Autor: Sebastian Capotescu
Conceptul de „third place” (al treilea loc sau spațiul terţiar) este o idee sociologică introdusă de americanul Ray Oldenburg în cartea sa din 1989, „The Great Good Place”.
Primul loc este casa, al doilea este locul de muncă, iar al treilea loc este un spațiu comunitar unde oamenii se pot relaxa, socializa și participa la activități care nu sunt legate de casă sau muncă. Cafenelele, parcurile, bibliotecile sau spațiile de coworking sunt exemple tipice de spaţiu terţiar.
Third Places încurajează oamenii să producă împreună
„Încă de la începutul anilor 2000, spațiile urbane — construite sau neconstruite — dedicate unor activități și scopuri multiple, cum ar fi evenimentele de artă și sociale, au apărut sub acest nume.
Ele au fost rapid instituționalizate ca simboluri ale acceptării, bunătății, libertății și interacțiunii sociale, și joacă adesea un rol important în animarea zonelor urbane sau suburbane și în dezvoltarea unor noi forme ale urbanismului de tranziţie.
Third places au devenit treptat spații de lucru fizice (față în față) care încurajează oamenii să „producă” împreună: coworking, ateliere comune, fab labs, spații comune partajate etc., pentru a stimula inteligența colectivă și un cadru de bunăstare care nu mai este impus.
Între timp, schimbările din spațiile de lucru tradiționale determină companiile să conștientizeze tot mai mult importanța bunăstării angajaților și a echilibrului dintre viața profesională și cea personală.
Model din Sedus Insights no. 18
Ce este Urban Link 15’
În România, la începutul pandemiei, în anul 2020, în acelaşi spirit, am lansat prin Societatea ErgoWork, programul Urban Link 15’ – https://urbanlink15.wordpress.com/.
Urban Link 15′ este o iniţiativă de cercetare şi dezvoltare colaborativă a locurilor de muncă, a comunităţilor de locuire şi a relaţiilor dintre locurile de muncă şi spaţiile de locuit în contextul conceptelor “Hybrid Work” şi “15 Minutes Cities”.
Focalizarea cercetării Urban Link 15’ este asupra relaţiei dintre spaţiile de lucru organizaţionale, spaţiile de locuire şi spaţiile de coworking de proximitate care pot compensa atât nevoia de relaționare profesională, mişcare în aer liber, pe culoare naturale, cât şi necesitatea de dezvoltare a comunităților de locuire.
În contextul căutărilor de parteneriate – colaborări pentru programul Urban Link 15’ la unul din evenimentele de lansare online a programului „New European Bauhaus”, componentă importantă a Pactului Verde European am întâlnit-o pe Ioana Biriş, psiholog mutat în Amsterdam din 2000 şi inițiatoare a mișcării internaționale Nature Desks şi Outdoor Office Day.
Întâlnirea cu Ioana, alături de pregătirile din acea perioadă pentru programul „Timişoara Capitală Europeană a Culturii 2023” au dus la dezvoltarea programului multianual al Societăţii ErgoWork – „Meaning and Fusion of Work”cu accent pe organizarea de evenimente centrate pe marcarea International Outdoor Office Day, evenimente colaborative în parteneriat logistic principal cu grupul Iulius, spaţiul Iulius Gardens din Timişoara, Atos România şi GreenForest.
Astfel, anul 2024 a marcat a treia organizare în parteneriat a International Outdoor Office Day în România, unde s-au alăturat 13 companii chiriaşe United Business Center – Iulius Town, care au organizat lucrul afară, în Iulius Gardens, în data de 19 iunie pentru câteva sute de angajaţi.
Fuziunile dintre muncă, artă, lucrul indoor – outdoor, lucrul în mediul construit şi mediul natural
Evenimentele Meaning and Fusion of Work prilejuite de Outdoor Office Day reunesc şi ateliere de artă cu participarea studenților de la Facultatea de Arte şi Design din Timișoara, expoziția proiectelor Urban Link 15’ şi premierea acestora, instalţiile de artă ale artistului Tajo Iosif, dar şi ateliere yoga şi alte interacţiuni care să pună în evidență fuziunile dintre muncă, artă, lucrul indoor – outdoor, lucrul în mediul construit şi mediul natural şi în general experimentarea locurilor de muncă terțiare în activități cu sens pentru participanți, companii, comunități şi societate în general.
Ce este WEETING – o combinație între walking și meeting
Pe lângă recomandările alăturate pentru conectarea prin munca de birou la natură, Ioana Biriş a dezvoltat parteneriate şi cu alte iniţiative europene care promovează spaţiul de lucru de tip office terţiar în natură.
Astfel, un instrument de întâlniri în mişcare dezvoltat şi promovat sub denumirea de WEETING pleacă de la cartea „Walk Your Meeting” a consultantei olandeze în domeniul schimbării și dezvoltării organizaționale Martine de Vaan.
Cartea „Walk Your Meeting” explorează ideea că întâlnirile pot fi mult mai productive, creative și sănătoase atunci când sunt ținute în mișcare, adică atunci când participanții merg în timp ce discută.
Martine de Vaan prezintă beneficiile acestui tip de întâlniri, care includ îmbunătățirea clarității mentale, creșterea creativității și reducerea stresului, toate acestea contribuind la un mediu de lucru mai eficient și mai plăcut.
Structura de bază a unui weeting are următoarele etape importante:
START – punerea în mişcare
1 – Stabilirea obiectivului, alături de colegi de plimbare se definesc care ar fi rezultatele obținute la sfârșitul plimbării față de care ar fi toții mulțumiți
2 – Scorul interimar, discuțiile sunt efective şi conform planului? Aceasta ar fi întrebarea de control de la jumătatea traseului. Se determină în acest punct care ar trebui să fie cursul discuţiilor pentru ultima jumătate a trseului.
3 – înregistrarea concluziilor, conturează rezultatele şi înregistrează-le sau cel puțin marchează care ar fi următoarea acțiune. Notează sau înregistrează-le vocal în telefon.
SFÂRŞIT – misiune încheiată
Socratic walk
În filosofie, un concept asemănător are o lungă tradiţie întâlnită inclusiv în reprezentările dialogurilor socratice şi practicarea maieuticii.
Metoda este numită şi „Philosophical Walk” sau „Socratic Walk”. O astfel de reprezentare a mai fost pusă în scenă şi ca un drum iniţiatic care ar fi fost parcurs de Socrate alături de discipoli între porţile cetăţii.
Astfel, startul de la poartă este dat de întrebări introspective, mersul până la următoarea poartă este dedicat introspecţiei şi reflecției individuale, în linişte, iar sosirea la următoarea poartă este prilejul de discuţie şi dezbatere între participanţi a temei de reflecţie.
Pornind de aici profesorul Claudiu Mesaroş de la Catedra de Filozofie a Univerşităţii de Vest din Timişoara a elaborat un program de trasee de introspecţie şi dezbatere filozofică şi urbanistică deschis publicului larg, componentă a proiectului Timişoara Capitală Culturală Europeană 2023.
Ce este conceptul BARCAMP
Un alt concept şi metodă potrivită pentru activitatea office în natură poartă denumirea de „BarCamp”. Spre deosebire de un seminar formal tradițional, în cadrul unui BarCamp nu sunt speakeri prestabiliți. Toate subiectele sunt propuse, dezvoltate şi găzduite ca sesiuni de către participanți.
De altfel, în cadrul conceptului, se discută despre contributori şi nu despre participanți. Printre regulile şi principiile importante ale unui BarCamp se numără:
- Comunicarea idei către publicul ţintă
- Creează un canal media de prezentare şi comunicare a BarCamp-ului, pagina social-media sau blog care să funcționeze înaintea întâlnirii, pe parcursul întâlnirii şi după întâlnire.
- Dacă dorești să găzduiești, întreții o sesiune, trebuie să o anunți cel târziu în dimineaţa evenimentului, dar cel mai bine este să o anunți cât mai din timp pe canalul BarCamp-ului.
- Sesiunile vor dura atâta timp cât este necesar, dar nu mai mult de 45 de minute.
- Toți contributorii vor fi invitați să susțină câte o sesiune care poate conţine sitauţii curente ale domeniului discutat, studii de caz, diverse probleme.
- La startul evenimentului va fi o sesiune gazdă în care se vor prezenta toate sesiunile
- Se votează şi se face un clasament a celor mai populare sesiuni şi se alocă spațiile de desfășurare pentru fiecare sesiune
- Se stabilesc concluzii şi acțiuni următoare pentru fiecare sesiune şi pentru BarCamp în general.
În zilele scrierii acestui articol suntem în pregătirea primului BarCamp dedicat mișcării OutdoorOffice care are loc în Helsingborg, Suedia, în 8 şi 9 septembrie, https://www.mybusinesscamp.de/oobc/
În loc de concluzie, adresăm invitația în a fi alături de noi, contributori, în programele collaborative UrbanLink 15’ precum şi Meaning and Fusion of Work, dar şi prin alte inițiative, pentru un prezent şi viitor mai bun şi mai interesant al vieţii, locuirii şi muncii noastre.