O soluție care ajută managerii de firme mici și mijlocii să nu-și scape banii printre degete
DE UNDE S-A PORNIT
Acum 7 ani, Cristi Bârlădeanu a pornit dezvoltarea de produse digitale pentru alții. „Am făcut asta cu speranța că vom face până la urmă produse proprii. Am lucrat o vreme în paralel, și servicii, și produse proprii, dar nu a mers, sunt mindset-uri diferite”.
„ThinkOut, produsul la care lucrăm, a plecat de la o nevoie proprie”, ne spune Cristi; „ca manager al unei firme mici era necesar să cunosc în detaliu cash flow-ul pe următoarele 3-6 luni, să pot gândi scenarii operaționale.
La acea vreme, foloseam tot felul de spreadsheet-uri în care aveam prinse cheltuieli, venituri prognozate, scenarii defavorabile etc. Ca mine lucra toată lumea, totul întâmplându-se manual, destul de greu de ținut la curent, fără obișnuința reactualizării informațiilor măcar săptămânal”.
Aici se „rupe filmul” la foarte mulți manageri de firme mici și mijlocii, nu au disciplina reactualizării datelor reale măcar o dată pe săptămână. Se trezesc astfel după 3 luni în situații de criză, fără să realizeze de unde au apărut.
Ideea principală la ThinkOut era exact aceasta – să poți adăuga forecast-uri care să te oblige să încarci cât mai des datele reale, să faci update, să nu fii luat prin surprindere de eventualele devieri de la planificare.
PRIMA VARIANTĂ
Varianta inițială a aplicației era dedicată firmelor mici de servicii – firme de IT, companii mici din industrii creative, care nu au sute de facturi lunare, ci numai câteva zeci, cifrele fiind ușor de ținut din scurt. În același timp, era pretabilă și pentru alții – firme de arhitectură, de branding, de servicii high-qualified.
„Acesta a fost MVP-ul, lansat în toamna lui 2016. Feedback-ul a venit foarte repede, și destul de dur: potențialii clienți nu doreau să duplice Excel-urile folosite de ei până atunci cu aplicația noastră – aplicația le complica existența. Atunci am înțeles problema și am modificat produsul, astfel încât valorile actualizate ale plăților și încasărilor să le intre automat în platformă direct din bancă, în flux continuu, să nu își mai bată ei capul cu ele. Dacă aveai un forecast pentru acea categorie de încasări sau cheltuieli, aplicația te ajuta să faci comparația, cât te-ai gândit tu că va fi cifra față de cât a fost în mod real”.
A DOUA VARIANTĂ
Cei de la ThinkOut au început negocierile cu băncile – conectivitatea directă cu contul e o problemă majoră în Europa, implicit și în România, pentru că băncile sunt opace complet, nu au interfețe programabile accesibile public. În SUA poți să îți interconectezi conturile, cardurile, telefonul etc. În Europa ai numai internet și mobile banking oferit de banca ta. Și cam atât.
Cristi Bârlădeanu: „Ne-am întâlnit cu mai multe companii care fac agregare de date financiare, printre care și una pornită din Chișinău, acum incorporată în Toronto. Dezvoltă un fel de roboței care consolidează date de pe internet banking-ul tuturor băncilor, data scraping clasic. Problema apărută a fost că pentru a prelua datele despre tranzacțiile din conturi pe ThinkOut, era nevoie ca utilizatorul să se autentifice cu username-ul și parola sa de internet banking”.
S-au declanșat alte discuții cu băncile, ca ThinkOut să poată face integrări directe, conectare cu softurile băncilor pentru a încărca datele direct. Feedback-ul de la bănci a schimbat din nou produsul: „E frumos ce faceți, dar aveți o nișă prea îngustă, numai antreprenori IT sau creativi, pe când noi avem conturile a sute de mii de IMM-uri, din diverse domenii, cu manageri fără mare pregătire financiară, cărora platforma li se va părea foarte dificil de utilizat. Simplificați-o, făceți-o accesibilă pentru orice antreprenor.”
A TREIA VARIANTĂ
„Ne-am dat seama că trebuie să facem un pas în urmă, spune Cristi – să începem cu o analiză de business hard, simplă, de înțelegere a afacerii.”
Să creeze o variantă care să ajute managerii în primul rând să realizeze ce se întâmplă cu business-ul lor, și abia apoi să dezvolte partea de forecast, automatizată.
„Asta facem acum. Următoarea versiune e un tool de analiză și prognoză de cash flow, cu accentul pe analiză. Îți imporți istoricul bancar pe ultimii ani, practic lista completă de tranzacții, extrasul de cont – noi le organizăm pe categorii.
Alternativa la contabilitatea pe bază de acreditive, la emiterea facturilor, este «cash basis accounting», ce funcționează foarte bine la firmele mai mici. Multe alte țări permit contabilitatea pe cash – știi când ți-au intrat plățile, atunci faci plata la stat, nu mai contează când ai emis sau primit facturile.
Diferența e foarte mare pentru că multe softuri de cash flow existente se înfig în contabilitate, văd exact ce cifre ai introdus (în general din facturi) și îți desenează niște grafice, evoluție, forecast etc. Problema la noi e că există o mare diferență între cum arată un indicator de profit și pierdere (P&L) contabil și cum arată în mod real situația pe cash.
Noi nu ne propunem să facem un tool de vizualizare peste contabilitate, ci ceva complementar sistemului contabil. Noi livrăm un instrument de analiză și predicție, util pentru management, ca să înțeleagă ce se întâmplă cu firma lor acum și în viitor. Nu ne integrăm cu softurile de contabilitate”.
Mai simplu: ca manager, ți-ai creat cont pe platforma ThinkOut, ai conectat toate conturile bancare ale firmei aici, ți se livrează lista de tranzacții, poți interveni la recategorisire dacă vrei (platforma face categorisirea plăților cât mai inteligent, folosind machine learning).
După conectare, poți vizualiza analytics, grafice, vezi ce categorii de cheltuieli cresc, cheltuieli care scad, de unde îți vin veniturile, trenduri etc.
Urmărești datele în timp real pe un dashboard – având conexiunile directe cu banca, cifrele se actualizează instantaneu. Aplicația lucrează numai cu bani reali – cheltuieli sau încasări, vezi și ce bani ai virat la stat, taxe, impozite plătite. Tranzacțiile cash, dacă există, trebuie introduse manual.
Cristi: „Aceasta este «celula stem» a produsului. De aici te poți duce în multe direcții – ce mi-ar plăcea ar fi ca ThinkOut să devină un fel de «Digital Chief Financial Officer».
Pe lângă partea de analiză, partea de prognoză, mai intervine și o a treia, cea de soluții, care, pe de-o parte, să rezulte din integrarea cu instituțiile bancare. Platforma îți poate propune produse bancare în funcție de cum se derulează business-ul tău – dacă deschizi o linie de credit, poți vedea și o prognoză de cash flow, ce modificări apar în condițiile în care accesezi acea linie de credit.”
O SCHIMBARE MAJORĂ PE PIAȚA FINANCIARĂ
Începând din ianuarie, va fi pusă în practică directiva europeană 2015/2366, cunoscută sub numele de PSD2 (Revised Payment Service Directive), care va forța băncile să își deschidă platformele către terți.
Jucătorii bancari vor fi obligați să ofere API-uri pentru integrări cu „third parties”, plecând de la ideea că banii din bancă nu sunt banii băncii, ci banii clienților, și aceștia pot dispune discreționar de fondurile lor. Terții vor putea manevra direct banii din contul clientului – să inițieze plăți, de exemplu – dacă acesta și-a dat acordul și are un contract de servicii cu terțul.
Trei calități ale produsului:
1. Accesibil, ușor de înțeles – întotdeauna trebuie să existe un balans între accesibilitate și acuratețe
2. Beneficiu imediat – utilizatorul are informații relevante din minutul 1 al folosirii.
3. Ieftin, 9€ pe lună – accent pe creștere, volum de date, calibrarea algoritmilor.
„ThinkOut poate fi unul dintre acești terți”, se arată optimist Cristi Bârlădeanu.
Aplicația funcționează bine la firme mici și mijlocii, unde nu există departamente financiar-contabile sau de analiză financiară.
„După această lansare de la finalul anului, efortul nostru de dezvoltare va intra pe partea de predicții, să putem realiza forecast-uri cât mai inteligente”.
Există discuții și cu operatori bancari din Ungaria, care ar putea deveni rampa de lansare europeană a ThinkOut, poate și viitorul tău „CFO digital”.