„Dacă nu expunem suficient lucrările, nu încercăm mai mult, nu greșim mai des, nu vom descoperi ce înseamnă să fim mai buni” – Alina Ioana Petrea, Simina Ignat, Co-organizatoare Ladies, Wine & Design Iași
De ce sunt bune comunitățile profesionale
Am putea presupune despre creativi, cei care sunt „cu imaginația la ei acasă”, că nu se pot plictisi vreodată sau că întotdeauna descoperă surse de inspirație noi, fără prea mult efort.
Există cazuri, din fericire, însă pentru a alimenta acest proces există și nevoia unei stimulări constante. Fie ea intelectuală, creativă sau de joacă, experiment sau chiar critică.
Problema (sau, poate, oportunitatea) atunci când creștem și ne formăm într-un mediu creativ încă în curs de dezvoltare, precum orașul Iași, este că ne regăsim de prea puține ori într-un context potrivit pentru competiție constructivă.
Unul din care să putem pleca cu niște învățături și un feedback aplicabil ulterior. De ce?
Pentru că atunci când nu ne expunem suficient, nu încercăm tot mai multe, nu greșim des, nu descoperim ce înseamnă să fim MAI buni. Știm doar ce înseamnă sa fim buni.
În acest context, colaborarea în comunitățile creative poate să reprezinte o bază de creștere și învățare.
Experiența și viziunea unui creativ de orice fel sunt și mai valoroase atunci când sunt împărțite, iar acest lucru e aplicabil atât în bulele creative, cât și la nivel local.
Atunci ne expunem, primim feedback și creștem.
Despre conceptul Ladies, wine & design
În 2016, Jessica Walsh (Art Director & Partener în cadrul agenției Sagmeister & Walsh din New York) pornea un experiment personal de fapte bune pentru cei care n-au fost atât de „buni” cu ea pe parcursul carierei sale în design.
Una dintre aceste fapte bune presupunea o cină în oraș cu una dintre femeile care îi criticau munca în mod public, pe rețele sociale, tocmai pentru a afla motivele din spatele lipsei de susținere față de colegele din industrie.
Totuși, în urma întâlnirii a aflat că totul este în regulă, că acuzele dispăruseră din online și că aprecierile se fac altfel la un pahar de vin.
Așa a ajuns să organizeze întâlniri lunare cu femei art directors, acasă la ea, pentru a discuta pe subiecte concrete ce țin de design, feedback sau creare de noi oportunități, împreună, în ideea construirii unei comunități sub numele de Ladies, Wine & a bit of Design.
Având un impact destul de mare în comunitatea artistică din New York, inițiativa a fost preluată și de alte orașe din Statele Unite și Europa, în același format informal, cu vin și focus pe industriile creative, ajungând în prezent în peste 170 de pins pe mapamond.
În România, conceptul de evenimente Ladies, Wine & Design este prezent în București, Iași, Cluj și Oradea, orașe din care nu lipsesc comunitățile creative nișate.
Ce are de gând Comunitatea Ladies, Wine & Design Iași
În Iași am început evenimentele Ladies, Wine, Design (pe scurt LWD) acum mai bine de un an și jumătate, când am decis să contactăm cafenele, puburi sau baruri pentru întâlnirile lunare alături de femei care activează în domeniul industriilor creative.
Am fost plăcut impresionate să vedem deschiderea lor față de o comunitate care abia prindea contur, colaborările cu unele locații continuând și acum prin sprijinul pe care ni l-au oferit în cadrul altor evenimente.
Așa cum ne-am obișnuit să tot observăm, cea mai calitativă interacțiune cu partenerii se întâmplă de obicei în offline, în cadrul întâlnirilor de networking, iar momentele definitorii în formarea unor comunități sunt tot aici, în afara bulei din online în care am ajuns să locuim.
Chiar și cu femeile care fac parte acum din comunitatea LWD Iași a fost mult mai ușor să comunicăm și să creăm legături în momentul în care am ajuns față în față, în cadrul evenimentelor noastre lunare pe care le-am gândit astfel încât să nu excludem nici o ramură a industriilor creative.
Ne-am întâlnit până acum cu business owners & managers, content marketers, PR managers, manageri de evenimente, designeri UI/UX, specialiști social media, designeri din zona de ilustrație etc.
În continuare vedem efectele pe care le are această comunitate atât asupra membrilor săi, cât și asupra celor care ne urmăresc activitatea.
Artistele care lucrează în design de ilustrație au început să aibă propriile întâlniri, am creat un proiect frumos alături de Wink Public Media, iar pe 19 mai am deschis porțile LWD Iași întregii comunități creative care ne-a însoțit la un pahar de vin în cadrul unei expoziții.
Pentru 2018, mutăm cadrul întâlnirilor în spații ușor neconvenționale, tocmai pentru a implica agențiile de creație și a consolida legăturile offline dintre creativi.
Am avut deja ediții la Grapefruit, Pop Mon Art, iar în urma evenimentului deschis au apărut noi colaborări cărora vrem să le dăm curs cât mai curând. Într-adevăr, ne place să credem că existența unei astfel de comunități este benefică în peisajul ieșean, pentru că tocmai prin existența ei (alături de alte câteva) demonstrăm potențialul creativ al orașului.