Îți permite să rezolvi probleme destul de rapid, te invită la creativitate și îți dă o satisfacție imediată, Catrinel Hagivreta, CEO & Co-founder, MEDIjobs România
Catrinel este Co-Fondator și CEO al platformei MEDIjobs – prima platforma digitală din România dedicată exclusiv recrutării medicale. Are o experiență de peste 8 ani în management medical și este unul din membrii fondatori ai școlii de management dentar ADOM România.
Întotdeauna am avut interes pentru matematică și informatică, și am ales informatica inclusiv că materie la bacalaureat.
Pentru mine, materiile exacte aveau sens – raționale, probabil pentru că acesta este și modul în care gândesc.
Cu alte cuvinte, cred m-am apropiat de tehnologie pentru că mi-a fost mai ușor și mi-a plăcut.
Cum alegi?
Am discutat de curând cu un chirurg cardiovascular pe care l-am întrebat cum s-a hotărât ce specialitate să aleagă pentru rezidențiat. Eram curioasă să aflu dacă există abilități native care te îndeamnă către o anumită specialitate sau este mai mult vorba despre profesorii pe care îi întâlnești și admiri, cărțile pe care le citești și care te influențează în carieră.
Argumentarea lui mi s-a părut destul de relevanță: „mi-am dorit o specialitate în care să pot interveni rapid asupra problemei, să o rezolv și să plec acasă cu un rezultat concret. Nu aș fi putut alege niciodată o specialitate în care tratezi boli cronice, timp de ani de zile”.
Într-un fel, tehnologia este ca și chirurgia. Dinamică, agresivă, deloc romantică, dar extrem de eficientă și rapidă. Trebuie să ți se potrivească.
MEDIjobs a fost prima platformă digitală pe care am dezvoltat-o de la zero
Nu pot spune că am avut înainte de MEDIjobs o experiență relevantă în tehnologie.
M-am axat mult pe marketing și financiar, deci multe cifre. M-am ocupat de managementul dezvoltării a câtorva website-uri de prezentare, dar fără funcționalități foarte complexe.
Astfel, MEDIjobs a fost prima platformă digitală pe care am dezvoltat-o de la zero, prima platformă pe care am crescut-o de la stadiul de idee.
De multe ori spun cunoscuților că, dacă aș fi știut de la început ce înseamnă să creezi o platformă și o comunitate digitală, poate nu aș mai fi inițiat proiectul. Atât de greu și neprevăzut este drumul.
Ideea platformei mi-a venit în cel mai neașteptat mod posibil, stând pe canapea într-o seară și citind pe internet despre cum aș putea să îmbunătățesc procesele de recrutare pe care le desfășurăm la momentul respectiv în clinica în care lucram.
Brusc, mi-am dat seama că cea mai mare problemă pe care o aveam era lipsa relevanței în ceea ce privește soluția de recrutare, prezentarea candidaților de care are nevoie o clinică sau un spital și recrutarea lor. Domeniul medical este extrem de specific.
Dincolo de titulaturi există specialități medicale (peste 50), competențe, limitări legislative în formalizarea colaborării și multe altele.
Cum ar fi putut un simplu anunț de recrutare să meargă atât de în profunzime în segmentarea și atragerea candidaților de care aveam nevoie? Așa că am început să fac research pe alte piețe și în alte industrii supra specializate.
Am hotărât în maximum 5 minute că voi dezvoltă ceva în acest sens. Nu știam încă exact cum va arată și va funcționa, dar am luat decizia de a începe.
O „aventură” care are deja 3 ani
Următoarea dimineață m-am întâlnit cu fratele meu, i-am povestit ideea și am hotărât pe moment să începem proiectul. În luna aprilie 2015, am cumpărat domeniul, iar în mai 2015 am înființat societatea. În iulie aveam platformă în formă v1 live.
MEDIjobs își propune să ajute industria medicală să fie mai productivă prin conectarea specialiștilor medicali între ei.
MEDIjobs este o platforma de tip marketplace digital, dedicata exclusiv recrutării în domeniul medical din România și Europa. Platforma conectează angajatorii medicali cu specialiștii în căutare activă a unui loc de muncă și reprezintă o inovație prin schimbarea dinamicii de job search: companiile accesează liste relevante de candidați, cărora le transmit oferte de muncă și cereri de interviu.
Astăzi, MEDIjobs înregistrează peste 21.000 specialiști medicali în căutare activă a unor noi oportunități de dezvoltare profesională, peste 850 de angajatori medicali, și o rată de creștere lunară de 800-1000 de noi useri. Fondata de frații Catrinel și George Hagivreta, platforma este evaluată acum la peste 1 milion de euro.
Spitalele cu medici și asistenți, companiile pharma cu specialiști în management medical, farmaciile cu farmaciști sau chiar medici și medici, asistenți cu asistenți și așa mai departe.
La bază platformei stau câteva concepte care ne ghidează în orice dezvotare: relevanță, eficiență, rapiditate, predictibilitate, scalare dar, în același timp, personalizare, customer care, acel human touch care te face să ai încredere și să menții relații de lungă durată.
Secretul este să asculți întotdeauna utilizatorii, să înregistrezi feedback-ul, dar să nu scapi din vedere obiectivul final pe care ți l-ai propus.
- Anul 2015, primul an așadar, a fost „sacrificat” în numele creării comunității digitale pentru specialiștii medicali. În acest moment mi-au fost de folos cunoștințele în marketing dobândite pe parcursul anilor.
- Anul 2016, următorul an, a fost anul iterațiilor modelului de business. În noiembrie 2016, am lansat serviciul MEDIrecruit, care astăzi reprezintă mai mult de 80% din cifră noastră de afaceri.
- Anul 2017 este cel care ne-a confirmat faptul că ceea ce facem, facem bine. Primul indicator în acest sens este retenția userilor și a gradului de recomandare a userilor între ei. Fără să măsori și să obții o retenție destul de mare a clienților și un sistem de recomandare performant, nu cred că ai cum să dezvolți un marketplace de succes.
Deși astăzi trăim momentul la care visam în luna august 2015, trebuie să recunosc faptul că nu devine niciodată ușor.
Dacă la început te confrunți cu probleme de tip product-market fit, sau validarea faptului că ai dezvoltat ceva de care oamenii chiar au nevoie, mai târziu te lupți cu supraviețuirea pe piață, sau obținerea primelor venituri.
Mai apoi, poate nu mai este atât de iminentă „prăbușirea” business-ului, însă te lupți cu alți demoni: scalare, creștere rapidă, internaționalizare, finanțări, competiție.
Pentru că sunt mai puține femei în domeniu, poate chiar există un ușor avantaj pentru ele
Nu am privit niciodată și nu cred că am fost privită niciodată diferit pentru că sunt femeie în industrie.
Sigur, sunt de multe ori mai mulți bărbați în tehnologie decât femei, dar asta nu înseamnă că sunt favorizați sau că mediul nu este prielnic unei femei.
Situația este o consecință a faptului că, în urmă cu câțiva ani, mult mai mulți bărbați erau încurajați să meargă la facultăți de profil, cum ar fi politehnica, inginerie.
Merg destul de des la evenimente în domeniu, discut cu mulți alți fondatori de companii din domeniu și îmi place să cred că poveștile de succes/eșec sunt similare, indiferent de gen, rasă, naționalitate.
Dacă stau să mă gândesc, pentru că sunt mai puține femei în domeniu, poate chiar există un ușor avantaj pentru ele – există programe care susțin antreprenoriatul feminin, mai ales în domeniul tehnologic.
Cred că există câteva chei ale succesului pentru un antreprenor în domeniul tehnologic, indiferent de gen, cum ar fi:
- capacitatea de a fi concentrat pentru perioade lungi de timp;
- atenția la detalii,
- puterea de a lua decizii rapid,
- lipsa atașamentului față de idei sau proiecte care nu funcționează.
Dacă vorbim de startup-uri, este esențial să existe un sistem de management bine pus la punct, ordonat și funcțional, pentru că vei acționă zilnic în condiții de incertitudine și haos.
Core-ul business-ului trebuie să fie stabil și solid.