Unul dintre cele mai mari evenimente de digital & tech din Europa Centrală și de Est a devenit un fenomen ce își pregătește extinderea internațională.
Veteran al presei scrise din România, transferat spre zona digitală acum câțiva ani, Dragoș Stanca este fondatorul acestui „happening” de educație tehnologică ce crește spectaculos de la an la an.
Ultima ediție a avut loc în 15-16 iunie, în șase săli de la Grand Cinema Digiplex, din complexul Băneasa, cu peste 170 de expuneri și peste 100 de ore de prezentări. Un dialog cu Dragoș despre culisele iCEE.Fest, purtat in biroul său de la TDG, redat mai jos în ideile sale principale.
O NECESITATE DE INSTRUIRE:
Ideea proiectului a apărut ca urmare a unei necesități de zi cu zi: dezvoltam la acea vreme proiectul F5 pentru Realitatea – aveam trei divizii în subordine – WebCorp, care dezvolta conținut și webdevelopment, F5 X-Media, regia de vânzări a grupului și F5 Investment, care lansa investiții în proiecte diverse.
Având această structură în coordonare, ideea unui eveniment care să educe piața în zona de startup-uri, media marketing, tehnologie, a venit ca o necesitate a companiei la vremea respectivă, având oarecum frustrarea că instruirea oamenilor capabili în aceste domenii era foarte costisitoare de făcut în străinătate.
Primul eveniment a avut loc în 2008, sub numele de RoNewMedia, iar după ediția a doua a devenit unitate de business care agrega comunitățile de media, marketing și tehnologii pentru media și marketing online.
UN BRAND NOU, CU O IDEE NOUĂ :
După plecarea mea din Realitatea, la începutul lui 2010, am simțit nevoia să continui proiectul după o pauză de un an și jumătate și am realizat că niciuna dintre componentele brandului RoNewMedia nu mai era actuală – nu mai era vorba numai despre România și nici new media nu mai era new, era deja mainstream.
Din anul 2012, brandul a fost redesenat și urma să acopere tot ce înseamnă interactive – digital, tech și interaction, cu componentă de Europa Centrală și de Est – așa s-a născut Interactive Central and Eastern Europe (iCEE).
În permanență am gândit acest proiect ca având mai multe componente:
- iCEE.fest – inima conceptului si cea mai vizibilă exprimare a sa;
- iCEE.academy – componenta educațională – care funcționează pe tot parcursul anului (avem contracte cu companii interesate de transformare digitală, care fac diverse traininguri pentru angajați, plus accesul la toate prezentările altfel imposibil de urmărit la eveniment)
- iCEE.news – partea de content și știri de specialitate, pe care am demarat-o recent
Acestora li se adaugă aplicația iCEE.fest – ce permite în timpul festivalului conexiunea direct între participanți, iar în timpul anului ca toate prezentările de la ultima ediție să fie accesate si vizionate când și unde ai nevoie, plus să păstreze contactele de business, chatul etc.
Proiectul s-a dezvoltat natural, pornind de la o necesitate de business, dar în timp am realizat că de fapt e un business separat, care necesită o atenție separată, și l-am separat complet începînd din 2013.
EVENIMENTUL SE DESCHIDE ȘI SPRE ALTE ZONE:
În continuare, peste jumătate din audiența noastră este formată din oameni din marketing, media, comunicare, deoarece majoritatea acțiunilor încă încearcă să pună în contact firmele cu consumatorii prin intermediul mediului digital.
Însă 40% din eveniment s-a deschis către alte zone – am început să dezvoltăm parteneriate pentru zona de Health, în Arhitectură-Design, în Agricultură, VR&AR, Creativitate.
iCEE.fest s-a transformat practic într-o platforma pe care se pot „lipi” diverse domenii de business având că tema centrală impactul tehnologiei în viață, business ș.a.
Totuși rămânem în zona de digital și tech momentan, nu ne-am propus să ne deschidem în zona de hardware, IT, software, care e o zonă puțin separată – dar pentru industriile digital&tech sunt domenii support, nu core-business pentru noi.
CÂT COSTĂ iCEE.Fest. CÂTEVA CIFRE:
Problema pieței este legată de capacitatea de a susține un festival mare, iCEE.fest este deja un eveniment scump – costă peste 600.000 de euro cash, plus altele costuri non-financiare (barter). Profit facem din 2013, nu consistent. Am crescut organic, am plecat de la 1.000 de participanți și am ajuns la circa 3.800 anul trecut. Anul acesta am avut 4,174 de bilete vândute, dar numai 3,397 de oameni au fost prezenți – e o chestiune care ține de educația pieței, firma le-a plătit biletele, dar nu toți au avut chef să și vină, și-au luat zi liberă. Vestea proastă e că am raportat asta companiilor lor, pentru a-și ajusta bugetele pentru anul viitor și a decide mai corect cine merită acest bonus și cine nu.
NU ESTE EXCLUS UN PARTENERIAT PUBLIC-PRIVAT:
Am avut o dilema morală legată de accesarea fondurilor publice – în Bulgaria, de exemplu, principalii susținători financiari ai WebIT sînt Primăria, Guvernul și Președinția. Nu avem fonduri publice care să susțină festivalul. Nici nu am solicitat vreodată.
Mediul privat își rezolvă prin mijloace private o problemă – și anume costul de acces foarte ridicat la instruire pentru partea aceasta de business.
Evident, nu exclud posibilitatea unui parteneriat public-privat pentru viitor, însă există o rezervă în acest sens, câtă vreme politizarea e ultima problemă de care as avea nevoie în acest proiect.
CUM SE SELECTEAZĂ SPEAKERII:
Partea de conținut a festivalului este necomercială, nici un prezentator nu plătește pentru a avea un slot de prezentare, mă refer la companii care vor să prezinte produse.
Nu avem prezentări mascate – expunerile comerciale beneficiază de maximum 5 minute și sunt marcate corespunzător, ca publicitate. Mi se pare firesc că oamenii care plătesc 250 de euro pe un bilet să nu fie obligați să vadă un discurs comercial.
Noi oferim un nivel de conținut cel puțin egal cu orice eveniment similar de oriunde din lume. Singurul lucru care deocamdată ne lipsește sunt vedetele globale din industrie care contribuie la vizibilitate.
Auditez personal o parte din ce se prezintă la iCEE.fest – zona de digital, de programmatic advertising, de e-commerce, de media, de marketing, zone cu care noi ne ocupăm zi de zi la companie.
Pentru celelalte topicuri, avem consilieri care aduc speakerii potriviți – de exemplu la creativitate auditează Dannos Tsakalos, care s-a ocupat de o parte din selecția speakerilor de la Cannes, partea de media este auditată de Constantine Kamaras, care este vicepreședinte IAB Europe, de VR&AR se ocupă de la Londra Adrian Posteucă, care are un nume în această industrie.
Dacă lansăm zona de smart-cars, ceea ce vom și face, vom avea un consilier care să ne ajute să aducem speakerii și conținutul potrivit.
Avem mai multe categorii de speakeri – cei care se oferă să ne plătească ca să vorbească, cei pentru a-și prezenta know-how-ul în regiune în ideea de a atrage noi clienți și speakerii pe care îi plătim (aproximativ 10%), care de regulă sunt personalități în domeniile lor și trăiesc din public speaking, work-shopuri etc.
Vedem temele și prezentările finale cam cu o lună înainte. Uneori ne mai și păcălim, avem o rată de eroare de vreo 5% în domeniul speakerilor – cei care au avut rating prost din partea publicului, deși au avut prezentări bune și site-uri personale bine făcute. Ne asumăm și asta.
CE GREȘEALĂ MAJORĂ FAC ALTE FESTIVALURI:
iCEE.fest este, cred eu, diferit prin atenția destul de mare pe care o acordăm conținutului prezentat pe scenă. Aici, cred ca își spune cuvântul fostul jurnalist din mine.
De obicei, la multe evenimente de acest tip, se face o greșeală majoră prin alinierea stream-urilor sau speakerilor în funcție de specialitatea de bază a companiei din care provin și nu în funcție de specializarea speaker-ului sau de subiectele pe care le prezintă.
Peste 75% este conținut valoros, eu personal, care fac lucrurile astea în fiecare zi, tot învăț de pe propriul eveniment, asta îmi dă un semnal bun că informația este utilă.
CE ARE DIFERIT:
Scopul evenimentului: conectarea industriei locale și regionale cu ce se întîmplă în lume, și la nivel fizic, nu ajunge să citești site-urile profesionale.
Cred foarte tare în necesitatea unui upgrade natural de sistem, din când în când ai nevoie să ieși din rutina de zi cu zi și măcar o zi-două să te conectezi la o atmosfera pe care încercăm să o facem cât mai open to learning, open to networking, open to new ideas.
O altă marcă a iCEE.fest – nu am fost la nici o conferință de genul asta în lume care să aibă atât de mult umor cum avem noi pe scena principală, unde practic avem momente de stand-up comedy între prezentări (cu Jeff Leach, un comedian româno-englez). Era nevoie de un pic de relaxare, având în vedere cele 178 de prezentări din cele două zile, plus evenimentele adiacente. Oaspeții din afară sunt surprinși de atmosfera altfel și apreciază adaosurile noastre.
CUM VREA SĂ SE DEZVOLTE:
Suntem acum în discuții și probabil vom încheia contracte de licențiere a formatului către alte companii care doresc să organizeze ceva similar. Toată lumea are de câștigat dacă nivelul de knowledge al festivalului va crește. Există varianta ca acest festival să devină un business independent.
Ca plan de dezvoltare, simțim nevoia unei locații care să ne permită un mainstage mai mare, la peste 1.000 de locuri, să vindem mai multe bilete la un preț mai mic. Să deschidem evenimentul către oameni care nu neapărat sunt susținuți de companiile lor să vină la iCEE.fest. Acum, 80% din bilete sunt cumpărate de companii pentru angajați. Mai este loc de creștere printr-o accesabilitate mai mare, dar nu atât de largă încât să coboare nivelul conversației.
Există un obicei de cumpărare pe care nu îl înțeleg – dacă un doritor să vină la iCEE.fest ar intra acum pe site, ar cumpără biletul cu 99 de euro; dar mulți așteaptă până cu două săptămâni înainte, când e 250 de euro, și uneori renunță.
UNDE VA AVEA LOC VIITOAREA EDIȚIE?
În afară de dezvoltarea organică, prin adăugarea de streamuri noi, avem în vedere și alte schimbări.
Am avut două mainstage-uri, ceea ce a fost o greșeală, lumea are nevoie numai de un punct central de atracție și alte evenimente specializate, în săli mai mici.
Locațiile deținute de stat au o problemă legată de program. De exemplu, Teatrul Național, care ar fi o opțiune, nu poate fi luat decât lunea, o singură zi. Biblioteca Națională are o sală interesantă, dar nu permite alte activități în jur. Sala Polivalentă nu își știe programul pentru că are activități competiționale care sunt anunțate destul târziu. Spațiul inadecvat și infrastructura lipsă reprezintă marile probleme și în acest domeniu de business.
Cine este Dragoș Stanca, fondatorul iCEE.Fest
1995 – reporter, apoi redactor șef si realizator emisiuni Radio Contact [acum Kiss FM] Cluj
1998 – șef departament, editor Ziarul de Cluj [Ringier]
1999 – redactor șef Clujeanul [MediaPro, actual Mediafax] și realizator emisiuni ProTV Cluj
2001 – director rețea ziare și site-uri locale PubliMedia [acum Mediafax Group]
2003 – director general print & online PubliMedia
2006 – director general print & online Cațavencu [apoi Realitatea-Cațavencu]
2008 – director general F5 [webdevelopment, online sales, investments, digital content]
2010 – fondator Q2M [adnetwork, digital marketing]
2010 – fondator Publyo [webdevelopment, strategii online content]
2012 – fondator ICEEfest [Interactive Central & Eastern Europe Festival]
2012 – managing partner ThinkDigital Romania [parte a TDG, prin fuziunea cu Q2M]
2013 – partener ForestView Romania [parte a TDG] + acționar sau consultant în alte câteva proiecte
Cam așa arată cifrele evenimentului
100 ore de conținut
178 speakeri & guests
6 scene
2.200 downloads ale aplicației iCEE.fest App
+50 exhibitors, parteneri & colaboratori
16 startups prezente pe scenă (din peste 200 de aplicanți)
800+ companii prezente
18 țări reprezentate
3.720 beri consumate (Ciuc, Silva and Strongbow)
2.400 Pepsi
4.150 sticle de Aqua Carpatica
14.000 cafele