Anul acesta, Palas aniversează zece ani de la inaugurarea primei clădiri de birouri din Iași, construită sub sigla United Business Center (UBC). A fost pasul spre consolidarea unui brand național și impunerea companiei IULIUS drept un dezvoltator și operator puternic în piața office, extrem de competitivă. După zece ani, UBC reprezintă un etalon privind spațiile de birouri clasa A și un motor economic puternic, care a propulsat Iașul pe harta atractivității investiționale.
Parte a ansamblului Palas, primul proiect mixed-use din România, UBC a schimbat percepția privind munca la birou și a asigurat infrastructura office necesară pentru a deschide apetitul companiilor multinaționale de a-și stabili operațiunile în capitala Moldovei. Despre cum s-a dezvoltat în Iași polul regional de business de talie internațională și care sunt planurile de viitor ne vorbește Ionuț Pavel, Office Buildings Manager Palas Iași.
Cum se poziționează United Business Center pe piață la zece ani de la inaugurare?
Cred că o simplă plimbare prin ansamblul Palas poate să răspundă în mare măsură acestei întrebări, pentru că dezvoltarea este cât se poate de reală, vizibilă și palpabilă. Nu vorbim doar despre clădiri ultramoderne, ci despre un concept integrat, care a transformat orașul, l-a înfrumusețat și l-a activat într-o manieră cât se poate de naturală și sustenabilă.
United Business Center (UBC) este ceea ce îi lipsea Iașului, un centru performant de business, de talia celor pe care le găsim în orice oraș dezvoltat din Europa. Acum vorbim despre un pol regional de afaceri și un pilon important din punct de vedere economic, o carte de vizită pentru industria IT a orașului și un spațiu a cărui dinamică a contribuit la atragerea și păstrarea talentelor în Iași.
Câte companii au sediul în United Business Center? Ce înseamnă acest centru de afaceri pentru Iași?
Povestea a început cu inaugurarea clădirii UBC 1, în septembrie 2010, iar primele companii care și-au stabilit sediile aici sunt Endava și Amazon, care au înțeles oportunitatea de a avea un footprint solid în această zonă, foarte atrăgătoare din punct de vedere al forței de muncă. Astăzi, UBC Iași include 7 clădiri de birouri clasa A, cu o suprafață totală de peste 75.000 mp, conectate la toată sinergia de funcțiuni oferită de Palas Iași.
De la 65 de angajați în 2010, atât cât reprezentau echipele celor două companii, astăzi avem peste 8.000 de persoane care lucrează în componenta office a ansamblului Palas. Mai mult de 5.000 sunt doar în domeniul IT, constituind un adevărat centru de talente, care livrează proiecte la nivel mondial. Oportunitățile sunt evidente, mai ales pe măsură ce planurile de creștere ale companiilor au prins avânt, încurajate de consolidarea unei piețe office puternice și competitive la Iași. Prin UBC, compania IULIUS a creat un mecanism de atragere a investițiilor în regiune, cu un impact nu doar la nivel de contribuții economice, ci și privind calitatea vieții per ansamblu. În zece ani, de la o primă clădire de 7.000 mp, brandul UBC a ajuns la 13 clădiri office clasa A la nivel național, cu o suprafață totală închiriabilă de peste 175.000 mp, și alți 112.000 mp în dezvoltare.
United Business Center este parte a primului proiect mixt realizat în România. Cum a schimbat orașul?
O investiție de o astfel de anvergură nu poate fi decât benefică orașelor. UBC face parte din ansamblul Palas Iași, cel mai mare proiect de regenerare urbană din regiune, care, datorită mixului de funcțiuni, oferă o multitudine de soluții pentru o viață mai modernă, mai activă, mai interesantă. Pentru angajații din clădirile de birouri, Palas Iași este locul de muncă, dar și cel în care te relaxezi, îți faci cumpărăturile, te întâlnești cu prietenii sau îți scoți copiii la joacă. Totul este posibil în acest microclimat din centrul orașului, care aduce laolaltă mai multe componente esențiale – business, retail, entertainment -, ce gravitează în jurul unei grădini publice mereu animată.
În mod categoric, Iașul și regiunea Moldovei aveau nevoie de acest proiect, care a avut și are un impact pozitiv asupra vieții locuitorilor. Publicul se identifică cu astfel de proiecte pentru că sunt frumoase, utile și influențează pozitiv viața oamenilor. Pentru angajați, experiența UBC a redefinit percepția privind munca la birou. Și asta pentru că, la finalul zilei, schimbă biroul elegant cu parcul sau cu mall-ul, fără să fie nevoiți să piardă timp în trafic. Mai mult, în orice moment ai la dispoziție parcul să te plimbi, să savurezi o cafea pe terasă și chiar să mergi la concert. La zece ani de la prima inaugurare, clădirile UBC continuă să fie singurele spații office din regiune care oferă echilibrul work – live – play, generând economia de timp pe care angajații actuali o caută. Tot pentru ei avem un program de fidelizare dedicat, care le oferă discounturi de până la 30% la restaurantele, cafenelele, serviciile și brandurile din ansamblul Palas.
Clădirile de birouri din Palas nu sunt doar frumoase și moderne, ci oferă standarde de confort premium. Sunt clădiri verzi, care au fost construite și sunt operate cu respectarea standardelor internaționale privind sustenabilitatea, economia resurselor, eficiența costurilor și confortul. De aceea aici sunt concentrați atât de mulți oameni talentați și creativi. Acei oameni cu inițiativă și implicați, alături de care desfășurăm numeroase acțiuni de impact, cum sunt cele sociale, sportive, de împădurire ori ecologizare și educaționale.
După zece ani de experiență pe piața office, care este viziunea pentru dezvoltarea centrului de afaceri de la Iași?
Cum spuneam, în centrul orașului s-a format o comunitate puternică, care a crescut continuu și a oferit noi și noi oportunități. Prin urmare, extinderea devine o necesitate. Însă, așa cum am făcut și până acum, nu ne dorim simple clădiri de birouri, ci proiecte de regenerare urbană, care să-și aducă aportul în comunitate.
Următorul pas este Palas Campus, o investiție de 120 de milioane de euro în cea mai mare clădire office din România, de 60.000 mp închiriabili. Este un proiect mixt în sine, pentru că include, pe lângă birouri, spații de coworking în aer liber, primele de acest gen din regiune, dar și un nou concept de food market, cu restaurante, cafenele și terase, un hub medical și o zonă de servicii care va încuraja producătorii locali. În același timp, punem în valoare o zonă din proximitatea ansamblului Palas (Sf. Andrei), subdezvoltată la momentul actual, și o deschidem către comunitate. Cum facem asta? Investiția presupune amenajarea unui parc și crearea de conexiuni verzi cu centrul orașului, dar și facilități publice. De asemenea, vom transforma infrastructura de circulație din zonă, cu investiții într-o arteră nouă și modernizarea străzilor existente. În același timp, focusul este pe susținerea mobilității urbane, astfel că vom amenaja peste 650 de metri de piste de ciclism și peste 500 de locuri de parcare pentru biciclete. Cu același scop va fi amenajată și o stație pentru mijloacele de transport în comun, dar și facilități pentru automobilele electrice. Evident, vom avea și o parcare subterană, cu o capacitate de 625 de locuri.
Pentru noi, lucrurile sunt clare. Este nevoie de dezvoltare, de continuarea trendului de creștere pe care Iașul îl are prin industria IT, de un imbold în retenția talentelor locale. Așadar, chiar și dată fiind perioada dificilă, creată de pandemie, întărim oferta de business a orașului și, creăm locuri de muncă – după calculele noastre, aproximativ 1.700 în timpul lucrărilor și peste 5.000 după inaugurarea din 2022. Apoi, vorbim despre un centru – satelit, care va aduce noi contribuții la buget, de peste 1,3 milioane de euro în perioada construcției, la care se adaugă, anual, 700.000 de euro din impozitele pe proprietate, în operare. Practic, facem un „update” hub-ului de creștere economică și regenerare urbană din centrul orașului, care s-a consolidat în ultima decadă în ansamblul Palas Iași.
Carmen Ciulacu, CEO şi Co-fondator, Digital Stack – dezvoltator de cursuri personalizate de IT pentru angajaţi: „Oamenii sunt în centrul activității noastre. Am reușit să redefinim educația în IT din România”
Digital Stack a devenit, încă din 2019 – anul lansării, un partener esențial pentru companiile care își doresc să rămână competitive într-un mediu aflat în