Antreprenorul Dorin Zăgrean – promotor asiduu al mediului online ca instrument indispensabil noilor modele de business și provocărilor pe care acestea le implică – a reușit să implementeze în România, încă din decembrie 2009, sistemul de vânzare online al olandezilor de la Heemskerk, pe un model de business-to-business.
Heemskerk Flowers (www.heemskerkflowers.com) este o companie olandeză cu sediul în Rijnsburg, înființată în 1961 de către familia Heemskerk. În acest moment, compania înregistrează o cifră de afaceri de peste 90 milioane de euro pe an, cu un impresionant portofoliu de clienți în peste 30 de țări din Europa, Orientul Mijlociu, SUA și Canada.
Revenind la compatriotul nostru, pe tot parcursul anului 2010, în pofida reticențelor afișate de către cei mai mulți antreprenori din domeniul floristic, business-ul a câștigat teren dincolo de orice preconizări, cu o cifră de afaceri situată la circa 400.000 euro pe an.
Odată cu creșterea însă, au apărut problemele pe partea logistică, firești oricărui business în faza de expansiune accelerată, ceea ce a dus la desincronizări în rețeaua de livrări, iar apoi la stagnarea cifrei de afaceri. O situație care a durat ”până prin 2012”.
Provocările reale nu au fost date de inovație, în speță de trecerea pe online, ci de crearea echipei. Dimpotrivă, timpul a dovedit că online-ul a fost un atu consistent în depășirea impedimentelor – tehnice și logistice – și în realizarea acelei echipe performante, la care visa Dorin.
După redresare, începând din 2012, vânzările au intrat pe un trend ascendent constant, online-ul dând practic aripi vânzărilor. Încă o dată, scepticii au putut constata cât de mult s-au înșelat, după ce în urmă cu doar trei ani își râdeau în barbă de alergătura lui Dorin. Puțini au putut crede atunci că o mare parte dintre floriștii României ar putea integra atât de repede și de eficace sistemul de aprovizionare online.
”Un lucru e cert: nici floriștii, nici managerii de florării, nu ar fi adoptat această schimbare de paradigmă, dacă nu s-ar fi dovedit eficientă și rentabilă. Sistemul online de aprovizionare le-a oferit posibilitatea de a-și gestiona optim resursele firmei și proiectele. Mai mult, le-a facilitat timpul necesar pentru a se educa în domeniu, pentru a crea și a promova noi trenduri artistice, deoarece floristul este, dincolo de omul de afaceri, un artist”, ne-a precizat Dorin.
Previzibil pentru cei care înțeleg puterea inovației, implementarea și adoptarea tot mai largă a sistemului online a venit cu o serie de beneficii, atât pentru antreprenor, cât și pentru clienții săi, iar astăzi cifra de afaceri ajunge în jurul a două milioane de euro pe an, doar în România. Vorbim de o creștere anuală de circa 30%.
Pornind de la succesul românesc al online-ului în industria floristicii, modelul de afacere s-a extins mai apoi în Ungaria și Bulgaria, iar țările scandinave sunt în plin proces de implementare și dezvoltare.
”Deși concurența este acerbă, sunt mândru că am reușit să construiesc și să cresc acest business, datorită sistemului integrat de care se bucură mediul online: logistică, personal și management-ul acestora. Acum trei ani, prin toate eforturile de a stabiliza business-ul, am ajuns ca România să fie singura țara care nu înregistra niciun client cu întârziere la plată față de firma olandeză, tocmai datorită modelului de business bazat pe sistemul online, pentru care m-am luptat să-l implementez, în ciuda descurajărilor care mi se arătau la tot pasul”, declară Dorin Zăgrean, azi, când toți cei din jur admit că pariul său cu online-ul s-a dovedit nu doar câștigător, ci și printre puținele modele de business adaptate viitorului.
L-am întrebat cum arată industria florilor la noi, comparativ cu alte țări dezvoltate pe acest segment de piață. Ce ne lipsește pentru a fi competitori redutabili?
”Deși ne bucurăm să vedem că pe piața românească în ultimii ani au început să se afirme mulți antreprenori cu viziune și caută să dezvolte într-un mod sănătos acest domeniu, la fel ca în celelalte state europene, piața neagră este, totuși, încă foarte mare și controlează o bună parte din comerțul cu flori în România. Legislația fiscală actuală, chiar dacă pare a fi benefică pentru cei care lucrează legal, este în același timp foarte permisivă pentru traficanții care introduc ilegal marfă în țară și vând fără factură. De asemenea, mentalitatea consumatorului final încurajează direct și indirect această ilegalitate, care nu face altceva decât să defavorizeze pe cei care se zbat deseori să subziste pe piață, lucrând legal, plătind chirii, angajați, taxe la stat etc. ”
Și atunci, ce s-ar putea face mai bine din punct de vedere legislativ, pentru a propulsa industria floristicii?
”Pentru a îngrădi traficul ilegal de flori, cea mai rapidă și eficientă măsură ar fi obligativitatea ca orice neplătitor de TVA din România, care face achiziție intracomunitară, să se înregistreze în scopuri de TVA special pe intracomunitar, fără a mai admite plafonul de 10 000 euro. De asemenea, o altă măsură ar fi reducerea tva-ului la flori la 6%, sau cât mai aproape de această valoare. În acest moment, Olanda are 6% TVA-ul la flori, iar noi 19%. Această diferență face ca piața neagră, care se aprovizionează cu 6% din Olanda, să practice prețuri cu cel puțin 15% față de plătitorul de TVA. În plus, nici nu poate fi controlată, deoarece neplătitorul de TVA, care plătește cei 6% în Olanda, nu este înregistrat și declarat intrastat.”
În acest context, nu e de mirare ce vă va răspunde, dacă-l veți întreba care a fost impedimentul cel mai mare în efortul său de a implementa sistemul online în domeniul floristicii, dincolo de reticența oamenilor.
”Legislația fiscală și lupta fără succes, încă, împotriva pieței negre, a fost și este cel mai mare impediment. Cu mult mai mare decât mentalitatea consumatorilor sau a unor antreprenori”.
Dincolo de toate aceste ”asperități” și inadecvări ale pieței noastre la standardele unui mediu de afaceri competitiv, mesajul optimist care-mi pare că se desprinde din discuția cu Dorin este următorul: inovația și spiritul antreprenorial, atunci când își dau mâna, găsesc cel puțin o formulă câștigătoare. Întotdeauna. Mentalitatea liderului – a aceluia care-și cunoaște precis terenul de desfășurare și armele cele mai potrivite victoriei – găsește în circumstanțele exterioare genul de problemă matematică ce suportă mai multe soluții. Astfel că, într-o lume a posibilităților de inovare la tot pasul, a chicoti în fața celui care încearcă să abordeze diferit o problemă ce pare insurmontabilă, este a-i da, realmente, un ghiont spre linia de sosire.