Publicația industriei TECH regionale

Formula Student în România: o premieră de succes sub egida Universității Tehnice „Gh. Asachi” din Iași

Formula Student în România

Când pasiunea, inovația și determinarea converg, rezultatele sunt adesea remarcabile. Aceasta a fost confirmată prin succesul primei etape a competiției Formula Student, desfășurată în România între 31 iulie și 5 august 2023, la Bacău. Sub patronajul Universității Tehnice „Gh. Asachi” din Iași și în colaborare strânsă cu parteneri precum Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău și Circuitul Speed Park Bacău, evenimentul nu a fost doar o simplă competiție de inginerie auto, ci o celebrare a talentului, ambiției și colaborării. În lumea ingineriei, atingerea standardelor impuse de Germania este o mărturie a excelenței și rigurozității. Astfel, datorită eforturilor susținute, Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iași a reușit să îndeplinească condițiile impuse de Formula Student Germania și să introducă o etapă organizată în România în calendarul internațional Formula Student.

Formula Student în România - pinmagazine

În centrul acestei realizări monumentale se află echipa Universității Tehnice „Gh. Asachi” din Iași, care s-a organizat meticulos sub forma unui comitet executiv. Coordonat de conf. univ. dr. ing. Ciprian Ciofu, comitetul a reunit cadre didactice de la facultățile de Mecanică, IEEIA, AC și CMMI. Această colaborare interdisciplinară a fost esențială pentru a asigura că fiecare aspect al competiției a fost gestionat cu precizie și profesionalism.

Formula Student nu este doar o cursă de monoposturi pe un circuit, ci un campionat al inovației inginerești care oferă studenților o platformă unde cunoștințele teoretice se întâlnesc cu aplicarea practică într-un cadru competitiv. Inițiată pentru prima dată de Society of Automotive Engineers în 1981, Formula Student a evoluat într-o competiție internațională cu participanți din peste 600 de universități. Scopul său este de a dezvolta și oferi o platformă pentru studenții din inginerie, de a experimenta, construi și învăța.

Construirea unui monopost pentru această competiție nu este doar o provocare inginerească, ci și o demonstrație a abilităților multidisciplinare. Pentru a crea un vehicul care să îndeplinească cerințele stricte ale competiției, echipele trebuie să combine expertiza din mai multe domenii ale ingineriei. Monoposturile reflectă o simbioză între componente mecanice și sisteme de control sofisticat, dintre materiale tradiționale și inovatoare și sisteme electrice complexe, toate într-un design care trebuie să respecte anumite cerințe dar trebuie să poarte amprenta generației respective de studenți. Multe dintre aceste componente sunt nu doar proiectate, ci și realizate integral în cadrul universităților pe care echipele le reprezintă. Aceasta nu doar că demonstrează capacitatea studenților de a aplica cunoștințele teoretice într-un context practic, dar și abilitatea lor de a colabora și de a integra cunoștințe din diverse domenii pentru a produce un rezultat final impresionant.

La prima ediție a competiției din România s-au înscris 9 echipe universitare din Islanda, Polonia, Turcia, Moldova și România. Aceasta a evidențiat diversitatea talentului ingineresc, iar printre monoposturile prezente, unul a fost un vehicul electric. Într-un pas îndrăzneț către viitor, echipe din întreaga lume încep să introducă și monoposturi autonome în competiție, în detrimentul monoposturilor pe combustie, demonstrând astfel amploarea inovației și gândirea orientată către viitor pe care competiția o inspiră.

Jurizarea în cadrul competiției a fost realizată de echipe mixte compuse din cadre didactice ale TUIASI și specialiști de la companii de top din domeniul auto, parteneri tradiționali ai TUIASI precum Continental, Vitesco, Phinia, Comoti și alții. Printre acești judecători s-au numărat foști membri ai echipei T.U.Iasi Racing Team, care au participat la această competiție în timpul studenției lor. Ei au adus un nivel suplimentar de experiență și expertiză în procesul de evaluare dar au și empatizat cu emoțiile concurenților având în gând experiența lor similară.

Unul dintre cele mai importante aspecte ale organizării acestei competiții a fost colectarea fondurilor. Cu un buget care a depășit 100.000 de euro, organizarea s-a bazat exclusiv pe sponsorizări. Echipa TUIASI a avut misiunea dificilă, dar esențială, de a convinge companiile din țară de importanța și valoarea unui astfel de eveniment. Prin determinare și viziune, TUIASI a reușit să evidențieze beneficiile pe termen lung ale investiției în această competiție, subliniind experiența inestimabilă pe care studenții o obțin.

Un alt aspect crucial al competiției a fost adaptarea și prelucrarea regulamentului pentru a se potrivi cu specificul local. Competiția Formula Student are două componente care se evaluează la fiecare echipă:

  • Probele statice: Aceasta include evaluarea ingineriei de proiectare, unde echipele trebuie să prezinte și să demonstreze fiabilitatea și siguranța monopostului pentru a primi acceptul participării la probele dinamice de pe circuit; un plan de afaceri, care trebuie să fie viabil și convingător și secțiunea de costuri de fabricație, unde fiecare componentă a monopostului este analizată și justificată din perspectiva costurilor.
  • Probele Dinamice: Monoposturile sunt testate pe circuit, demonstrând nu doar performanța tehnică a vehiculelor, ci și abilitățile de pilotaj ale studenților.

După zile intense de competiție, unde pasiunea, inovația și măiestria tehnică au fost la ordinea zilei, podiumul a fost definitivat cu următoarele echipe triumfătoare:

  • Locul I: Echipa Cerber Motorsport de la Białystok University of Technology, Polonia. Această echipă a demonstrat o combinație impresionantă de inovație tehnică și performanță pe pistă, stabilindu-se ca lideri ai competiției. Un moment de referință al performanței lor a fost proba de accelerație, unde au reușit să atingă viteza de 109 km/h în doar 4,105 secunde pe o distanță de 75 de metri. Această realizare nu doar că subliniază abilitățile tehnice ale echipei, dar și calibrarea precisă și măiestria pilotajului.
  • Locul II: Echipa RU RACING de la Science, Technology & Engineering University from Reykjavík, Islanda. 
  • Locul III: Echipa T.U. IASI RACING de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, România 

Un aspect esențial care a contribuit la buna desfășurare a competiției a fost implicarea voluntarilor. Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași a mobilizat o echipă impresionantă de 20 de profesori și 50 de studenți de la diverse facultăți, care s-au mutat pentru o săptămână la Bacău pentru a asigura buna desfășurare a evenimentului. Acest efectiv a fost completat de alți 25 de studenți voluntari de la Universitatea din Bacău, care s-au alăturat eforturilor și au adus o contribuție semnificativă.

Implicarea, pasiunea și dedicarea voluntarilor studenți au fost exemplare. Ei au fost prezenți la fiecare etapă a competiției, asigurându-se că totul decurge conform planului și oferind suport logistic și tehnic acolo unde a fost necesar. O bună parte din succesul acestei ediții a competiției Formula Student în România li se datorează. Recunoașterea și aprecierea lor sunt esențiale, deoarece fără efortul și angajamentul lor, realizarea unui eveniment de asemenea magnitudine ar fi fost mult mai dificilă.

După zile intense de competiție, unde emoțiile au fost la cote înalte și adrenalina a fost la ordinea zilei, după festivitatea de premiere a venit momentul relaxării și celebrării. Așa cum este specific vieții de student, echipele participante și voluntarii s-au reunit pentru a sărbători succesul competiției. Într-o atmosferă plină de veselie, muzică și dans, toți cei prezenți au avut parte de o petrecere care a durat până în noapte târziu. A fost ocazia perfectă pentru a lega prietenii, a schimba experiențe și a celebra pasiunea comună pentru inginerie și motorsport.

Această petrecere a subliniat nu doar finalul reușit al competiției, ci și spiritul de camaraderie și comunitate care definește Formula Student. A fost un moment de neuitat, care va rămâne în memoria tuturor celor prezenți ca punctul culminant al unei săptămâni pline de realizări.

Evenimentul a atras atenția asupra potențialului României în domeniul ingineriei auto și a subliniat capacitatea țării de a găzdui evenimente de calibru internațional.

Succesul acestei etape a stabilit un precedent și a deschis ușa pentru viitoare ediții ale Formula Student în România. Cu experiența acumulată și cu feedback-ul primit de la echipele participante, organizatorii sunt încrezători că viitoarele ediții vor fi și mai reușite.

Formula Student în România - pinmagazine

Nu putem încheia fără a exprima recunoștința profundă față de sponsorii care au susținut această competiție. Fără sprijinul lor generos și încrederea în potențialul și valoarea acestui eveniment, realizarea unei etape de Formula Student în România ar fi fost un vis îndepărtat. Sponsorii au fost nu doar finanțatori, ci și parteneri, crezând în viziunea și misiunea competiției. Contribuția lor a depășit aspectele financiare, aducând expertiză, resurse și un angajament autentic față de dezvoltarea și promovarea ingineriei în România.

Distribuie și tu:

START Nominalizări PIN AWARDS 2024!

Industria regională de TECH se pregătește să celebreze o nouă serie de recunoașteri prin Gala PIN AWARDS 2024, care va avea loc joi, 23 mai

RECOMANDATE

Articole similare

FORVIA - Hella - TUIASI

FORVIA HELLA România modernizează un laborator de studiu pentru studenți în Iași 

Furnizorul automotive internațional FORVIA HELLA continuă să sprijine educația în universitățile partenere din România, în orașele în care își desfășoară activitatea. La mai bine de un an de la inaugurarea centrului tehnic de la Iași, compania a finalizat un laborator, spațiu de studiu pentru studenții Facultății de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Tehnice ”Gheorghe Asachi” Iași.

PIN magazine - IT și Pisica lui Schrodinger

Industria IT și pisica lui Schrödinger

În 2024, dacă întrebi 100 de manageri IT cum va arăta piața și tendințele din industrie, vei primi tot atâtea răspunsuri paradoxale precum „pisica lui Schrödinger” – unii vor spune că piața dă semne de revenire, alții vor spune că se fac încă disponibilizări și că există presiuni din partea clienților privitoare la proiectele în derulare. Cu alte cuvinte, din perspectiva unora, în 2024 industria IT își va reveni, ne vom întoarce la birou (mai mult sau mai puțin forțați) încurajați de faptul că se reiau angajările și se deschid proiecte noi.