Poate vă întrebați, ce legătură are voluntariatul în contextul IT-ului. Ei bine, sper ca în următoarele rânduri să vă pot arăta cum te transformă voluntariatul ca persoană și cum se pliază acest lucru într-o companie de IT.
Pe mine, experiența voluntariatului m-a ajutat și încă mă ajută foarte mult, atât în relațiile cu cei din jur, dar și făcându-mă o persoană mai proactivă și mai bine organizată în comparație cu felul în care eram până să cochetez cu acest mediu.
Pentru că am vrut să văd cum i-a ajutat voluntariatul și pe cei mai experimentați ca mine, am cerut părerea unor Alumni ai organizației din care fac parte și i-am rugat să îmi răspundă la întrebarea următoare: „De ce consideri că este important să angajezi studenți care au făcut voluntariat?”
Câteva persoane s-au dovedit a fi foarte intrigate de această întrebare, așa că voi prezenta unele lucruri esențiale punctate de aceștia:
Alexandru Boghean: Un fost voluntar este proactiv, va aduce în mod voluntar îmbunătățiri. Un student care a făcut voluntariat își deschide două uși
Am avut ocazia să privesc voluntariatul din două perspective: cea de absolvent-voluntar, în căutarea unei oportunități de muncă, și cea de angajator, în căutarea candidaților potriviți pentru diferite roluri. Aș spune că ambele m-au ajutat în analiza ce urmează, însă din puncte de vedere diferite. Pentru a nu porni de la o premisă greșită, voi accentua de la început că este foarte important să existe un echilibru între studiile universitare și voluntariat.
Din păcate, uneori acesta se pierde, cu consecințe nefavorabile carierei. Datorită economiei ce s-a externalizat din ce în ce mai mult în România postdecembristă și unui sistem educațional care a încercat să țină pasul cu schimbările, însă deseori cu ceva întârziere, s-a dezvoltat practic necesitatea de a îmbina cunoștințele tehnice cu cele de comunicare, adaptare și, mai ales, management.
Fie că vorbim de management al unei schimbări, al unui proiect sau al unei echipe, acest termen definește o serie de abilități foarte puțin exploatate în cadrul studiilor formale. Din această perspectivă, un student care a făcut voluntariat, își deschide practic cel puțin 2 uși: una a companiilor care sunt pregătite să angajeze un absolvent fără experiență (dar cu un atu față de ceilalți aplicanți) și cealaltă a companiilor ce își doresc un angajat cu un minimum de experiență, pentru a se asigura de integrarea rapidă a acestuia pe locul de muncă disponibil.
Aș spune că în primul rând, pentru mine, o persoană care a făcut voluntariat este o persoană implicată, o persoană proactivă care, indiferent de rolul pe care l-ar ocupa în cadrul unei organizații, va aduce în mod voluntar îmbunătățiri, lucru extrem de important în contextul unui mediu atât de dinamic.
Un alt avantaj îl oferă abilitățile de comunicare și relaționare, foarte importante în cadrul unei echipe și, de cele mai multe ori, un element cheie ce poate uni sau destabiliza o echipă. O persoană care a făcut voluntariat pentru o perioadă îndelungată, cu siguranță poate demonstra cu ușurință astfel de abilități, minimizând astfel acest risc încă din fază de screening.
Nu în ultimul rând (în funcție de organizație, mă refer aici mai mult la BEST), o astfel de experiență vine la pachet cu acele abilități de management pe care le menționam anterior, la un nivel foarte ridicat, similar funcțiilor de management din cadrul companiilor.
Construirea proiectelor și derularea lor, ținând cont de bugete, advertising, coordonarea resurselor umane și cooperarea internațională, fac dintr-o persoană cu experiență de voluntar, un angajat de tip „key driver” și posibil viitor leader cu capacități de gândire multilaterală și un angajament extrem de ridicat în rolurile în care acesta este alocat.
De aceea, recomand angajarea absolvenților cu experiență în voluntariat, în special în cadrul companiilor cu un mediu dinamic, unde inițiativele angajaților sunt încurajate și aceștia au ocazia să se dezvolte atât pe ei înșiși, cât și departamentul sau organizația din care fac parte. (Alexandru Boghean, o persoană ce nu s-a ferit să accepte provocări din ce în ce mai mari, atât în domeniul voluntariatului, cât și în domeniul profesional, ocupând în momentul de față o poziție cheie într-una din companiile de top din industria rețelelor de telefonie mobile).
Andrei Gheorghiescu: Munca noastră are două componente – relaționare umană și măiestrie tehnică
Dincolo defaptul că «succes» înseamnă lucruri diferite pentru oameni diferiți, eu vreau să bat în altă parte pentru a dovedi că prejudecata înainte menționată e defectă. Gândește-te la un coleg de-al tău pe care îl consideri competent, dar care e foarte frustrat de munca lui. Sunt șanse să-l găsești într-o echipă cu provocări similare.
Gândește-te la tine când ai simțit că ți-e mai greu, sunt șanse mici să nu o fi simțit. Care era cauza frustrării? Era de natură tehnică? Sau de natura umană? Era o problemă în cod? Sau era o problemă cu clientul, colegii, managementul?
Pentru un specialist problemele sunt provocări. Îl stimulează. La fel pe colegii săi care sunt de obicei deschiși să contribuie, fie și numai pentru a stabili cine este mai bun. În schimb, problemele de relaționare umană sunt piedici, îl frustrează aprig. Iar dacă e înconjurat de semeni asemenea lui, șansele sunt că o să se simtă ciudat să abordeze deschis aceste probleme.
Am descoperit de ceva vreme, împreună cu ai mei colegi, că ne facem rău dacă nu înțelegem că munca noastră are cel puțin două componente puternice: relaționare umană și măiestrie tehnică.
Acest adevăr nu e simplu de integrat în specialistul IT modern. Putem însă citi din ce în ce mai multe articole despre asta pe net. Semn bun. De ce să angajezi oameni care au făcut voluntariat!? Sper că sună deja a întrebare retorică.
După cum puteți observa, sunt două perspective diferite asupra aceleași întrebări, însă care au același rezultat și aceeași concluzie. Așadar, dacă doriți să aveți angajați care să nu fie doar „niște specialiști în domeniul lor”, ci persoane care să împartă aceeași viziune cu cea a liderului unei companii, persoane care sunt capabile să își dorească noi
provocări în fiecare zi și îi „cresc” și pe cei din jurul lor în același timp, atunci cred că ați aflat răspunsul la întrebarea „De ce este important să angajezi studenți care au făcut voluntariat?”
Carmen Ciulacu, CEO şi Co-fondator, Digital Stack – dezvoltator de cursuri personalizate de IT pentru angajaţi: „Oamenii sunt în centrul activității noastre. Am reușit să redefinim educația în IT din România”
Digital Stack a devenit, încă din 2019 – anul lansării, un partener esențial pentru companiile care își doresc să rămână competitive într-un mediu aflat în