Publicația industriei TECH regionale

Cinci lucruri mai eficace decât banii pentru a crește motivația angajaților

Cinci lucruri mai eficace decât banii - Claudiu Florea - pinmagazine

Este dificil să rămâi motivat la muncă pe termen lung. În anumite privințe, scăderea motivației este inevitabilă

Claudiu Florea

Consultant în creativitate și inovație

Cercetările privind stările de flux sugerează că oamenii sunt foarte motivați atunci când există un echilibru perfect între abilitățile pe care le au și cerințele postului. 

Se presupune pe scară largă că banii sunt motivația supremă pentru a avea o performanță mai bună. Salariul este văzut ca sursa satisfacției în muncă. 

Da, banii contează. De multe ori sunt motivul pentru care oamenii îți schimbă locul de muncă. Recompensa financiară poate funcționa pentru o perioadă de timp, dar nu poate fi susținută pe termen lung. 

Este puțin probabil ca angajații să obțină satisfacție la locul de muncă dacă sunt motivați exclusiv de grila de salarizare bună oferită de companie. 

Banii nu sunt singurul lucru care ține oamenii IT motivați să rămână într-un job sau proiect. Există și alte elemente care joacă un rol important în creșterea motivației de a lucra. Unii factori, alții decât banii, te obligă să lucrezi mai bine și să produci cele mai bune rezultate. 

O legătură slabă între salariu și satisfacția în muncă

Potrivit unei meta-analize realizate la nivelul industriei de IT din țările baltice, se raportează că există o legătură slabă între salariu și satisfacția în muncă. Acest lucru ne face să ne întrebăm ce elemente joacă un rol semnificativ în motivare, dacă nu banii.

Concluziile cercetărilor spun că există cinci lucruri esențiale care servesc ca motivatori mai importanți decât banii:

  1. Învățarea de noi tehnologii

Ca angajat, nu te poți aștepta să rămâi la același nivel, fără nicio perspectivă de dezvoltare și să te bucuri în continuare de ceea ce faci. Asta inițiază stagnarea. 

Pentru o creștere la nivel personal și profesional, trebuie să rămânem în bucla ciclului de învățare. Dorința de a deveni o versiune mai bună a ceea ce ești astăzi poate fi o motivație intensă. 

Acest lucru poate fi realizat atunci când ești dispus să testezi ape noi și să te bucuri de progresul domeniului în care lucrezi.

Industria tehnologiei informației este în continuă evoluție. În fiecare an se fac noi progrese, iar echipamentele și software-ul se actualizează în consecință. Există mai multe subspecialități introduse acum în industrie și oportunități de a le aprofunda și a te dezvolta. Zelul de a învăța mai multe și de a dobândi abilități în tehnologii noi poate fi o motivație puternică.

Asta permite o dezvoltare extraordinară a personalului, cât și a carierei lor. Adaugă experiență valoroasă realizărilor tale profesionale. 

A rămâne în aceeași poziție cu un set similar de îndatoriri care trebuie îndeplinite în fiecare zi poate deveni plictisitor după ceva timp, în ciuda faptului că ești plătit foarte bine pentru job.

A avea un loc de muncă care oferă o experiență de învățare mai bună este mai atractiv. Odată cu oportunitatea de a te angaja în noi tehnologii, nivelul de satisfacție în muncă este crescut. 

Acest lucru este important să fie recunoscut și de către companii. Este nevoie ca acestea să aibă o strategie de învățare continuă a personalului, care să conțină cursuri și programe de formare care să permită angajaților să-și perfecționeze abilitățile și să învețe tehnologii mai noi.

Beneficiile sunt în ambele direcții: angajatul va rămâne motivat, iar compania își va putea păstra competența.

  1. Autonomia

Ceea ce este mai important este să le oferi membrilor echipei tale o anumită libertate. Nu le microgestiona fiecare pas, fiecare task.

Oferă-le puțin spațiu pentru a-și găsi propria bază în proiect. Lasă-i să testeze lucruri și să exploreze posibilitățile. 

S-ar putea la fel de bine să fii surprins de ce soluții incredibile îți vor putea oferi. Dacă ai angajați care primesc salarii mari, dar nu le oferi spațiu de experimentare din cauza potențialului de lucru limitat, nu-ți vor furniza multe rezultate productive sau soluții eficiente.

Abordarea aceasta le va crește în mod extensiv motivația și va duce la creșterea nivelul de satisfacție. Domeniul Tehnologiei Informației se referă la inovație. Concurența crește într-un ritm surprinzător. 

Dacă o companie dorește să-și păstreze avantajul competitiv, trebuie să aibă angajați motivați, care să ajute compania să își păstreze poziția distinctă pe piață.

  1. Mobilitate pe verticală

Companiile și firmele trebuie să le arate angajaților creșterea potențială pe care o vor putea realiza pe baza performanței lor. 

Acest lucru poate servi ca un motiv de motivare foarte puternic pentru angajați de a performa mai bine și pentru a-și îmbunătăți abilitățile și pentru a produce rezultate optime.

Mobilitatea ascendentă indică scara carierei pe care angajații o pot urca în cadrul unei organizații. Este posibil ca oamenii să performeze cu mai mult zel și entuziasm într-o organizație care oferă un spațiu mai bun pentru dezvoltarea carierei în comparație cu o organizație care nu oferă o creștere substanțială. În organizațiile cu mobilitate ascendentă limitată, rata de rotație a angajaților este ridicată.

  1. Recunoaştere

Acesta este un element care tinde să producă rezultate mai bune decât beneficiile bănești și motivează angajatul să lucreze cu mai multă dedicare. 

Construiește loialitatea organizațională și crește satisfacția în muncă. 

Recunoașterea permite angajaților să știe că munca lor este recunoscută și apreciată.

Mai mult decât atât, stimulează, de asemenea, o competiție sănătoasă în rândul echipei în care fiecare angajat tânjește după recunoaștere formală. Recunoașterea poate veni sub diverse forme, specifice culturii fiecărei companii.

Recunoașterea formală oferă tuturor membrilor o șansă egală și corectă de a concura între ei și de a atinge obiective pentru a fi recunoscuți. Acest lucru servește la promovarea energiei pozitive a muncii în firmă și la motivarea tuturor să performeze cât mai bine.

  1. Să fii parte din luarea deciziilor

Dacă firmele doresc să crească productivitatea angajaților lor, trebuie să-i trateze ca active valoroase ale companiei. 

Trebuie să-i facă să se simtă apreciați. 

Includerea oamenilor lor în procesul de luare a deciziilor poate fi un motiv de motivare uriaș. Întărește loialitate pe termen lung a angajaților și potențează nivelul de satisfacție.

Atunci când angajații sunt implicați în procesul de luare a deciziilor, se simt mai conectați cu obiectivele organizației. 

Asta îi face să se considere suficient de importanți pentru ca firma să le respecte opinia și contribuția. Când li se încredințează responsabilitatea, ei sunt motivați să se dovedească că sunt suficient de capabili. 

Un astfel de tip de motivație nu poate fi atins prin simpla oferire de beneficii bănești.

Cum aflu nevoile oamenilor cu care lucrez?

Ca manager eu știu ce vreau să obțin de la echipă, dar cum știu care sunt nevoile oamenilor care-mi raportează direct?

Cea mai eficientă abordare pe care eu o utilizez, este de a juca rolul detectivului. În timpul întâlnirilor 1 la 1, încerc să aflu ce anume îi motivează și ce anume își doresc de la locul de muncă.

Recent, într-una din întâlniri cu unul dintre membrii echipei, cu dificultăți în a-și atinge obiectivele pe termen mediu, mi-a solicitat sprijinul pentru a înțelege ce anume ar putea îmbunătăți pentru a-și crește performanțele. 

Investigând cu accent pe comportament, am constat că în loc să-și canalizeze eforturile pe procesul de descoperire a nevoilor clientului și a încerca să rafineze abordarea pentru a afla nevoia reală, el se gândea doar la bonusul pe care îl putea obține în urma încheierii cu succes a vânzării.

Presiunea pe rezultatul financiar îl făcea neatent la descoperirea nevoilor clienților, iar asta avea impact negativ asupra ratei de închidere a tranzacțiilor.  Am făcut conștient de erorile pe care le face și am căzut de acord că are nevoie de ajutor de la un coleg senior pentru a face focus pe procesul de descoperire a nevoilor, astfel încât soluțiile oferite clienților să fie satisfăcătoare. 

După o lună de lucru cu atenție și intenție, cu focus pe abordare și îmbunătățirea procesului, ratele lui de închidere au crescut cu 150%, ceea a avut drept consecință și creșterea veniturilor personale din îndeplinirea obiectivelor. 

Prin implicarea directă în clarificarea nevoilor și a abordării eronate a clienților, colegul meu a fost motivat să se concentreze pe rafinarea procesului de bază, cu consecințe directe asupra veniturilor sale.

Ca angajat, trebuie să cauți oportunități care nu oferă doar pachete salariale mai bune. Trebuie să găsești și un loc care să ofere acești factori motivatori. Acesta este singurul mod în care poți câștiga satisfacție la locul de muncă și poți performa la potențialul maxim.

Care sunt obiectivele celor ce vor să se angajeze la voi?

În timpul interviului de angajare, angajatorii ar trebui să afle care sunt obiectivele prospecților. Dacă sunt angajați, cereti-le să-și enumere atât obiectivele personale, cât și pe cele profesionale.

Pregătiți-vă manageri și team leader-ii să lucreze cu ei la atingerea acestor obiective. Pentru a avea o relație de lucru sănătoasă, este necesar să le permiteți angajaților să-și împlinească atât obiectivele de carieră, cât și pe cele personale. 

Când ambele seturi de obiective sunt îndeplinite, crește posibilitatea ca oamenii să rămână mai mult timp în companie, pe măsură ce-și împlinesc nevoia de auto actualizare.

Distribuie și tu:

START Nominalizări PIN AWARDS 2024!

Industria regională de TECH se pregătește să celebreze o nouă serie de recunoașteri prin Gala PIN AWARDS 2024, care va avea loc joi, 23 mai

RECOMANDATE

Articole similare

FORVIA - Hella - TUIASI

FORVIA HELLA România modernizează un laborator de studiu pentru studenți în Iași 

Furnizorul automotive internațional FORVIA HELLA continuă să sprijine educația în universitățile partenere din România, în orașele în care își desfășoară activitatea. La mai bine de un an de la inaugurarea centrului tehnic de la Iași, compania a finalizat un laborator, spațiu de studiu pentru studenții Facultății de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației din cadrul Universității Tehnice ”Gheorghe Asachi” Iași.

PIN magazine - IT și Pisica lui Schrodinger

Industria IT și pisica lui Schrödinger

În 2024, dacă întrebi 100 de manageri IT cum va arăta piața și tendințele din industrie, vei primi tot atâtea răspunsuri paradoxale precum „pisica lui Schrödinger” – unii vor spune că piața dă semne de revenire, alții vor spune că se fac încă disponibilizări și că există presiuni din partea clienților privitoare la proiectele în derulare. Cu alte cuvinte, din perspectiva unora, în 2024 industria IT își va reveni, ne vom întoarce la birou (mai mult sau mai puțin forțați) încurajați de faptul că se reiau angajările și se deschid proiecte noi.