Toata lumea vorbeste despre cum s-a adaptat in perioada pandemiei, insa ar trebui sa vorbim despre ce facem dupa pandemie. Viitorul post-covid pare a deveni un subiect care trebuie luat in considerare, avand in vedere ca se apropie, sa speram, cu pasi repezi. Din martie si pana in prezent s-a dezbatut subiectul lucrului de la birou, de acasa sau hibrid. Am vazut sute de postari pe Linkedin pe aceasta tema, studii conduse in SUA sau Marea Britanie, opinii pe platformele de social media si chiar discutii in interiorul companiei noastre.
Un studiu condus de Tessian al companiilor IT si pozitia lor fata de ideea de a lucra de acasa, de la birou sau hibrid. Dintre cei 2.000 de respondenti (1.000 din SUA si 1.000 din MB) 3 din 4 au afirmat ca viitorul este “remote” sau “hibrid”, iar numai 11% dintre respondenti au afirmat ca isi doresc sa lucreze exclusiv de la birou, dupa pandemie. Aceasta combinatie lucru hibrid ofera angajatilor independenta si flexibilitate. Le ofera posibilitatea de a si adapta modul de lucru in functie de nevoile lor, si este de asemenea modul de lucru catre care vom opta si noi.
Asadar, am inceput sa conturam strategia de a ne intoarce la birou, indiferent de momentul in care se va intampla acest lucru. Parerea noastra este ca la inceputul perioadei de intoarcere la normal, dupa ce vom scapa din contextul izolarii, vor exista doua directii in care se vor indrepta angajatii. Fie se vor readapta greu la viata dinainte de luna martie sau vor lua cu asalt birourile si vor cauta prezenta colegilor. Astfel, noi am inceput sa dezbatem acest subiect la meetingurile managementului SI am luat in calcul feedback-ul primit din partea angajatilor nostri. Decizia noastra a fost sa aplicam un model hibrid, dar cu acelasi interval orar de lucru pentru toti.
Noi in general suntem foarte flexibili, astfel ca vom lua in considerare preferintele fiecarui angajat. Model de lucru hibrid, pentru noi, nu va insemna un numar de zile de a lucra la birou si un alt numar de zile lucram de acasa. Dimpotriva. Noi vom opta pentru libera alegere a fiecarui coleg, pentru a se putea plia pe stilul de viata al fiecaruia. Vor fi colegi care vor dori sa lucreze exclusiv de acasa, care-si vor dori sa lucreze doar o saptamana acasa, care vor dori sa vina numai la birou, s.a.m.d.
Noi vom asigura organizarea sediului astfel incat sa fie loc pentru toti colegii.Acest lucru va insemna o zona permanenta si una de tranzitie. In zona permanenta, vor fi birourile colegilor care vor lucra doar de la birou. Zona de tranzitie va fi conceputa pentru colegii care vor lucra hibrid, unde vor avea un birou la care sa lucreze in zilele de WFO. Colegii care opteaza pentru lucrul exclusiv de acasa, insa, trebuie adusi la birou in momentele cheie precum: Pink Fridays, petrecerea de Craciun, teambuilding, s.a.m.d.
Un alt lucru catre care ar trebui cu totii sa optam ar fi obiceiurile bune adoptate din luna martie, aceste obiceiuri asigura workflow-ul fiecarui angajat si satisfactia lor totodata. Un exemplu de obicei bun ar fi verificarea calendarului inainte de a vorbi cu acea persoana despre task-uri. Un altul ar fi sintetizarea meeting-urilor si sa nu se abata de la obiectivul setat. Si chiar verificarea daca informatiile primite pot fi construite intr-un email sau daca este necesar un meeting.
Vom pune accent, de asemenea, pe integrarea colegilor noi in echipa in primele 3-4 luni. Numarul nostru de angajati s-a dublat in pandemie, dar colegii recrutati nu au reusit sa interactioneze suficient cu echipa, sa simta atmosfera agentiei si sa simta cultura noastra organizationala. Vom incuraja atat colegii noi cat si cei vechi sa vina la birou macar o perioada scurta de timp, cat sa se cunoasca cu toti.
Pentru a facilita comutarea dintre lucrul la birou si cel de acasa, vom incerca sa gasim o solutie astfel incat colegii nostri sa nu vina cu monitoarele dupa ei. Pentru integrare, dupa cum am spus mai sus, vom incerca sa organizam diverse activitati precum game nights, pranz, iesiri in oras, iar atat cei care sunt acasa vor fi invitati. Desi aceste lucruri erau nice-to-have, acum sunt esentiale pentru colegii noi sa cunoasca echipa mai bine. Teambuilding-urile sunt de asemenea foarte utile pentru aceasta parte de integrare a echipei. Chiar daca sunt cazuri in care bugetele sunt mici, chiar si un weekend la Hamak, un gratar sau o excursie in oras (muzee, restaurante, parcuri) sunt binevenite.
Inca din perioada pandemiei noi, cei din Leadership Team ne-am concentrat pe partea de wellness a companiei si vom lua in continuare masuri in directia aceasta. Prin wellness ne referim atat de sanatatea fizica a colegilor nostri cat si existenta unei balante intre viata profesionala si cea personala. Incercam sa fim flexibili cu angajatii nostri, in special cu parintii, astfel incat sa se plieze pe nevoile lor si ale copiilor lor. In aceasta perioada am optat si pentru o serie de workshop-uri bazate pe nutritie, dezvoltare personala dar si exercitii fizice. In urma reintoarcerii la normal vom incerca sa gasim in continuare solutii catre aceste arii.
Ar trebui sa incepem sa ne orientam atentia catre ce facem in perioada post-pandemie, cand ne intoarcem la viata normala. Cum va arata noul “normal”? Acum este momentul ca fiecare companie sa contureze, cu pasi mici, o strategie de intoarcere la munca. Feedback-ul angajatilor cu privire la acest aspect trebuie ascultat si organizatia sa fie mai flexibila si sa puna accent pe reintegrare. Astfel se va observa o crestere in gradul de satisfactie al angajatilor si o imagine mai buna ca angajator.
Carmen Ciulacu, CEO şi Co-fondator, Digital Stack – dezvoltator de cursuri personalizate de IT pentru angajaţi: „Oamenii sunt în centrul activității noastre. Am reușit să redefinim educația în IT din România”
Digital Stack a devenit, încă din 2019 – anul lansării, un partener esențial pentru companiile care își doresc să rămână competitive într-un mediu aflat în