Publicația industriei TECH regionale

HOW TO WEB: Oamenii din spatele unui mare eveniment de tech

HowtoWeb-pinmagazine

Să scrii despre un eveniment tech de o anvergură uriașă, cu peste 2500 de participanți, din pielea unui „outsider”, iată provocarea. Însă cum nouă, celor din comunitatea Fab Lab Iași, ne plac startupurile și începuturile, te invităm la un jurnal de bord, ca efort colectiv de introspecție, după experiența HOW TO WEB 2023.

Cum e să fii organizator How to Web

Am apucat să stau la o poveste scurtă cu Andrei Cojan, parte din echipa de organizare How to Web și Head of Launch Community, imediat după încheierea evenimentului. Până la urmă, a ajuns să fie ca o discuție de mentorat și filosofie, care sper să te inspire și pe tine. Iată ce a ieșit:

Alexandra: Cum te simți acum, la How to Web?

Andrei: E un sentiment foarte mișto, mă simt foarte “hyped” de tot ce se întâmplă aici, evenimentul generează multă energie. Faci lucruri mici care contribuie la un tot mai mare și vezi cum omul din fața ta se bucură de spațiul pe care l-ai creat pentru el. Designul spațiului, comunicarea, grija și deschiderea pe care o avem față de stakeholderi creează, de fapt, atmosfera de la How to Web.

Îți mărturisesc că motivul principal pentru care am venit la How to Web sunteți voi, oamenii din spatele evenimentului. Am simțit dedicarea voastră autentică încă de când ați venit la Fab Lab în vizită. E mare lucru că faceți asta.

Andrei: Serios? Mă bucur să aud asta. Eu am înțeles că sunt trei lucruri de care are nevoie un om ca să fie împlinit, mulțumit. Pe locul trei e contribuția în comunitate – când simți că realmente poți ajuta pe cineva. Sau că poți fi „nice to people that serve you’’. Cred că oricine are nevoie de contribuție, de sens, de „meaning of work”. S-ar putea să mai fie și niște excepții de la regulă, dar sunt puține.

Pe locul doi cred că ar fi relațiile, care pentru mine contează foarte mult. Cu cât crești relațiile mai mult și le dai voie să fie, cu atât mai mult te cresc ele pe tine. Dacă am 10 minute să îți ofer, cum pot să-ți fiu sincer de folos? Uite, de exemplu, conversația noastră adâncește mai mult relația și ne ajută să rezonăm. 

Mai e și învățarea, care e esențială ca proces de creștere. Cel puțin pentru mine, în contextul conferinței. Toate cele trei sunt niște programări umane. Sunt ca niște valori fundamentale care vin în cartea de operare a ființei.

Alexandra: Dacă tot am vorbit de lucruri personale, hai să le corelăm și cu How to Web. Care sunt principiile How to Web? De la ce a pornit How to Web?

Andrei: How to Web se întâmplă de mulți ani, chiar din 2009. Echipa care a pornit povestea a observat că există un gap în spațiul ăsta de antreprenoriat, dar mai ales în zona de tech. De aici, a venit și ideea de a crește cultura antreprenorială si adopția inovației din zona startup-uri.

Erau tot felul de incubatoare, acceleratoare și programe în spațiul ăsta de antreprenoriat pe zona de tech, dar nu era un context care să susțină antreprenorii pe o perioadă lungă de timp. Iar pentru domeniul tech e o provocare mai mare pentru că ei creează produse abstracte cu valoare mai greu de perceput. De aceea, provocarea e ca să găsească un match în lumea reală între soluția lor și o nevoie din piață care să facă produsul sustenabil.

 În momentul în care creezi un produs care lucrează cu idei, e ceva mult mai untouchable. Ca utilizator, te gândești „Parcă aș plăti, dar vreau să-i înțeleg interfața, să apăs pe buton.” Știi? De aceea, e mult mai clunky partea asta de dezvoltare. 

La How to Web avut contextul să vedem asta, alături de antreprenori, founderi, startupuri și programe. Și așa a apărut comunitatea, din dorința asta profundă de a crește cultura antreprenorială și infrastructura. 

De aici vin trei rezultate concrete, de bază.  Pe deoparte, creștem indivizi mult mai compleți, mai echilibrați pentru societate. Pe de altă parte, dacă businessul este de succes, angajează alți oameni și activează economia. Mai mult decât atât, acest business va deveni o resursă care activează soluții și rezolvă o problemă.

Alexandra: Ce crezi că face How to Web să fie diferit de alte evenimente de profil?

Andrei: Nu știu cum e la alte evenimente, dar deschiderea oamenilor care vin la How to Web este foarte mare. Poate că e vorba de designul sau organizarea evenimentului, din procesele de tip Brella pe care le integrăm. Nu știu precis, dar iterăm constant. Anul ăsta am introdus pentru prima dată un proces numit DealFlow. Și asemenea unui startup, iterăm constant și măsurăm răspunsul partipanților. Ce e clar e că oamenii vin foarte deschiși să vorbească unii cu alții.

Lecții de digerat de la speakerii How to Web

Ce mi-a plăcut tare din partea speakerilor e că toți vorbeau din propria experiență din zona de Product Development, Startup, Marketing.  Printre pauzele de socializare, mi-am notat câteva idei de aplicat în practica de business:

  • „Built relationships before you talk with investors” (Sebastian Gabor, Founder Digitail)

Deși pare intuitiv, uneori uităm să relaționăm și să ieșim din bula muncii pe care o dezvoltăm. Până la urmă, orice brand se construiește pe baza relațiilor pe care deja le-a dezvoltat de-a lungul timpului. Și cu cât exersăm anticipat oferirea serviciilor noastre lumii din jur, cu atât ne va fi mai ușor să acționăm când vom activa propriul startup.

  • „Celebrate every moment.”(Sebastian Gabor, Founder Digitail) Cât de des uităm să celebrăm reușitele noastre? Această stare de recunoștință și entuziasm pentru ce a mers e molipsitoare și face bine pentru comunitatea în care ne exercităm activitatea.
  • „When you have people going the same way, that is powerful.” (David Bizer, Director Key Search)

Prezentarea lui David a venit cu o doză maximă de inspirație, în special pentru cei care au un rol de management în companiile lor. Alinierea echipei într-o singură direcție și reluarea periodică a viziunii companiei alături de oamenii tăi se pare că face minuni și aduce claritate în obiectivele comune. 

 Întrebat despre cum putem să creștem nivelul de încredere al clienților în compania noastră, speakerul ne-a lăsat următoarea temă de gândit: „Can we share true example of trust in our company?” Iată ceva de reflectat despre bunele noastre practici la nivel intern.

  • „Failure is taboo.” (Stephanie Musat, Product Manager Warner Bros. Discovery)

Mi-a plăcut la nebunie că Stephanie a tratat subiectul ăsta! Suntem o nație a perfecționiștilor, crescuți și educați să fim performanți. Iar asta nu e rău, doar că uităm adesea să acceptăm că performanța vine din perfecționare, iar perfecționarea vine din greșeli. 

Recomandarea ei către public a fost să începem în companii discuțiile dificile despre Eșec, începând de la leaderii echipelor. 

  • „Killing products is essential to make space for new opportunities”(Stephanie Musat, Product Manager Warner Bros. Discovery)

Cu adaptare pentru contextul fiecăruia, cred că lecția este despre antreprenorii cărora le e greu să spună „STOP” și „NU” ideilor/proiectelor noi care supraîncarcă echipa sau care nu mai funcționează.

L-am rugat și pe Mircea Serediuc, Product Manager SOLO și coworkerul nostru de la Fab Lab Iași, să ne spună ce a învățat de la How to Web: 

„O lecție pe care am învățat-o la HTW este legată de faptul ca trebuie să știi ce să întrebi. Dacă nu citești înainte, nu înveți înainte și te duci cu mintea deschisă ai șanse să primești foarte multe informații de la eveniment, dar pe care să nu știi unde să le pui. Am mers la conferință cu întrebări specifice care mă apasă și am primit înapoi tot întrebări, în loc de răspunsuri. Mi-am pus ședințe de networking cu speakerii, deoarece prezentările lor au fost generale, dar eu voiam povești din frustrările peste care au trecut ei. În anii anteriori mi-era rușine să merg sa vorbesc cu speakerii. Mă gândeam: „Cine sunt eu să le pierd timpul?” pentru că nu știam ce să întreb. După ce am început să muncesc și să mă confrunt cu greutăți, am știut ce să întreb.”

Lumea de startup, mai mult decât business

Mi-a fost suficient să petrec două zile în furnicarul How to Web ca să-mi dau seama de energia formidabilă pe care o investesc startupurile pentru a mișca lucrurile înainte. În idei, relații, procese. Am văzut din nou cum comunicarea smart câștigă tot mai mult teren în business și că, la o adică, toți avem nevoie să ne conectăm profund, atât cât vine vorba de business, dar și în plan personal.

HowtoWeb-pinmagazine

Recunosc, a fost admirabil că o gașcă întreagă de la Fab Lab Iași s-a mobilizat să ajungă la București în același loc, fără să-și planifice asta. Să vă mai spun despre entuziasmul de a replica How to Web la Iași, într-o formă adaptată contextului de aici? 

Mai bine nu. Mai bine să se întâmple. Sau cum am auzit de la cineva de la eveniment, las aici îndemnul ăsta de final: 

„Team up with your people and choose the next roads.”

(Alexandra Ceornei – Community manager Fab Lab)

Distribuie și tu:

START Nominalizări PIN AWARDS 2024!

Industria regională de TECH se pregătește să celebreze o nouă serie de recunoașteri prin Gala PIN AWARDS 2024, care va avea loc joi, 23 mai

RECOMANDATE

Articole similare

George_SmartEU

BCR extinde serviciile pentru antreprenori din George și lansează George SmartEU, o funcționalitate care facilitează accesul la informații despre programele de finanțare din fonduri europene sau naționale

București, 18 aprilie 2024. Banca Comercială Română anunță o nouă extindere a ecosistemului digital George prin lansarea George SmartEU, funcționalitate care facilitează accesul antreprenorilor la informații complete despre programele de finanțare din fonduri europene sau naționale.

FORVIA - Hella - TUIASI

FORVIA HELLA România modernizează un laborator de studiu pentru studenți în Iași 

Furnizorul automotive internațional FORVIA HELLA continuă să sprijine educația în universitățile partenere din România, în orașele în care își desfășoară activitatea. La mai bine de un an de la inaugurarea centrului tehnic de la Iași, compania a finalizat un laborator, spațiu de studiu pentru studenții Facultății de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Tehnice ”Gheorghe Asachi” Iași.

PIN magazine - IT și Pisica lui Schrodinger

Industria IT și pisica lui Schrödinger

În 2024, dacă întrebi 100 de manageri IT cum va arăta piața și tendințele din industrie, vei primi tot atâtea răspunsuri paradoxale precum „pisica lui Schrödinger” – unii vor spune că piața dă semne de revenire, alții vor spune că se fac încă disponibilizări și că există presiuni din partea clienților privitoare la proiectele în derulare. Cu alte cuvinte, din perspectiva unora, în 2024 industria IT își va reveni, ne vom întoarce la birou (mai mult sau mai puțin forțați) încurajați de faptul că se reiau angajările și se deschid proiecte noi.