Vitacom Electronics, unul dintre cei mai importante electro-retaileri din România a înregistrat afaceri de circa 54 milioane de lei în 2018, în creștere cu 11% față de 2017, iar pentru anul în curs, compania anticipează o nouă creștere de două cifre, mai exact de 14%.
Vânzările retailerului sunt generate în mare parte de rețeaua de magazine fizice, dar retailerul încearcă să profite din plin și de avantajele mediului online.
Rețeaua de magazine Vitacom se extinde la nivel național și este prezentă și în Iași, oraș pe care retailerul îl vede ca fiind unul foarte important în vânzările sale.
Am discutat cu Vasile Vita, fondatorul Vitacom Electronics și ne-a explicat că vede clientul ieșean ca având o afinitate aparte fată de ceea ce înseamnă produse inovatoare, în trend cu așteptările clientului modern.
– Cum a fost anul 2018 pentru Vitacom? Care au fost cele notabile evenimente/repere din 2018?
Am intrat în anul 2018 cu multe obiective, pe care ne bucurăm că am putut să le îndeplinim. La începutul anului, am organizat un training pentru educarea partenerilor în trei dintre cele mai importante orașe ale României.
Am colaborat cu o firmă specializată în domeniul vânzărilor, la care s-a adăugat echipa noastră de marketing, care a oferit sfaturi cu privire la dezvoltarea afacerilor partenerilor.
A urmat apoi conferința CEARC pe care noi o organizăm anual. Anul 2018 a marcat cea de-a 5-a ediție a acesteia, unde au fost prezente peste 300 de persoane. Conferinţa a fost momentul potrivit pentru a anunța și noua identitate a brandului propriu Well, creat în anul 2004.
Un alt eveniment important pentru Vitacom a fost cel al lansării noului site destinat consumatorilor finali și cel al implementării unui nou soft de aprovizionare.
În ultimele luni ale anului, am vizitat împreună cu partenerii noștri fideli sediul unuia dintre cei mai importanți furnizori din Spania.
– Care sunt așteptările Vitacom pentru 2019 în ceea ce privește vânzările/cifra de afaceri?
Evident ne dorim o creștere faţă de anul trecut. Procentul de creștere pe care îl preconizăm de la un an la altul e de aproximativ 15%. În plus, ne dorim o creștere în ceea ce privește numărul clienților din domeniul mentenanță și service și dezvoltarea colaborărilor cu lanțurile de magazine din România și Ungaria.
– Care este ponderea dintre vânzările online și cele offline în cadrul Vitacom și cum vedeți dezvoltarea business-ului în perioada următoare, către ce canal și care ar fi motivația?
Vânzările înregistrate anul trecut au aparținut în proporție de 60% segmentului tradițional, adică cel offline. Încercăm să ne dezvoltăm tot mai mult și pe segmentul online, întrucât putem acoperi un număr mult mai mare de clienți.
Pentru Vitacom, rămâne important și segmentul tradițional, însă ne dorim să echilibrăm situația.
– Care sunt planurile pentru 2019? Aveți în plan investiții noi?
Anul acesta, vom investi într-o nouă platformă online destinată segmentului B2B, din dorința de a ne dezvolta și mai mult relația cu partenerii.
Plănuim o investiție considerabilă în echipamente hardware și software. Departamentul de logistică va fi de asemenea luat în considerare în ceea ce privește punctele în care se va investi anul acesta, întrucât locul de depozitare al produselor va fi mutat într-o altă zonă a Clujului.
În plus, se va achiziționa un dispozitiv pentru măsurarea dimensiunilor produselor din portofoliul Vitacom, care se vor importa în baza de date.
– Vitacom are propriile branduri. Care a fost motivația și cum evoluează în vânzări?
Am dorit să aducem un element de noutate, fapt pentru care am decis să creăm două branduri proprii: Well și Chrome. De-a lungul timpului, Well, brandul care are drept misiune oferirea de produse electronice care asigură un raport calitate-preț corect, a prins mult mai bine la public și continuă să se extindă chiar la nivel internațional.
– Mai aveți în plan să lansați și altele sau doriți să le consolidați poziția celor două deja lansate?
Momentan nu ne dorim să aducem un brand nou pe piață. Ne concentrăm pe dezvoltarea brandului Well, pentru care am și încheiat un proiect de rebranding anul trecut, având drept scop principal creșterea gamei de produse asociate acestui brand. Cu toate acestea, încheiem în mod constant noi parteneriate cu furnizori din diferite țări, pentru a crește portofoliul de produse Vitacom.
– Cum mai arată comerțul electro-IT din România? Care sunt tendințele care dictează piața locală? La ce sunt atenți jucătorii din această piață?
Comerțul electro-IT se află se află în creștere, iar produsele de top par a fi cele asociate telefoniei mobile, fapt pentru care, jucătorii din această piață aduc în portofoliul lor cât mai multe produse din această gamă. În plus, oferirea de suport tehnic pentru achiziționarea produselor dorite din mediul online pare a fi o strategie pe care tot mai mulți electro-retaileri de produse IT par să o fi adoptat.
– În ultimii ani, electro-retailul a tot crescut, cât credeți că se va mai menține această tendință?
Electro-retailul crește considerabil de la un an la altul și această tendință se va menține mulți ani de acum încolo. Motivul principal al acestei creșteri este reprezentat de evoluția puterii de cumpărare a consumatorilor.
– Mai este loc de creștere pe această piață? Care ar fi motivele principale?
Dat fiind faptul că se creează tot mai multe magazine online, piața este în continuă dezvoltare, produsele vechi fiind înlocuite rapid de cele noi. Clienților li se pare mult mai ușor și rapid să comande produsele dorite prin intermediul unor click-uri și să le fie livrată comanda acasă.
– Care sunt principalele provocări ale pieței în acest moment? Cu ce se confruntă retailerii?
Cele mai mari provocări cu care se confruntă retailerii sunt noile magazine online care folosesc drept strategie de penetrare a pieței prețuri foarte reduse. Astfel, clienții nu mai pun accent pe calitatea produselor, ci pe prețul de achiziție al acestora.
– Care sunt principalele orașe ca raport de vânzări la nivel național? Unde se află Iașiul?
Anul trecut, am avut un număr de 8 magazine retail, iar cel situat în Iași s-a situat la mijlocul clasamentului.
– Cum percepeți clientul ieșean? Care sunt preferințele, așteptările sale?
Dată fiind dezvoltarea orașului din ultima perioadă, clientul ieșean se remarcă printr-o afinitate aparte fată de ceea ce înseamnă produse inovatoare, care sunt expuse în spații cât mai voluminoase și aranjate într-un mod atractiv. Tendința clientului ieșean, asemenea oricărui client modern, este aceea de a căuta produse tehnologizate, care pot fi cumpărate la prețuri cât mai accesibile.
– Aveți un magazin în „Capitala Moldovei?” Aveți în plan extinderea în regiune?
Magazinul din Iași reprezintă un punct foarte important pentru vânzările înregistrate de compania noastră, însă momentan ne dorim să investim mai mult în prezența noastră online, scopul principal fiind acela de a menține doar ceea ce am construit până în momentul de față pe segmentul tradițional. În acest sens, avem un reprezentant zonal care se ocupă de vânzările en-gros.