C

Cum te poate sprijini comunitatea de startups în a dezvolta un produs de succes

Pentru a putea dezvolta un startup de tehnologie de succes e nevoie de o înțelegere cât mai bună a legăturii dintre un startup, ecosistemul antreprenorial și comunitatea de startups. De asemenea, cunoașterea conceptelor des întâlnite, tool-urilor, framework-urilor, dos & don’ts sau tips & tricks este esențială atunci când dezvolți un produs digital.

Ecosistemul antreprenorial

Un ecosistem antreprenorial este format din fondatori, startup-uri în diferite stadii de dezvoltare și mai multe tipuri de organizații, care interacționează ca un sistem, cu scopul de a forma noi companii. Parcursul unui startup tech depinde de relațiile dintre aceste entități, dar și de cum înțeleg fondatorii cât de utile sunt produsele lor digitale pentru clienții, utilizatorii și industriile pentru care acestea sunt dezvoltate. 

Dintre aceste entități putem enumera instituții de educație sau publice, business-uri existente (startups, IMM-uri, companii mari) sau organizații de suport, talent, profesioniști și sursele de capital sau finanțare. Un ecosistem dezvoltat te poate ajuta pe tine, ca fondator, să îți crești șansele de succes pentru startul  tău, mai ales la început de drum. Într-o comunitate de startups poți găsi nu numai resurse și tool-uri, dar și sprijinul altor fondatori ca tine, care s-au întâlnit, poate, de aceleași probleme în dezvoltarea produsului lor.

Exemplele de succes

Fondatorii aflați la început de drum pot învăța atât din bunele practici, cât și din greșelile pe care cei dinaintea lor le-au făcut. Multe startups eșuează încă din primele luni sau, dacă supraviețuiesc, ajung să fie folosite de un număr cât mai restrâns de utilizatori sau clienți.

De aceea, exemplele de succes ne arată cum se poate trece de majoritatea provocărilor cu care founderii se pot confrunta. Putem învăța multe de la companii locale precum UiPath, startup pornit acum peste 15 ani într-un apartament din București. De asemenea, ne putem uita la parcursul celor de la TypingDNA, Vector Watch, (care a fost apoi achizitionat de Fitbit, la rândul său achiziționat de Google), Smartbill, FintechOS sau, dintre cele recente, Machinations, Neurolabs, Cartloop și Soleadify.

Succesul lor naște alte câteva elemente importante fondatori, precum un network valoros, organizații și programe de suport, media dedicată, public awareness, precedent pentru colaborarea de tip enterprise – startup și surse de capital.

Un network valoros

Un network valoros este reprezentat de fondatori, operatori si experți, care pot porni inițiative sau pot fi mentori, advisers sau investitori în startups. Aici îi putem enumera pe cei de la Deepstash, Start GDPR, Hyperhuman sau UniApply.

Un alt element e reprezentat de companii mari și mai ales corporații care lucrează cu startups. Putem da exemplul celor de la Google, BCR Social Finance și Orange, care sunt și co-organizatori Launch.

Incubatoarele și programele educaționale

O echipa de profesionisti ajută fondatorii în problemele des întâlnite asociate cu dezvoltarea unui startup. Aceștia oferă mentorat, uneori un loc de coworking sau chiar și finanțare. Aici putem vorbi despre pre-acceleratoare, precum Startup Spinner al Rubik Hub sau Step Forward al TechHub Bucharest sau acceleratoare, precum BCR InnovX al celor de la BCR, Orange Fab al celor de la Orange, Commons Accel al Commons, Early Game Accelerator al celor de la Early Game Ventures sau Techcelerator al GapMinder Venture Partners.

Sursele de capital

Sursele de capital pot veni atât din investiții directe, prin investitori privați sau platforme de finanțare de tip Seedblink. Prin investitori privați regăsim business angels (precum TechAngels, Transylvania Angels Network, The Best Never Rest, Growceanu) sau cei de venture capital (Early Game Ventures, Roca X, Venture Growth Partners, Cleverage, GapMinder Venture Partners).

Comunitatea de startups

Așadar, dacă ai un produs digital sau vrei să dezvolți unul, caută o comunitate locală care să te sprijine. Un astfel de exemplu, Launch – comunitatea fondatorilor de startups, unde aplicările sunt deschise mereu. Inițiativă a How to Web, Google for Startups, BCR Social Finance și Orange România, Launch oferă acces gratuit la toate resursele de care ai nevoie pentru a trece de la un produs la un startup de succes: expertiză, experiență, capital și proiecte pilot, precum și un program care îți ghidează eforturile în direcția potrivită. 

Ca membru al Launch, ai acces la întâlniri individuale cu experți sau activități de grup împreună cu ceilalți fondatori, pentru a depăși obstacolele legate de dezvoltarea startup-ului tău. Ai zeci de mentori care te pot ghida în procesul tău, de la companii mari Google, UiPath, Uber, BCR, Orange sau Microsoft, startup-uri în creștere precum FintechOS, TypingDNA, Soleadify, Machinations, Hyperhuman, Pago sau Smartbill sau chiar de la grupuri de investitori precum Seedblink. Te poți alătura comunității Launch oricând, completând formularul lor de pe site.

Lista de companii oferită e doar un început pentru a înțelege cum funcționează ecosistemul antreprenorial local. Odată ce înțelegi cum funcționează fiecare entitate, îți e mai ușor să creezi o strategie de creștere pentru produsul tău. Nu uita că cel mai important, la început de drum, este să experimentezi, să iterezi și să înveți mereu de la o iterație la alta. Și să înveți din greșelile sau succesele altora. Proverbul spune: ”Dacă vrei să mergi repede, du-te singur. Dacă vrei să mergi departe, mergi împreună.”

CategoriesFără categorie

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.