Publicația industriei TECH regionale

Revoluționarea Educației în Moldova: Inițiativa Clasa Viitorului 

Clasa Viitorului, pinmagazine

Într-o perioadă în care educația globală trece prin transformări profunde, Republica Moldova se alătură acestui val de inovație printr-un proiect ambițios: Centrul Național de Inovații Digitale în Educație, cunoscut sub numele de Future Classroom Lab (FCL). Această inițiativă își propune să revoluționeze peisajul educațional al țării, introducând metode de predare moderne, tehnologii de vârf și un nou mod de gândire în ceea ce privește învățarea.

Transformarea sălilor de clasă în Moldova

Republica Moldova, o țară cu un bogat patrimoniu cultural și istoric, devine acum un punct de referință în educația digitală din Europa de Est. Prin intermediul FCL, sala de clasă tradițională este transformată într-un spațiu dinamic, adaptat nevoilor generațiilor actuale de elevi. Această inițiativă, dezvoltată sub îndrumarea European Schoolnet, are ca scop nu doar modernizarea modului în care sunt predate disciplinele, ci și inspirarea unei noi generații de elevi și profesori să exploreze, să creeze și să inoveze împreună.

Începând cu anul 2017, în Moldova a luat naștere proiectul Future Classroom Lab cu viziunea de a crea spații de învățare unde profesorii și elevii să poată experimenta noile moduri de învățare digitală în 15 școli pilot, iar în 2019, la Universitatea Pedagogică de Stat “Ion Creangă” din Chișinău a fost inaugurat Centrul Național de Inovații Digitale în Educație, care a devenit epicentrul acestei transformări educaționale. Până la momentul de față au fost transformate 123 de școli cu câte un laborator Clasa Viitorului. Scopul principal al FCL-ului a fost să găsească și să implementeze modalități inovatoare de utilizare a tehnologiei în educație, ajutând profesorii să se adapteze la noile cerințe și să îmbunătățească procesul educațional.

Cunoașteți Inițiativa FCL

În contextul educațional moldovenesc, adoptarea cadrului FCL în 123 de școli din întreaga țară marchează un pas esențial în modernizarea educației. Aceste săli de clasă au fost concepute pentru a stimula dezvoltarea intelectuală și creativitatea elevilor, depășind cu mult conceptul tradițional al unei săli de clasă. Prin integrarea tehnologiei de ultimă generație, FCL a reușit să transforme procesul educațional, depășind limitele predării și învățării convenționale. Astfel, pedagogia, tehnologia și designul se întâlnesc într-un mod inovator, oferind elevilor un mediu de învățare în care pot prospera și se pot dezvolta.

Un Hub al Învățării Digitale

Unul dintre elementele centrale ale Centrului Clasa Viitorului este un spațiu dedicat învățării digitale și explorării tehnologiilor emergente. Aici, elevii și profesorii au acces la o varietate de gadgeturi și tehnologii avansate, cum ar fi ochelari VR, roboți educaționali, drone și imprimante 3D. Acestea nu sunt doar instrumente pentru a capta interesul elevilor, ci reprezintă modalități prin care aceștia pot învăța într-un mod interactiv și captivant. În acest laborator, elevii și profesorii colaborează pentru a descoperi noi metode de învățare, transformând lecțiile tradiționale în experiențe memorabile și pline de învățăminte. Datorită partenerilor fideli care au sprijinit această inițiativă, laboratorul a devenit totodată și un centru de testare a celor mai noi tehnologii educaționale, oferind un mediu de învățare unde inovația este la ordinea zilei.

Capacitarea Profesorilor și a Elevilor

În centrul misiunii FCL se află capacitarea cadrelor didactice. Profesorii care participă la programele de formare organizate de Clasa Viitorului sunt echipați cu cunoștințele și abilitățile necesare pentru a integra eficient tehnologia în procesul educațional. Aceștia devin facilitatori ai învățării, ghidând elevii într-o călătorie de explorare și descoperire. Prin intermediul competițiilor naționale și internaționale, cum ar fi FIRST LEGO League, elevii au ocazia să-și dezvolte nu doar competențele digitale, ci și abilitățile de lucru în echipă, rezolvare de probleme și creativitate.

Un exemplu remarcabil al succesului acestei inițiative este echipa ENIGMA din satul Boșcana, Criuleni, Școala „Mihai Stratulat.” Începând din 2020, echipa a participat la First Lego League, obținând rezultate impresionante. Proiectul lor din acest an, „Aqua Disco,” a fost conceput pentru a revitaliza o discotecă veche din sat, transformând-o într-un hub modern și vibrant. Prin utilizarea tehnologiilor futuriste, cum ar fi hologramele, mașinile de baloane și luminile LED sincronizate cu muzica, acești elevi au reușit să creeze o experiență unică pentru comunitatea locală. 

Proiecte Inovatoare și Rezultate Concrete

O altă inițiativă importantă este concursul „Profesorul – Ambasador Digital,” care a avut deja trei ediții. Acesta a fost deschis tuturor profesorilor care predau în instituții de învățământ general din întreaga Republică Moldova, având ca scop integrarea inovațiilor digitale în educația generală. Concursul a încurajat profesorii să implementeze tehnologiile digitale în procesele lor de predare, învățare și evaluare, îmbrățișând abordarea STE(A)M. Cei mai buni profesori, premiați ca Ambasadori Digitali, au avut proiectele lor de predare incluse în portofoliul de resurse al centrului Clasa Viitorului, devenind exemple pentru alți profesori din toată țara.

Învățare prin Tehnologie

După ce profesorii participă la formările Centrului Clasa Viitorului, aceștia revin în sălile lor de clasă pregătiți să inspire o nouă generație de elevi. Prin utilizarea celor mai noi tehnologii educaționale, lecțiile devin mai interactive și mai practice, facilitând o învățare mai profundă. Elevii lucrează împreună pentru a rezolva probleme complexe folosind roboți și VR, dezvoltându-și astfel abilitățile de gândire critică și creativitate. Sălile de clasă adaptate după modelul Clasa Viitorului devin adevărate huburi de creativitate și explorare, pregătindu-i pe elevii moldoveni pentru provocările viitorului.

Împreună în Educație

Transformarea educației în Moldova nu se oprește aici. Clasa Viitorului continuă să fie un far al inovației, ghidând calea către un viitor în care educația digitală joacă un rol central. Această călătorie colectivă spre excelență educațională reprezintă un angajament continuu de a modela viitorul învățării în Moldova, creând o moștenire durabilă și inovatoare în educație. Prin eforturile colaborative ale vizionarilor și educatorilor deopotrivă, Clasa Viitorului demonstrează că educația nu are limite și că frontiera digitală este în continuă expansiune.

Distribuie și tu:

RECOMANDATE

Articole similare

7 ani de #FabLab în Iași

Asociatia Fab Lab Iași sărbătorește 7 ani de la deschiderea primului său spațiu de coworking, timp în care a devenit un catalizator al inovației tehnologice,