O aplicatie din nisa going out for a drink care isi propune sa-i readuca pe oameni fata in fata, in lumea reala, la o bere
„Eu vreau sa scot lumea din virtual si sa o aduc inapoi in real – si fac asta cu o aplicatie virtuala. Ti se pare ciudat?, imi spune Adi rizind. Sa-i scot pe oameni de la discutiile de pe chat-uri si mess-uri si sa-i aduc fata in fata. Asta doreste aplicatia EinDrink. Acopera o necesitate sociala – aceea de a nu sta singur, pentru ca exista foarte multi oameni singuri, aceea de a nu te instraina de lumea reala”.
Adi Brezulianu are propria firma de IT, Greensoft, si preda antreprenoriat la Universitatea din Iasi. La un curs, le tot spuneam studentilor cum sa devina antreprenori si vorbeam si despre aplicatiile pe mobil si social media. Si s-a ridicat unul si mi-a zis: bine, bine, am tot auzit pe multi vorbind asa, frumos si curgator, dar dvs ati facut ceva practic pe social-media? Si atunci mi-am zis ca, pe linga aplicatiile corporate pe care le faceam pina acum, e o zona pe care trebuie sa gasesc o nevoie neacoperita.
Si a gasit o nisa, definita scurt dar atractiv pentru toata lumea – going out for a drink. Este cel mai comun mod de socializare, cel al barurilor, puburilor, cluburilor, iar cei de la Greensoft se gindeau sa intre pe aceasta nisa cu ceva chiar special.
Si cum mina intinsa care nu spune o poveste nu primeste finantare, deci nu e cumparata, au inceput sa construiasca povestea. Povestea care sa ii lanseze worldwide.
„Am discutat cu marii producatori de bere si softdrinks – isi aminteste Adi Brezulianu – si am propus o halba care, pe fund, avea instalat un sistem de senzori de temperatura, volum si acceleratie, o halba inteligenta si amuzanta, cu care, in crisma, sa faci concursuri diverse cu prietenii pe cifrele date de senzori, care bea mai repede, care are berea mai rece, care bea mai mult si tot asa. Am numit aplicatia EinDrink„.
Dar povestea a fost construita gresit inca de la inceput si nu a cazut in nici un fel pe necesitatile consumatorilor. Mergeau cu halba la tirguri, la prezentari, unde cineva mai curajos le-a spus-o pina la urma foarte direct: aruncati halba la cos! Baietii de la Greensoft erau in soc: dupa 6 luni de munca?
Marii producatori de bauturi au marketingul propriu, sticlele au design special, paharele la fel – nu si-ar fi schimbat nimeni intreaga filosofie vizuala numai de dragul halbelor sau paharelor inteligente de la Greensoft din Iasi, Romania. Ne atasasem de produs si nu mai vedeam defectele – era o lipsa de maturitate, il vedeam ca pe copilul nostru –mi-a luat un an ca sa inteleg ca trebuie sa privesc produsul rece si lucid, fara nici o urma de atasament, spune Adi despre o greseala frecventa in antreprenoriat.
In cele din urma, cu ochii in lacrimi, au aruncat halba la cos.
De la o discutie cu departamentul de marketing de la Coca-Cola, in care li s-a spus ca drumul e corect, marketingul digital este in ascensiune, nisa e bine aleasa, dar totusi sa incerce sa vina cu altceva, au gasit acel altceva: au luat electronica din halba si au trecut-o pe un element removable – pe o bratara. Un efort de inca 6 luni.
Dispozitivul poate fi prins acum cu o bratara elastica de sticla, halba, pahar, de orice alt recipient pentru lichide. Avantajul e ca nu mai ai nevoie sa modifici produsul clientului.
Si de aici incepe marea aventura: In iulie anul acesta au fost selectati de catre ambasada SUA din Romania pentru o intilnire cu Obama. Nu chiar fata in fata, dar destul de aproape: la Invest USA Summit pentru inovatie – o intilnire anuala la care au venit peste 2000 de participanti din toata lumea. Obama a tinut un speech de deschidere in care toti cei prezenti erau invitati sa deschida firme de produse inovative pe pamint american, intr-o relatie win-win.
Dupa conferinta, s-a trecut la partea practica si cei de la Greensoft din Iasi au stat de vorba, oricit au dorit, cu oricine au vrut -de la nivel de secretar, echivalentul american al ministrilor, la guvernatori de state si primari. Scopul: sa deschida compania in statul lor, in orasul lor, si fiecare le prezenta o lista de facilitati. Greensoft s-a decis in cele din urma si are in plan acum sa deschida o companie in Arizona.
„Tot la Washington l-am intilnit pe tipul de la Hollywood, o sa-I zic Mister X deocamdata, – ne spune Adi misterios – un jucator in zona de public relations din lumea actorilor de film – el a venit la noi, a vazut aplicatia si a zis ca el crede in povestea noastra si ne-a aratat cum se face promovarea cu adevarat in States”.
„Ne-a facut o propunere de nerefuzat: eu va ajut sa participati la un eveniment la Hollywood, la o petrecere cu actori de dinainte de premiile Emmy, organizata de mine, in care voi veti fi primadonele. In schimb, deveneam parteneri pe produs in limite ce vor fi negociate”.
Petrecerea a avut loc 3 luni mai tirziu, au venit vedete de film, cei de la Greensoft stateau primii in zona de primire pe covorul rosu (se intimpla in Melrose Place) si faceau poze cu ei la stand, cu brandul EinDrink in spate.
Actorii participa la astfel de evenimente, in care se amesteca intelligent endorsementul generat de Hollywood cu bussinesul IT, in urma unui contract pe care impresarul lor il are cu organizatorul evenimentului. O intilnire fericita cu un personaj ancorat in relatiile din mediul de entertaiment din Los Angeles iti poate garanta un boost de marketing pentru produsul tau pe care, altfel, nu l-ai atnge niciodata.
„Atingi astfel un anumit nivel de awareness, completeaza Adi Brezulianu. Discutiile pe subiect au fost cam 15-20% din timp, am primit in schimb observatii foarte interesante, am fost invitati si la o actrita acasa, am vazut Hollywoodul de dincolo de cortina”.
Acum sint in perioada de redesign si se indreapta spre ceea ce User Experience spune ca trebuie sa fie acest produs. „O sa o facem si reface pina povestea asta incepe sa zboare„.
Au patentat ideea in cele 28 de tari din Uniunea Europeana si acum se pregatesc si pentru SUA.
„Am strins 50,000 de followeri pe twitter dupa actiunea Hollywood. Dar de aici si pina la urmatoarea etapa, cind actorul face download la aplicatie si eventual o si recomanda, e o cale lunga. Mai lunga decit credeam”, ne zice Adi.
Ce face aplicatia EinDrink la acest moment?
- Face integrare de evenimente, in primul rind. In oricare oras ai fi (fara China) vezi evenimentele ce urmeaza sa se intimple pe o raza de 25-30 km in jurul tau in urmatoarele 2-3 luni in fata. Sint promovate evenimente care exista deja pe mediile de socializare locala, evenimente care nu au capacitate mare de promovare. Culegerea si integrarea informatiilor se face prin crawling, in mod automat.
- La fiecare locatie, vezi si oamenii care se afla in vecinatatea ta si care folosesc aceeasi aplicatie. Astfel, ii poti invita la un drink in urmatoarele 10-15 minute. Nu este o aplicatie de dating ci una de socializare. Ne straduim sa aplicam strategia americana a lui keep it simple– inca sintem complicati si sofisticati – dar ideea este sa ajungem la conceptual one click away. Vrea sa vad un eveniment –one click / vreau sa invit pe cineva – tot one click.
- Big data pentru producatorii de bauturi. Cit astepti invitatul folosesti un qrcode de pe bratara si deschizi un joc in care iti pregatesti propriul cocktail virtual. In acest fel, cei de la Greensoft vor sa se asigure ca clientul va sta in aplicatie, prin acest tip de gamification, pina ii vine invitatul. Bratara cu qrcode o va primi de la bar, oferita un anumit producator de bauturi. Daca atasez bratara pe sticla – vad temperatura bauturii, cit am baut, de cite ori am dus paharul la gura etc. – date foarte importante pentru producatori pentru a define profilul consumatorului lor.
Avem deci utilizatorul – restaurantul – producatorul de bauturi. Se inchide cercul, fiecare obtine ceva. Avem deja discutii cu un alt partener intilnit la Washington pentru a crea si un EinDrink non-alcoolic, cu care sa mergem in Orientul Mijlociu. „Nici nu incape discutie, daca vrem sa insemnam ceva, trebuie sa fim globali„, spune Brezulianu si lasa din mina, pe masa, halba prototip, aruncata la cos acum un an, cu care si-au inceput aventura.