Articol scris de Cristina Petrache
Dacă realitatea din jur vă plictisește, puteți evada în realități mixte, e propunerea unui startup care transformă clădirile în personaje vorbitoare sau „plantează“ statui sau tablouri în peisajul urban, dar în realitatea augmentată. Sună complicat?
Fondatorii startup-ului ArtLink, un ieșean de 28 de ani, care predă la Facultatea de Informatică laboratoare în cadrul cursului „Introducere în realități mixte“ și un bucureștean, doctor în arte, realizează galerii de artă virtuale sau oferă soluții educative sau pentru obiective turistice inovative și interactive cu ajutorul realității augmentate, de exemplu.
Ce face Artlink?
„ArtLink este o platformă care facilitează artiștilor și oamenilor din zona culturală să apară în zona imersivă, să experimenteze cu tehnologii precum Realitatea Augmentată și, în general, cu New Media. În acest moment avem tracțiune, avem artiști care fac lucruri, avem parteneri, doar că vrem să ne extindem spre experiențe noi, mai complete, mai active. Vrem să legăm tot mai multe parteneriate în care să aducem genul ăsta de artă la cât mai mulți oameni“, a sintetizat ieșeanul Dragoș Silion, co-fondator ArtLink.
Concret, după instalarea aplicației Artlink, utilizatorii pot începe navigarea în realitatea augmentată. Dacă în cazul unui cod QR utilizatorul ar fi trebuit să încadreze acel cod într-un chenar de pe ecranul smartphonului, în cazul ArtLink telefonul poate fi îndreptat spre un obiect, sau spre o clădire, explică Dragoș Silion:
„De obicei ai niște componente fizice. De exemplu, vrei să scanezi o clădire, cum e Palatul Culturii, sau o statuie. Folosind aplicația noastră, o scanezi și acolo începe zona interactivă. De exemplu, statuia respectivă prinde viață, iese de pe soclu și vorbește cu tine prin intermediul telefonului. Sau alte obiecte din jur pot să prindă viață. Acum, depinde de fiecare artist care le creează. Poate să fie o experiență care trebuie să te schimbe, sau e ceva social, sau e un mesaj în spate, poate fi ceva turistic sau istoric, dar în principiu proiectele se referă la înțelegerea mediului din jur“.
Ce înseamnă Realitate Augmentată, Realitate Virtuală și XR?
● Realitatea augmentata este atunci când adaugi un strat digital asupra realității fizice, de obicei prin intermediul telefonului mobil sau al unor ochelari speciali.
● Realitate Virtuală e atunci când îți pui o cască și toată realitatea ta e înlocuită complet.
● XR, x-ul ăla e ca în matematică, pentru că le înlocuiește pe toate. E doar un termen care le înglobează pe toate. De exemplu, Apple urmează să lanseze un headset care printre altele are un buton – când îl învârți, ești în modul de Realitate Augmentată, iar când dai din nou din buton, ești în Realitatea Virtuală. Poți să te duci dintr-o zonă în alta foarte ușor, pe același device, acesta ar fi XR. Ca experiență, dacă îți pui o cască, în realitatea augmentată vezi în continuare lumea din jurul tău, așa cum este ea, și doar un anumit obiect, să zicem, e ca un tablou plutitor. Dacă dai de buton, e ca și cum brusc se stinge lumina și e înlocuită de o altă realitate.
Cei doi parteneri ArtLink au primit imediat propuneri din diverse domenii de activitate. Au avut câteva colaborări cu instituții artistice, galerii, festivaluri, conferințe.
Ce proiecte au avut până acum
„Am colaborat și cu cei de la Galeria Artep de aici, și cu Centrul de Teatru Educațional Replika. Împreună cu aceștia am lucrat la o piesă în 5 acte de teatru radiofonic numită «Reporter Special».
Pentru fiecare am creat câte o dioramă 3D animată care să amplifice impactul scenelor. Piesa urmărește explorarea vieții citadine bucureștene aflate constant sub presiunea mesajelor alarmiste transmise de social media.
Publicul urmărește fiecare moment al acțiunii în cate o locație simbolică din centrul capitalei, de la Piața Sf. Gheorghe, la Lupoaică. «Veșnicia este circulară. Ca rondul de la Sf. Gheorghe». Aceasta este acum accesibilă din orice locație, oricui are aplicația.
Pe zona de jocuri pot fi jocuri de cărți care prind viață când sunt scanate“, a enumerat fondatorul ArtLink. Iar modurile în care realitățile mixte, augmentată sau virtuală, ne pot relaxa sau ne pot informa, sunt mai multe chiar decât am putea crede.
Poți proba cum ar arăta anumite plante exotice la tine în apartament, a mai exemplificat Dragoș Silion un tip de proiect care i-a fost propus. Sau ar putea reprezenta un ajutor la cumpărături le online.
Artlink – un instrument foarte util pentru educație
Antreprenorul ieșean spune însă că el și partenerul său de startup, Bogdan Topârceanu, care este doctor în arte și care predă desen unor copii din școli private din București, se axează totuși, mai mult pe zone artistice, educative sau turistice.
„Pe zona educativă ajutăm alte business-uri, din educație, care vor de exemplu să facă fișe augmentate pentru copii, unde copiii pot să rezolve problemele și apoi scanează foaia ca să vadă răspunsul. Sau scanează foaia și văd o animație și aud o voce care îți explică cerința.
Practic, în educație, mai ales pentru copii, are efectul paradoxal de a-i scoate din zona digital și de a-i face să aprecieze mai mult materialele printate. Colaborăm cu un alt start-up aflat tot la început, KidKit, care vinde materiale de acestea educative în marile magazine online, colaborăm și cu școli private din București“, spune Dragoș Silion.
Pe Elefant.ro, „Jocul educativ 3,2,1, ZERO – O aventura spațială“ – rodul colaborării dintre KidKit și Artlink, se vinde cu 90 de lei și constă și este descris astfel: „Fișe de activități care prind viață prin tehnologie și pe care cei mici le rezolvă singuri. Pe bune! De la citit cerințe, la verificat și învățat, cei mici nu mai au nevoie de ajutor. Cerințe citite prin voiceover, autoevaluare prin realitate augmentată“.
Prin intermediul realității augmentate, cei mici sunt transportați în spațiul cosmic cu ajutorul a 30 de fișe de activități. În plus, jocul conține un poster „în care racheta decolează chiar lângă tine, traversează spațiul cosmic și aterizează pe suprafața planetei Marte prin realitate augmentată.
Scanând posterul cu telefonul, explorarea spațială devine posibilă în realitate augmentată“, iar „scanând cu telefonul codul QR de pe poster, poți asculta povestea a doi copii aventuroși și curioși care pleacă într-o aventură spațială“. Cu povești transpuse în realitatea augmentată, elevii au de rezolvat diverse probleme.
O colaborare cu un artist canadian, „care era pasionat de estetica horror“, s-a încheiat cu lansarea de Halloween a unui „plic cu poze bântuite“, cum spune Dragoș, fondatorul startup-ului care poate transforma o stradă banală din orice oraș într-un parc de distracții, într-o poveste sau galerie de muzeu.