PRISM este o platformă utilizabilă de companii de producție, de retail sau de e-commerce, care îmbunătățește managementul stocurilor de produse prin analiza automată a datelor, oferă analize complexe, o prognoză a nivelurilor stocurilor și recomandări privind randamentul financiar al anumitor produse aflate în stoc.
O afacere pornită de câțiva consultanți de la Chișinău
„Suntem o echipă care provine din consultanță în management, unde avem cam 7-8 ani ani vechime”, afirmă Pavel Moraru, co-fondator PRISM și acționar al firmei Spark Research Labs din Chișinău.
Cum s-a gândit la această soluție?
„Pe parcursul anilor de consultanță, observam că tot mai multe companii mici și medii, care nu lucrează cu inventarul, au mari probleme financiare pentru că pierd vânzări din cauza unor lipse de produse din stocuri, sau au bani înghețați în produse care nu au cerere. Stocul era debalansat, era haotic, mai ales la unele firme de retail”.
Au observat mai apoi ca majoritatea managerilor de companii nu cunosc rentabilitatea portofoliului de produse pe care îl au, cât este el de sănătos din punct de vedere financiar.
Tu știi câți bani ai blocați în marfă care nu se vinde?
PRISM are trei module distincte: Panou de indicatori, Modul de Management al stocurilor (previxiuni, recomandări) și Constructor de analitică.
Am observat că majoritatea managerilor de companii de retail nu cunosc rentabilitatea portofoliului de produse pe care îl au în depozit și cât este el de sănătos din punct de vedere financiar.
Există un dashboard pe care se monitorizează anumite riscuri, prin anumiți indicatori, iar persoana responsabilă cu managementul portofoliului poate lua decizii de termen mediu și lung legate de portofoliu în general, vorbim de rotația stocurilor, de eficiența folosirii capitalului de achiziții.
Ce face PRISM
„Am decis prin urmare să dezvoltăm un web application care să aibă funcția de analist, care să lucreze cu data mining, cu big data, cu statistici, care să aibă încorporate elemente de machine learning, astfel încât compania să poată conecta aceasta aplicație la sistemul lor de warehouse management, ERP sau sistem contabil”, ne lămurește Pavel Moraru. Sistemul va prelua datele, va genera analitice și va prezenta recomandări pentru acțiuni viitoare.
„Până acum am reușit să lucrăm cu trei clienți în beta testing – o rețea națională de magazine de scule, un distribuitor local de material de construcții (cu 18.000 de produse), o companie din domeniu construcțiilor din PVC, aluminiu și vând și materiale către alți constructori”.
Au finalizat un program de accelerare la Spherik în Cluj, timp de 4 luni. „Nu am avut o finanțare directă, dar s-au deschis porțile spre unele posibile finanțări, acum suntem în negocieri cu un investitor”, adăugă co-fondatorul PRISM.
„Scopul nostru la Spherik a fost să validăm ideea în afara Republicii Moldova. Până acum am investit banii proprii, este mai mult decât un MVP, putem simula acum aplicația pe un client real, care ne livrează date reale din business”.
Consultanța le mănâncă timpul de dezvoltare a produsului
Acum ei sunt convinși că au rafinat produsul și că ar putea identifica cu mai multă finețe produsele ce nu au randament în politica de stocuri a unei firme.
Pavel Moraru: „Fiind un instrument dedicat companiilor mici și mijlocii, înțelegem că trebuie să lucrăm la modul în care utilizatorul, care nu are cunoștințe profunde legate de lucrul cu datele, percepe valoarea oferită de produs. Sugestiile, indicatorii și vizualizarea informației sunt principalele rezultate pe care le consumă utilizatorul. Capacitatea lui de a folosi ceea ce oferă produsul nostru determină impactul pe care îl are PRISM asupra afacerii clientului. Deci una dintre provocări este să ne asigurăm că utilizatorul poate folosi corect informațiile oferite de produs și că le transformă în cunoștințe iar ulterior în decizii de business cu impact pozitiv”.
Accelerarea de la Spherik a fost utilă în zonă mentoratului, consideră Pavel, au lucrat cu oameni cu mindseturi diferite și au avut acces la persoane care nemijlocit fac sales la produse complexe B2B.
„În acea perioadă am ajustat multe lucruri la produsul nostru”, spune el.
Produsul este un SaaS, dar inițial fondatorii PRISM au o parte de documentare cu clientul, de conectare, analizează cât de mare e problema, caută soluții – asta e partea de consultanță oferită.
Acest lucru însă îi împiedică să scaleze, pentru că activitatea de consultanță le blochează timpul de lucru la produs.
„Nu am stabilit un preț al serviciului, încercam acum să identificăm care ar fi valoarea acceptată de un eventual client”, ne spune Pavel Moraru.
„Analizele noastre sunt mai complexe decât ale concurenței”
Consideră că au în continuare nevoie de finanțare, de la 50.000 euro în sus, pentru a putea dedică mai mult timp produsului, pentru a transforma produsul în „core activity”.
Abordarea de piață a fost în principal de testare a produsului, au lucrat cu un client la care au putut identifica peste 300.000 de euro în capital blocat în stocuri, aproape 10% din capitalul lor rulat în inventar într-un an.
Spark Research Labs se numește firma de consultanță de la Chișinău, iar produsul va fi un spin-off al companiei.
Competiția directă este reprezentată de o companie din Franța, care are în piață un produs destul de asemănător cu PRISM, specializați pe optimizarea inventarului – o firmă care pune foarte mare accent pe calitatea analizelor, pe calitatea datelor pe care le folosește și pe calitatea sugestiilor pe care le dau, folosind o echipă de data scientists.
„Dacă vrem să ne diferențiem, vom folosi un data scientist care să ne ajute să dezvoltăm și această zonă. Mulți concurenți de-ai noștri folosesc termenul de optimizare dar, când te uiți la analizele lor, vezi că sunt mai simpliste decât ceea ce oferim noi”, este de părere Pavel Moraru, co-fondatorul PRISM.