Piața de tehnologie nouă (Augmented reality, Virtual reality, Mixed Reality) din România se mișcă încet, dar sigur, spre o dezvoltare durabilă.
Există totuși probleme de adopție din cauza costurilor mari de implementare și a faptului că în genul acesta de proiecte nu există un „return of investment” vizibil. Piață este încă tânăra, dar pe cale de a ajunge la „adolescență”.
Eforturi care vor accelera adaptarea în masă a tehnologiei
Campanii de succes ce folosesc Mixed Reality – Realitatea Virtuală și Realitatea Augmentată se combină – încep să migreze în cadrul marilor companii din Europa și ajung astfel și în România, așa că probabil oamenii de marketing vor realiza că nu este vorba doar de valoarea investiției. MR este o unealtă foarte folositoare pentru a crește notorietatea produsului sau a companiei și creează mai multe niveluri de engagement față de public .
Giganții tehnologiei, Apple și Google, încep să își prioritizeze eforturile în zona de Augmented Reality atât în dezvoltarea de software cât și de hardware (exemplu este iPhone X, ce are integrată funcția de AR). Alături de ei, Facebook, Microsoft și Sony își dezvoltă platforme proprii, cât și „ochelari” de Mixed Reality.
Toate aceste eforturi vor accelera adaptarea în masă a tehnologiei și va deschide un nou ecosistem pentru aplicații și software-uri folositoare în viață de zi cu zi. Așa că ar trebui să ne întrebăm, ca brand, dacă suntem pregătiți să oferim o experiență tehnologica pe așteptările clienților?
Acțiuni cu impact mare, fără bugete spectaculoase
Aici în Londra, unde sunt acum, am observat că brandurile sunt într-o competiție în a folosi cele mai noi tehnologii. Aici lupta pentru consumator/utilizator este foarte mare, așa că fiecare brand sau companie trebuie să iasă în evidență prin inovație tehnologică, prin a oferi un conținut cât mai bogat și captivant care să îmbogățească campania de marketing, dacă vor să ajungă la consumator. Desigur, aici, cei care caută mereu noi moduri de exprimare digitală sunt companiile de lux, care au înțeles să includă în campaniile de promovare și elemente de Mixed Reality.
Privind spre piața din România, cred că este o reală oportunitate pentru companii și agenții să își adjudece rolul de „primii pe piață” care oferă acest conținut de Mixed Reality , lucru care poate avea un mare impact, cu buget nu foarte spectaculos.
Cred că, introducând elemente noi de tehnologie interactivă în reclame tradiționale de outdoor (exemplu: scanează afișul să afli mai mult sau un afiș vorbitor), campaniile pot face utilizatorul să fie activ, preferabil unui privitor pasiv. Cu siguranță toate acestea vor influență la final comportamentul de cumpărare și de retenție al brandului.
Scanezi butoanele de la bordul mașinii și ți se explică funcțiunea lor
Holovis, firma la care lucrez acum în UK, consideră Mixed Reality ca fiind o importantă parte a pieței de Entertainment și Attraction, dar și o componentă apreciată a sectorului Enterprise, care include ramuri că industria Auto, Medicină, Educație și Construcții.
Dezvoltarea IOT (Internet of Things) în care dispozitivele sunt conectate între ele, creeeaza oportunitatea apariției de noi interfețe cu ajutorul Mixed Reality.
Un exemplu este aplicația iGuide, produsă de Holovis, pentru consorțiul Jaguar LandRover, care înlocuiește manualul de utilizare clasic. Aplicația identifică prin scanare butoanele de pe bordul mașinii și arată utilizatorului, cu ajutorul AR, informații despre cum se folosesc.
Barje din secolul al XIX-lea urcă dealul sub ochii tăi
Un alt proiect Holovis, în zona educațională, este aplicația făcută pentru muzeul Foxtron Lock
unde, cu ajutorul AR, am adus la viață o zona de aproximativ 20.000 mp.
Foxtron Lock era locul în care, în secolul al XIX-lea, inginerii britanici au reușit să transporte barje în susul dealului folosind un lift pe un plan înclinat, astfel reușind să eficientizeze munca și costurile de transport.
Astăzi, pentru că tinerii să înțeleagă mai bine acest proces complex, Holovis a creat o experiență în timp real Augmented Reality la scară mare, prin care poți sta pe acel deal și urmări, prin intermediu tabletei sau a telefonului, cum se desfășurau activitățile acum 100 de ani. Vizitatorii pot vedea cu ochii lor drumul barjelor și înțelege exact cum erau transportate, mai ușor decât imaginile și desenele dintr-o carte.
Te dai cu rollercoasterul înainte să urci în el
În Statele Unite, Holovis a creat o aplicație pentru a extinde experiența vizitatorilor la câteva dintre principalele parcuri de distracție – Cedar Fair for Kings Dominion – din Richmond, Virginia
și Cedar Point din Ohio.
Pentru a mulțumi vizitatorii care se plictiseau la coadă, o aplicație a fost creată prin care aceștia puteau să se joace pe cele 5 rollercostere înainte de a se urcă în ele, cu ajutorul unor personaje și mini-jocuri. Astfel, utilizatorii puteau intra într-o echipă, colecta puncte, vizita locații specifice și experimenta personaje și lumi virtuale cu ajutorul AR. La final, numărul de puncte se putea transforma în premii și cadouri.
Aceste tipuri de experiențe în Mixed Reality se vor înmulți
Acestea sunt doar câteva dintre modalitățile prin care interacțiunea utilizatorului cu lumea reală se poate îmbunătăți. Aceste tipuri de experiențe în Mixed reality se vor înmulți, pe măsură ce tot mai mulți utilizatori vor îmbrățișa tehnologia.
Pentru marketeri, această tehnologie reprezintă o posibilitate de a spune noi tipuri de povești și de a crea o legătură profundă cu clienții, care poate fi monetizată mai apoi în diferite moduri.
Realitatea se schimbă, nu stă pe loc.
Carmen Ciulacu, CEO şi Co-fondator, Digital Stack – dezvoltator de cursuri personalizate de IT pentru angajaţi: „Oamenii sunt în centrul activității noastre. Am reușit să redefinim educația în IT din România”
Digital Stack a devenit, încă din 2019 – anul lansării, un partener esențial pentru companiile care își doresc să rămână competitive într-un mediu aflat în