„Viitorul plăților nu va mai avea nimic de-a face cu plățile”
CEO și fondatorul Antonio Eram se pregătește de noi salturi inovative și este gata să parieze masiv pe cryptocurrencies și tehnologia blockchain
Înființată acum peste 12 ani, NETOPIA este unul dintre cei mai mari furnizori de servicii de procesare de plăți online și mobile de pe piața românească, cu soluțiile wb2sms, Netopia mobilPay și mobilPay Wallet.
Cota de piață la plățile directe prin sms a fost anul trecut de peste 60%. O companie care a inovat continuu, o dată la doi ani a lansat produse creative noi, a avut operațiuni de succes în Mexic, cu aplicația Mobilender și, în ciuda faptului că lucrează cu bani și tranzacționează plăți, se consideră încă o companie tehnologică.
Focusul va fi pe partea de optimizare a plăților
Fondatorul acestei firme și CEO, Antonio Eram (42 de ani), știe că nu este timp de stat pe loc și acum este în căutarea unui investitor care să sprijine dezvoltarea operațiunilor companiei. NETOPIA se pregătește pentru mai multe salturi înainte.
„Am ajuns cel mai mare furnizor de servicii de plăți online de pe piață locală” – ne spune Eram -, „în primul rând având un avantaj dat de inovație.
Continuăm să lucrăm pe această direcție, avem niște idei despre cum am vrea să schimbăm piața de plăți și tot ce se întâmplă în jurul acestei acestei activități și să o aducem în trendul global. Noi, fiind la bază o «tech company», credem că acestea se vor democratiza, iar viitorul lor nu va avea nimic de-a face cu ceea ce știm astăzi despre ele.
Procesul va fi atît de integrat încât ideea de cum se execută o plata ar trebui să iasă din discuție, focusul trecând pe partea de optimizare a tranzacției, cum se pot lua banii rapid și în siguranță, ambele părți fiind mulțumite. ”.
Firma a crescut organic, ajungând acum la peste 10.000 de comercianți care apelează la soluțiile NETOPIA iar anul trecut a tranzacționat peste 7 milioane de plăți, dintre care 4,2 milioane online și vreo 3 milioane prin sms, creșterea fiind de aproximativ 75% în comparație cu 2015.
Cum funcționează mobilPay Wallet
„Optimizare, scurtarea timpilor de procesare, optimizarea flow-lui, din momentul în care se ia decizia de plată până la plata efectivă, acesta este trendul general”, este convins Antonio.
Lansată în martie 2013, aplicația mobilPay Wallet este disponibilă pentru telefoane smart, poate fi descărcată gratuit din Google Play și App Store și poate fi folosită pentru cumpărături în toate hipermarket-urile și supermarket-urile Carrefour, Selgros, Cora, Billa, pentru plata facturilor la utilități, inclusiv întreținerea la blocurile de locuințe, reîncărcarea cartelelor preplătite, plata notei la restaurant sau pentru produse și servicii furnizate de alți comercianți parteneri, online sau offline.
În momentul de față, oricine dorește să cumpere online un produs, îl selectează , îl adaugă în coș și apoi urmează un proces obositor, care durează minute în șir, până ajunge să introducă efectiv datele de card și plata să fie realizată. Este o pierdere de timp enormă. Aici este zona pe care NETOPIA își propune să o optimizeze.
Antonio Eram: „Integrarea în sistem a soluției mobilPay Wallet are avantajul că odată descărcată și instalată aplicația pe smartphone-ul clientului, aceasta permite plăți rapide, in deplină siguranță, scurtând dramatic timpii de achiziție”.
După ce ai pus produsul în coș, apelezi la opțiunea „plătește cu mobilPay Wallet”, poți scana cu telefonul un QR Code care este pe pagina de internet a magazinului online, sau opta pentru o altă metodă, iar plata se execută în timp ce datele relevante pentru comerciant vin de pe un alt canal, nu direct de la cumpărător. Totul e astfel mai optimizat, viteza de plată crescând substanțial.
O aplicație care a eliminat username-ul și parola
„Trendul mondial este de a optimiza”, ne spune CEO-ul NETOPIA. „Noi avem un avantaj că în România nu pornim cu tehnologii vechi, putem pune în piață tehnologii noi în mod direct. Toți vor optimizare, optimizare, optimizare. Este ceva normal și natural. Ai văzut un produs, ai scos banii și ai plătit. Nu mai trebuie ca tu, comerciant, să-ți pierzi clienții datorită faptului că procesul tău este învechit.
Ceea ce facem noi este extraordinar prin faptul că aducem noutăți – de exemplu contul e pe telefon, în telefon am mai multe modalități de plată, este o platformă open care le permite comercianților să le pună la dispoziție clienților finali o metodă alternativă de plată, una extrem de simplă, rapidă și sigură, în același timp.”
NETOPIA și-a propus să fie totul și mai simplu – să elimine chiar și username-ul și parola, aplicația mobilă să facă legătura între produs și informațiile despre client cât mai direct.
Surprinzător – plata offline cu telefonul mobil
Nu a fost suficient, au mai făcut un pas înainte – dacă cu telefonul mobil se poate plăti online, atunci cu telefonul mobil să se poată plăti și offline.
„În momentul de față suntem printre puținele platforme globale ce oferă ambele opțiuni – cu telefonul să poți plăti și online dar și offline, la magazinul clasic. Am integrat toate magazinele Carrefour, Selgros, Cora, Billa, restaurante, public transportation, la această metodă de plata offline cu telefonul mobil”, adaugă Antonio.
Lângă casa de marcat e un sticker cu un QRcode, inscripționat mobilPay – și în loc să plătești cu cardul, ai opțiunea să plătești cu telefonul, pe care trebuie să descarci și să instalezi în prealabil aplicația mobilPay Wallet.
Când bărbații devin foarte activi online
Pe segmente de sex, plătitorii online se împart:
- 62% bărbați
- 38 % femei
În perioada noiembrie-decembrie, când sunt reduceri, promoții și e luna cadourilor, procentul de bărbați ce fac plăți pe net crește la 68%.
Sistemul e simplu – telefonul va citi de pe sticker identificatorul casei, după care NETOPIA conectează tranzacțiile. Există o tranzacție deschisă pe casa respectivă iar cu telefonul mobil este identificată casa, apoi tranzacția Plata se execută automat , casa de marcat primește confirmarea plății, tipărește bonul iar clientul își ia produsul.
„Ca să deschidem operațiuni de payment în SUA ar trebui să luăm o licență în fiecare stat”
Antonio Eram călătorește frecvent în SUA, având și o locuință acolo, dar nu are gânduri de extindere pe piață americană. Penetrarea pieței de plăți din SUA este foarte dificilă, consideră el, americanii având ca moștenire o infrastructură „învechită” – când spune învechită, se referă la faptul că sunt foarte multe conexiuni, mulți playeri conectați șamd. Așa că e mulțumit ca pe piața SUA să desfășoare în exclusivitate operațiuni de networking, mai participă la pitch-uri, sau la acțiuni de „angel investments”.
„Ca să deschidem operațiuni de payment în SUA ar trebui să luăm o licență în fiecare stat, sunt costuri enorme, am cheltui o groază de bani doar ca să ajungem la nivelul de licențiere. Am porni pe un minus foarte mare, înainte de orice altă operațiune”, ne lămurește Antonio.
Cryptocurrencies si tehnologia blockchain – noul pariu al NETOPIA
„În România, pariem masiv pe zona de mobil pay, credem în convergența mobil-web-retail, dorim să accelerăm și să venim cu funcționalități noi în wallet – prima mare modificare va fi de fapt un nou wallet. Iar pe o a doua direcție de lucru – probabil spre sfârșitul anului – o să avem o prezență mult mai mai mare pe zona de cryptocurrency, bitcoin șamd., care este un pariu mai lung al nostru”.
Când se vorbește despre Bitcoin sau celelalte cryptocurrencies, peste zece la număr, lumea se referă în principal la valoare, dar aceasta este numai 10% din ceea ce aduce nou tehnologia blockchain. Se poate vorbi însă despre capacitatea acestei tehnologii de a schimba totul în zona de transport valoare, economy of trust, computational, smart contract șamd.
„Este un mediu care nouă ne place foarte mult, are un potențial fantastic. Blockchainul este de fapt un internet pentru tranzacții de transport valoare și oricine poate să construiască peste el, oricine poate să creeze alte sisteme.
Tehnologia blockchain aș putea spune că este similară cu tehnologia TCP/IP, care stă la fundamentul internetului și ea se situează acum cam pe unde era internetul în ‘94-’95. Vă dați seama ce viitor are”. „Și peste astea se pot construi o infinitate de lucruri “– mai adaugă Antonio Eram. „Noi la asta lucrăm acum, la potențialul pe care îl aduce blockchainul, care poate avea un efect disruptiv masiv în arii în care nu te aștepți. De exemplu smart-contractele ar putea să înlocuiască acum tot ceea ce înseamnă notar, cam tot ce înseamnă contract clasic, așa cum îl cunoaștem acum”.
E-commerce-ul românesc trece la machine learning
Piața de e-commerce românească a făcut niște pași foarte buni și în direcția corectă – crede CEO-ul de la NETOPIA – „dar încă suntem la nivel de clasa a treia, mai avem până terminăm facultatea”.
Plățile electronice s-au adaptat perfect, ele sunt integrate la un nivel similar, dacă nu chiar mai bine, în comparație cu ceea ce se întâmplă în alte părți.
„Aplicația mobilPay Wallet are o abordare unică din punct de vedere conceptual, zona de comerț online românească rămânând un pic în spate, mai mult din cauza faptului că nu avem cunoștințele și poate abilitățile să facem comerț”.
Antonio este optimist în privința viitorului industriei e-commerce din România. A remarcat faptul că se lucrează tot mai mult cu machine learning, pentru a înțelege mai bine consumatorul. Se trece accelerat de la simple asocieri de produse și ofertarea unui utilizator al magazinului online numai pe baza a ceea ce au făcut alți consumatori în jur – metodă care s-a dovedit irelevantă – la asocieri bazate pe profilul utilizatorului.
Bucureștiul face aproape jumătate din plăți
Plățile online în funcție de reședința plătitorului, în 2016, topul primelor patru:
- 42% plăți făcute din București
- 10% plăți făcute din Cluj
- 5% plăți făcute din Brașov
- 5% plăți făcute din Timișoara
„Au început să combine social networking-ul, pentru a realiza oferte de cumpărare personalizate, bazate pe profil, căutări, asocieri. Așa arată comerțul online modern”, încheie Antonio Eram.