de spațiu primitor.
Din punct de vedere al condițiilor de închiriere, proprietarii business park-urilor, oferă astăzi mai multă flexibilitate chiriașilor la etapele închirierii spațiului de birouri, luând în considerare contractele de tip „sezonier” în această industrie. Astfel că, proprietarii sunt dispuși să ofere, după caz, un spațiu de birouri temporar, care poate acomoda o echipa necesară pentru implementarea companiei în România, opțiunea de a crește afacerea și de extindere în același business park sau de restrânge a activității, în funcție de numărul contractelor în desfășurare, pe o perioda de 5-10 ani.
Într-o piață din ce în ce mai competitivă, la fel cum companiile de outsourcing caută să se diferențieze prin performanță și nu prin preț, proprietarii business park-urilor pun accent pe calitatea spațiului și a serviciilor pentru chiriașii lor.